قدس آنلاین - حمیدرضا بی تقصیر:آیت الکرسی سید آیات قرآن،خداحافظی گلها با پبری،کشف شگفت انگیز دانشمندان درباره روزه،ماهی‌ها به جنگل‌ها نیاز دارند و.. از جمله مطالبی است که می توانید در بسته خبری متنوع این هفته مطالعه فرمایید

کاهش وزن با نور صبحگاهی/کشف شگفت انگیز دانشمندان درباره روزه

آیت الکرسی سید آیات قرآن

پیامبر به حضرت علی (ع) فرمود: ” یا علی ! من سید عربم-مکه سید شهر هاست- کوه سینا سید همه کوه هاست- جبرئیل سید همه فرشتگان است – فرزندانت سید جوانان اهل بهشتند- قرآن سید همه کتاب هاست – بقره سید همه سوره های قرآن است – ودر بقره یک آیه است که آن آیه 50کلمه دارد و هر کلمه 50 برکت دارد و آن آیت الکرسی است.امام محمد باقر از امیر المومنین (ع) روایت فرموده: هنگامی که آیت الکرسی نازل شد رسول خدا (ص) فرمود آیه الکرسی آیه ای است که از گنج عرش نازل شده و زمانی که این آیه نازل گشت هر بتی که در جهان بود با صورت به زمین خورد. در این زمان ابلیس ترسید و به قومش گفت :”امشب حادثه ای بزرگ اتفاق افتاده است باشید تا من عالم را بگردم و خبر بیاورم. ابلیس عالم را گشت تا به شهر مدینه رسید مردی را دید و از او سوال کرد: ” دیشب چه حادثه ای اتفاق افتاد” مرد گفت "رسول خدا فرمود:” آیه ای از گنج های عرش نازل شد که بت های جهان به خاطر آن آیه همگی با صورت به زمین خوردند. ابلیس بعد از شنیدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن ها خبر داد.

آثار شگفت صلوات در کلام امام رضا(ع)

درباره سیره رفتاری امام رضا(ع) نسبت به صلوات روایات متعددی ذکر شده است. از جمله راوى مى گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم که فرمود: کسى که پس از نماز صبح یا نماز مغرب پیش از آن که برخیزد یا با کسى صحبت کند، بگوید : ان الله و ملائکته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما. اللهم صل على محمد النبى و ذریته خداوند صد حاجت او را برآورده مى سازد. هفتاد حاجت در دنیا و سى حاجت در آخرت . عرض کرد مراد از صلوات خدا و صلوات فرشتگان و صلوات مومنین چیست ؟ فرمودند: مراد از صلوات فرستادن خدا، نزول رحمت است بر او. و منظور از صلوات فرستادن فرشتگان ، این است که آنها پیامبر صلى الله علیه و آله را مدح و ثنا مى گویند. و معنى صلوات فرستادن مومنین دعاى آنان براى پیامبر صلى الله علیه و آله است. امام رضا (ع) همچنین فرمود: یکى از اسرار آل محمد در صلوات بر پیامبر و آل او، این صلوات است: اللهم صل على محمد و آل محمد فى الاولین . و صل على محمد و آل محمد فى الآخرین . و صل على محمد و آل محمد فى الملاء الاعلى . و صل على محمد و آل محمد فى المرسلین . اللهم اعط الوسیلة و الشرف و الفضیلة و الدرجة الکبیرة . اللهم انى آمنت بمحمد و لم اره فلا تحرمنى یوم القیام رویته و ارزقنى صحبته و توفنى على ملته و اسقنى من حوضه مشربا رویا سائغا هنئا لا اظما بعده ابدا انک على کل شى ء قدیر اللهم کما آمنت بمحمد و لم اره فعرفنى فى الجنان وجهه اللهم بلغ روح محمد عنى تحیة کثیرة و سلاما همانا کسى که سه بار در بامداد و سه بار در شب با این ذکر صلوات بفرستد، گناهانش از بین رفته و خطاهایش ‍ محو مى گردد؛ سرورش دوام یافته و دعایش مستجاب مى گردد به آرزوى خود رسیده و رزقش زیاد مى گردد، در مقابل دشمنش یارى گردیده ، اسباب همه خیرها برایش مهیا شده و از دوستان پیامبرش در بهشتهاى اعلى قرار داده مى شود.

