گروه اقتصادی / لعل - سال گذشته، سال خوبی برای متقاضیان واقعی مسکن نبود، اما برای بساز و بفروشها و دلالان سال خوبی بود، سالی که آنان هرچه در توان داشتند به کار بستند و حسابی طاقچه بالا گذاشتن و پولهای سرشاری هم در این میان به جیب زدند.<BR>

 سونامی کاهش قیمتها به مسکن رسید

اما شواهد بازار این روزها حکایت از آن دارد که ورق به قولی برگشته و این بار بساز و بفروشها و دلالان مسکن با تجدید نظر از قیمتهای پیشنهادی خود بدنبال مشتری هستند.
این امر به گونه ای شدت گرفته است که از آن به هجوم بساز و بفروشها و دلالان برای فروش خانه‌های خود به بنگاه‌های املاک تعبیر شده و آنان با نگرانی از کاهش بیشتر قیمتها سعی برای فروش خانه‌های خود دارند.
در همین حال به نظر می‌رسد تاثیر رویدادهای سیاسی و اجتماعی طی هفته گذشته بر بازار، آرامشی را برای بازار مسکن به ارمغان آورده است، بطوری که متقاضیان واقعی مسکن از آن به خشنودی یاد می‌کنند.
هرچند که در این شرایط برخی از بساز و بفروشها به امید گرانی مسکن مقاومت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد نهایتاً تحمل مسکوت نگه داشتن سرمایه خود را نداشته باشند و نتوانند مقاومت کنند و همین امر عرضه مسکن را در آینده نزدیک افزایش خواهد داد.
طبیعی است که با افزایش عرضه مسکن قیمتها شکسته خواهد شد و بازار از رکود خارج شود و بازار عرضه و تقاضای مسکن به ثبات برسد.

اظهارات فعالان بازار مسکن
مشاوران املاک می‌گویند که این روزها با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری و کاهش نرخ ارز بازار مسکن به ثبات رسیده و انتظار می‌رود قیمت‌ها رو به پایین باشد.
آنان معتقدند حال که مشخص شده قیمت مسکن بعد از انتخابات افزایش نخواهد داشت، اکنون فروشنده ها و خریداران مسکن تصمیم گرفته اند که همزمان با هم برای ورود به بازار مسکن اقدام کنند.
مروتی، یکی از مشاوران املاک به فارس می‌گوید:خرید و فروش مسکن این روزها با وضعیت موجود از رکود خارج خواهد شد.
وی به ترکیدن حباب قیمت مسکن در آینده نزدیک اشاره می‌کند و می‌گوید: احتمال این وضعیت با توجه به کاهش نرخ ارز وجود دارد.
علی آبادی یکی دیگر از مشاوران املاک می‌گوید: این که رئیس جمهور بگوید قیمت مسکن کاهش می‌یابد بازار مسکن را به کاهش قیمتها امیدوار می‌کند.
وی افزود: در سال 86 نیز پس از گلایه رئیس‌جمهور از افزایش قیمت مسکن شاهد کاهش قیمت بودیم، پس چنانچه رئیس جمهور منتخب برنامه‌های ویژه خود را برای کنترل قیمت ها و افزایش ساخت و ساز ارایه کند، قطعاً قیمت مسکن کاهشی می‌یابد.
وی تصریح می‌کند: اگر نرخ ارز تا حدودی تعدیل شده تصور می‌شود، قیمتها در آینده شکسته شود.
عباسپور، یکی از مشاوران املاک می‌گوید: برخی از فروشندگان پول لازم، از قیمت های پیشنهادی خود عقب نشینی کرده اند.
وی می‌افزاید: چند وقتی است دلالان مسکن شور و شوق زیادی برای فروش واحدهای مسکونی پیدا کرده‌اند و همین موضوع ما بنگاهی‌ها را به کاهش قیمت در هفته‌های آینده امیدوار کرده است.


احیای قانون ساماندهی مسکن
در همین حال یک کارشناس مسکن به قانون ساماندهی مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: این قانون باید در آینده احیا شود، چرا که به نفع متقاضیان واقعی مسکن است.
محمود جهانی درگفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حد فاصل سال 87 تا 88 قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن به تصویب رسید، می‌افزاید: این قانون متأثر از طرح جامع مسکن در قالب 9 محور و 55 برنامه به دولت پیشنهاد شده بود.
به گفته وی این قانون از سوی وزارت مسکن به مجلس ارسال شد و مجلس نیز در قالب قانون ساماندهی حمایت از عرضه و تولید مسکن این قانون را تصویب کرد که شامل برنامه‌های با ارزش و موثری برای بخش مسکن بود.
وی احیای همه برنامه‌های اجرایی این قانون را به دولت جدید پیشنهاد و اظهار می‌کند: اگر مسکن استیجاری در این مدت اجرا می‌شد، اکنون شاهد نوسانات قیمت در بخش مسکن نبودیم و این بازار با تعادل همراه بود.
در همین حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم، با اشاره به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه، گفت: به طور حتم گرفتن مالیات از واحدهای مسکونی خالی می‌تواند باعث کاهش چشمگیر نرخ اجاره بها و خسارت به محتکرین بازار مسکن شود.
رجبی تصریح کرد: مالکانی که همچنان واحدهای مسکونی خود را خالی نگه داشته‌اند، بهتر است هر چه زودتر یا ملک خود را فروخته و یا اجاره دهند، چراکه با تصویب نهایی طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی این افراد با خسارت سنگین اقتصادی مواجه خواهند شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.