داستان مکاشفه علامه جعفری چه بود؟

فرزند علامه محمدتقی جعفری می‏گوید: داستان مکاشفه علامه جعفری هم باز می‌گردد به سال 1324 و یا 1325، سال‌هایی که هنوز پدر ازدواج نکرده و مجرد بودند، آن سال تولد حضرت زهرا(س) با ماه گرم مرداد مصادف شده بود و طلاب به دلیل گرما به داخل حجره‌ها نمی‌رفتند و حتی موقع درس خواندن نیز داخل آب می‌شدند و نصف بدنشان را داخل آب می‌گذاشتند و درس می‌خواندند. یکی از طلبه‌ها، جوان شوخ‌طبعی بود که همیشه باعث گرمابخشیدن و در اصطلاح گرم‌کردن مجلس می‌شد. شب تولد حضرت زهرا(س) این فرد عکسی را آورده بود که زیرش نوشته بود زیباترین زن عصر و به شوخی با نشان دادن آن عکس به بقیه از یکایک افراد می‌پرسید ازدواج با این خانم و هزار سال زندگی با وی را ترجیح می‌دهید و یا دیدن جمال امام علی(ع) را . قرار شد تا همه بدون تظاهرکردن پاسخ را بدهند. نفر اول نظرش را گفت و نظر دوم نیز تا نوبت به نفر دوازدهم که علامه بود رسید. علامه گفتند که من با خودم دعا کردم که خدایا من هرگز این عکس را نبینم که هیچ چیز برای من با لحظه‌ای دیدن روی جمال امیرالمؤمنین برابری نمی‌کند. بعد که عکس را به ایشان نشان دادند. خودشان بیان داشتند که یکدفعه عکس تار شد پس از آن علامه بلند می‌شود و به همان حجره داغی که هیچ یک از طلبه‌ها به دلیل گرما به داخل آن نمی‌رفتند می‌رود که در حالت خواب و بیداری می‌بیند سه نفر وارد حجره شده‌اند. دو نفر در سمت راست و یک نفر در سمت چپ. آن کسی که در سمت چپ می‌ایستد دقیقا تمام توصیفات شیعه و سنی از امام علی(ع) را دارا بوده است. از آن دو نفر دیگر می‌پرسد که ایشان که هستند؟ آن دو نفر می‌گویند ایشان امیرالمؤمنین علی(ع) هستند. بعد از آن پدر به همان جلسه برمی‌گردد و از بقیه می‌پرسد آیا به وصال یار خود رسیدید؟ آن‌ها می‌گویند که این یک شوخی بود و بعد علامه جعفری می‌گوید با این حال من به وصال یار خود رسیدم و جریان را تعریف می‌کند و همه شروع می‌کنند به گریه کردند.

خداحافظی گلها با پبری

محققان ژاپنی روشی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند پیر شدن گلها را تا 50 درصد به تاخیر بیندازد؛ دستاوردی که می‌تواند به رمزگشایی از اسرار چگونگی جلوگیری از فروپاشی سلولی در موجودات دیگر منجر شود. محققان سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و غذا در ژاپن با همکاری دانشگاه کاگوشیما از کشف ژنی خبر داده‌اند که به باور آنها مسئول عمر کوتاه یکی از انواع گل نیلوفر پیچ ژاپنی است. نیلوفر پیچ، نام رایج صدها گیاه گلدار است که شکوفه‌های کم عمر آنها صبح زوده باز شده و تا شب پژمرده می‌شوند. به گفته محققان، سرکوب کردن ژن Ephmeral1 باعث شد که طول عمر هر گل تقریبا دو برابر شود. گلهای اصلاح‌نشده 13 ساعت پس از شکوفا شدن، پژمرده می‌شدند اما گلهایی که ژن آنها دستکاری شده بود، تا 24 ساعت باز ماندند. این امر بدان معنی است که روز بعد، گیاه از گلهای بنفش رنگ در کنار شکوفه‌های کمرنگتر روز قبل برخوردار است.

طلا از کجا بدست می‏آید؟

کیهان شناسان و زمین شناسان عقیده دارند که بیلیون ها سال پیش، سیاره زمین کره چرخشی متشکل از گازهای گرم و ذرات ریز درخشان بود. برخی دانشمندان عقیده دارند که در زمان شکل گیری، زمین در معرض تشعشعات رادیو اکتیو سیاره اورانوس قرار گرفت. این تشعشعات گفته شده، باعث تشکیل ایزوتوپ هایی شدند که هنوز نیز موجودند.به جز زمین، نشانه های طلا در شهاب سنگ ها و بر روی ماه که به احتمال زیاد به آن زمان شکل گیری بر می گردند، نیز وجود دارد مواد سنگین تر مانند طلا نسبت به مواد سبکتر، در نقطه عمیق تری از زمین قرار دارند که به صورت مواد مذاب در درون زمین هستند.به دلیل وجود نیروی گریز از مرکز که توسط گردش زمین به دست می آید، مواد سبکتر به سمت سطح زمین حرکت می کنند و به صورت مواد مذاب آتش فشانی از داخل زمین، سر برمی آورند.سرد شدن مواد آلی زمین و فشار عظیمی که توسط این فرآیند تولید می شود، سبب تشکیل مواد صخره ای و کانی های زمین در کمترین زمان ممکن می گردد.طلا بر خلاف دیگر فلزات که با مواد کانی دیگر ترکیب شیمیایی پیدا کردند، ماهیت شیمیایی خود را حفظ کرد. البته در پاره ای مواقع طلا با تلوریوم، سلنیوم و نمک ترکیب پیدا کرد.اگرچه طلا در بین کانی یافت می شود. اما می تواند در مس، سنگ چخماق و یا رسوبات کوارتز نیز آن را یافت. طلا معمولا با دیگر فلزات ترکیب می شود. این فلزات شامل، نقره، مس، پلاتین، آهن، سرب و گهگاه با جیوه و بیسموت است. البته این ترکیبات شیمیایی نیستند.روش استخراج طلا چه زمانی که به صورت کوه طلا از آن یاد و چه هنگامی که با نوع معدنی آن که غالبا در رگه های کانی کوارتز یافت می شود و وقتی که در مواد رسوبی به صورت ته نشین شده وجود دارد، متفاوت است.در زمان رسوبی، طلا را می توا ن در رگه ها، پوسته ها یا ذرات خاک که با فرسایش به دست می آید، جستجو کرد. دو دانشمند آلمانی به نام های ربنو و رائو اخیرا یک نظریه جدیدی در رابطه با اساس پیدایش طلا به دست آوردند. آنها توسط انجام آزمایشات کنترل شده به این نظریه رسیدند.این دو دانشمند، تصدیق کردند که معمولا طلا به سهولت قابل حل نیست، و در برخی مواد که دارای دمای بالایی هستند، حل می شوند. این دما در حدود 480 تا 500 درجه سانتی گراد متغیر است. طلای حل شده از ناحیه سردتر به ناحیه گرم تر منتقل می شود.این آزمایش ثابت کرد که ماده حلال مورد قبول یودوکلورامیک اسید همراه با عامل ترکیب شده با اکسیژن مانند خود اکسیژن است. در دمای پایین، طلا با یوداین کلورین ترکیب می شود.در این مرحله ترکیب به تدریج مجددا شکسته می شود و طلا آزاد می گردد. مولوکول های طلا می توانند خود را به بلورهای فلزی ارزشمند که به صورت کریستال هستند، برسانند و در این کریستال ها زیاد شوند.به نظر می رسد که مواد محلول با دمای بالا نقش مهمی را در طبیعت ایفا می کند. در دمای مناسب، طلا حل می شود و به منطقه گرمتر به منظور کریستال شدن حرکت می کند. این آزمایشات نشان داد که می توان خواستگاه اصلی این فلز در قسمت های مختلف جهان را حدس زد.

کم‌خواب‌ترین و پرخواب‌ترین کشورها

فرانسه یکی از کشورهایی است که شهروندانش حدودا 7 تا 8 ساعت در طول شبانه‌روز را به استراحت و خواب اختصاص می‌دهند. اما این مقدار با افزایش سن تغییر می‌کند. کشورهای دیگری مانند آمریکا، انگلیس، آلمان، اسپانیا نیز همانند فرانسه حدودا 6 تا 8 خواب در طول شبانه‌روز دارند.استرالیا تنها کشوری است که مردمانش بیش از 9 ساعت در شب به استراحت می‌پردازند.رتبه آخر خواب شبانه‌روز به کشورهای آسیایی رسید.کشورهای آسیایی کمتر از 6ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابند.

کشف شگفت انگیز دانشمندان درباره روزه

روزه‌داری به مدت تنها سه روز حتی در افراد مسن موجب بازسازی و احیای تمام سیستم بدن می‌شود.دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گویند که این کشف جدید می‌تواند به خصوص به سود انسان‌هایی باشد که سیستم ایمنی‌شان آسیب دیده است، مانند بیماران سرطانی که در حال شیمی درمانی هستند. شیمی درمانی به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌زند. طبق تحقیقی که اخیراً انجام شده است، این احیا بدین دلیل است که بدن بعد از روزه شروع به تولید سلول‌های جدید سفید خون می‌کند.این کشف می‌تواند به افراد مسنی که به خاطر اثرات افزایش سن سیستم ایمنی بدن‌شان ناکارآمد می‌شود و مبارزه با حتی بیماری‌های متعارف را مشکل می‌کند، کمک کند.روزه طولانی بدن را مجبور می‌کند که گلوکوز و چربی انباشته شده را استفاده کند و هم‌چنین مقدار قابل توجهی از گلبول‌های سفید خون را کاهش می‌دهد.

کاهش وزن با نور صبحگاهی

عصب شناسان آمریکایی در دانشگاه «نورث وسترن» پس از انجام نخستین مطالعات در مورد اثرات و ارتباط نور صبحگاهی در وزن انسان، گزارش دادند: شگفت‌آور است اما قرار گرفتن در معرض نور صبحگاهی در کم کردن وزن تأثیر دارد.آنها یک گروه از مردان و زنان به طور متوسط 30 سال که مجهز به یک دستبند روی مچ دست بودند را مورد مطالعه قرار دادند؛ دستبندها دارای یک سنسور روشنایی است که در خواب و بیداری به دست فرد می‌ماند و اطلاعات در معرض نور قرار گرفتن را ذخیره می‌کند؛ در این تحقیقات فعالیت بدنی و مصرف کالری نیز بررسی می‌شود.در مطالعات و آزمایشات معلوم شد کسانی که بیشتر در معرض نور صبح (بین ساعت 8 تا 12) قرار گرفته‌اند، وزن سالم‌تری دارند زیرا نور صبح موجب هماهنگ سازی بهتر بدن و موجب سوخت و ساز بدن می‌شود؛ از سوی دیگر دریافت نکردن نور به اندازه کافی در زمان مناسب، اثرات منفی بیولوژیکی دارد و موجب اضافه وزن می‌شود.محققان گفتند این کاری است که هرکس می‌تواند روزانه به آن عمل کند.

ماده‏ای که از هوا سبک‏تر است؟

هواژل نخستین بار توسط ساموئل استفنز کیستلر در سال 1931 ساخته شدند.هواژل ها با کمترین چگالی در میان جامدات، تنها 3 برابر هوا، و ظاهر نسبتا درخشان و روح مانند خود بسیار سبک و مقاوم بوده و عایقی بسیار خوب برای حرارت محسوب می شوند. از آن زمان تلاش دانشمندان برای تولید مواد سبک تر همچنان ادامه دارد. امروز هواژل گرافن که 7 بار از هوا سبک تر است و توسط دانشمندان علم مواد در چین ساخته شده سبک ترین ماده جهان است. این ماده رکورد آیروگرافیت که 6 بار از هوا سبک تر است را شکست. یک اینچ مکعب از آن را می توان به راحتی بر روی تیغه های چمن، پرچم گل ها و یا روی کرک های قاصدک قرار داد!

چرا استیو جابز همیشه ناهارش را به تنهایی میل می‌کرد؟

استیو جابز مدیرعامل فقید اپل عادات بسیار متفاوتی داشت و علاوه بر این‌که معتقد بود باید متفاوت اندیشید واقعاً انسان متفاوتی بود و به طور مثال خودروی او هیچگاه پلاک نداشت! یک نکته جالب دیگر در مورد زندگی جابز این است که او همواره ناهارش را به تنهایی میل می‌کرد؛ اما دلیل این موضوع چیست؟ازآن‌جایی که دانش‌آموزان مدارس آمریکا ناهار را هم در مدرسه صرف می‌کنند بسیاری از آن‌ها برای یافتن دوستانی که کنارشان ناهار بخورند به مشکل برمی‌خورند. برخی به خاطر رنگ پوست، بیش از حد درس‌خوان بودن و یا ترس از قلدرها چنین مشکلی را دارند؛ اما مشکل استیو جابز درست برعکس این موارد بود! در شرکت اپل کسی حاضر نبود با استیو جابز ناهار بخورد چرا که می‌ترسید جابز او را اخراج کند!به گزارش Business Insider و به نقل از دیوید بلک یکی از مهندسین اپل در بخش جاوا و WebObject می‌گوید که وقتی استیو جابز وارد کافه تریای اپل می‌شد ظرف مدت 15 تا 20 دقیقه همه اتاق را ترک می‌کردند! او می‌گوید: “هیچ‌کس بر روی صندلی‌های اطراف او نمی‌نشست چرا که کسی آمادگی آن لحظه را نداشت.”از آن‌جایی که استیو جابز گاهی اوقات شوخی‌های وحشتناکی هم با کارمندانش می‌کرد بسیاری از حرف زدن با او حتی سر میز ناهار وحشت داشتند. بلک همچنین در یک خاطره دیگر از استیو جابز می‌گوید: “این قضیه در مورد تیم کوک، مدیرعامل جدید اپل اصلاً صادق نیست و خیلی‌ها داوطلب شده‌اند تا برای یک‌بار ناهار خوردن در کنار او 600 هزار دلار بپردازند.

ماهی‌ها به جنگل‌ها نیاز دارند

زیست‌شناسان دریافتند قطع درختان و نابودی جنگل‌ها مرگ ماهی‌ها را نیز در پی خواهد داشت. لابد از خود می‌پرسید قطع درختان چه ارتباطی به ماهی‌ها دارد. محققان در پاسخ به این سوال می‌گویند: به دنبال کاهش پوشش گیاهی جنگل‌ها، باقیمانده خرده چوب‌ها و گیاهانی که وارد رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌شوند، رشد زئوپلانکتون‌های میکروسکوپی را مختل می‌کنند. زئوپلانکتون‌ها منبع اصلی تغذیه ماهی‌ها به شمار می‌روند.از سوی دیگر جرم عنصری کربن موجود در پس‌مانده‌های جنگلی با کربن تولید شده توسط جلبک‌ها در زنجیره غذایی دریایی متفاوت است.زیست‌شناسان با بررسی کربن موجود در ماهی‌های «لوتی» می‌توانند دریابند چه میزان از این کربن از گیاهان جنگلی حاصل شده و چه حجمی از آن از زنجیره غذایی دریایی منشا می‌گیرد.«اندرو تاننت‌زپ»، یکی از محققان حاضر در این مطالعه می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که حدود 70 درصد از کربن موجود در بدن این ماهی‌ها از برگ‌ها و خرده چوب‌های جنگلی منشا گرفته است.اگرچه پلانکتون‌هایی که با کمک کربن‌های حاصل از جلبک‌های آبی رشد می کنند بسیار مغذی هستند اما کربن ارگانیک موجود در خرده چوب‌ها و برگ‌های جنگلی که به دریاچه‌ها راه می یابند نیز یک منبع مهم غذایی برای ماهی‌های آب شیرین هستند و رژیم غذایی آن‌ها را تقویت می‌کنند.

طوفان‌هایی که اسم زنانه دارند، به مراتب مرگبارترند

پژوهش جدیدی نشان داده که طوفان‌های با اسامی زنانه مرگبارتر از بقیه طوفان‌ها هستند.در آستانه فصل طوفان در سواحل اقیانوس‌ها، دانشمندان به مسافران و ساحل نشینان هشدار می‌دهند که به هنگام مواجهه با طوفان‌هایی با نام‌های زنانه‌ای همچون دالی، هی یا هنا بیشتر مراقب باشند.احتمال مرگ در اثر چنین طوفان‌هایی در مقایسه با طوفان‌های با اسامی مردانه به طرز چشمگیری بالاتر است؛ چرا که آنها در ظاهر کم‌خطرتر به نظر می‌رسند!دانشمندانی که اطلاعات مرگ و میر ناشی از طوفان در ایالات متحده را طی شش دهه گذشته بررسی کرده‌اند، الگوی تکان‌دهنده‌ای را کشف کردند.در طوفان‌های بسیار مخرب، هر چه اسم طوفان زنانه‌تر بود، میزان تلفات انسانی آن هم بیشتر می‌شد.حدس زده می‌شود که این رابطه به این دلیل باشد که مردم اهمیت کمتری به پیام‌های هشدار در مورد طوفان‌هایی می‌دهند که با توجه به نام‌هایشان کم‌خطرتر به نظر می‌رسند.این یافته که در ژورنال Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده، نشان می‌دهد که تغییر نام یک طوفان از "چارلی" به "الویز" می‌تواند مرگ و میر ناشی از آن را تا نزدیک به سه برابر افزایش دهد!کیجو جونگ از دانشگاه ایلی‌نویز امریکا که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، می‌گوید: «مشکل این است که نام طوفان ربطی به شدت آن ندارد. نام‌ها به طور قراردادی و بر مبنای فهرست از پیش تعیین شده‌ای از نام‌های زنانه و مردانه، اختصاص داده شده‌اند. اگر مردمی که در مسیر یک طوفان شدید قرار می‌گیرند، خطر آن را بر اساس نامش قضاوت کنند، چنین اشتباهی می‌تواند به طور بالقوه‌ای خطرناک باشد».در یک سری از آزمایش‌های متوالی، دانشمندان از داوطلب‌ها سوال کردند که چطور جنسیت اسم، روی قضاوت انها روی طوفان تاثیر می‌گذارد.وقتی از افراد خواسته شد که خود را در مسیر طوفان‌هایی با نام الکساندرا، کریسنینا یا ویکتوریا تصور کنند، نسبت به وقتی که نام طوفان‌ها الکساندر، کریستوفر یا ویکتور بود، خطر و شدت کمتری را برای طوفان تصور می‌کردند.پروفسور شاویت می‌گوید: «افرادی که طوفان با اسم زنانه را در نظر می‌گرفتند، تمایل کمتری برای پناه‌ گرفتن داشتند. قالب‌های رفتاری زمینه ساز این قضاوت‌ها الزاما ضد زن نیستند؛ می‌توان از این منظر به انها نگاه کرد که شاید این نظر را القاء می‌کنند که زنان گرم‌تر و ملایم‌تر از مردان هستند»در اواخر سال 1970/1349 سیستم چرخشی نام گذاری زنانه و مردانه برای طوفان‌ها اتخاذ شد. پیش از آن، طوفان‌ها تنها به نام زنان نام گذاری می‌شدند. اصلاحات سیاسی منجر به این شد که برای اجتناب از متهم شدن به تبعیض جنسیتی، چنین تصمیمی اتخاذ شود. بر همین اساس، اولین طوفان‌های سال جاری، های ارتور، برتا، کریستوبال و دالی نام خواهند گرفت.

کشورهای پر دانشمند دنیا

تامسون رویترز که در ایران به نام پایگاه ISI مشهور است اسامی 3215 پژوهشگر پراستناد جهان را منتشر کرده است که نام 10 دانشمند ایرانی نیز در میان آنها قرار دارد. این پژوهشگران، داغ ترین مقالات علمی را منتشر کرده اند که جزو یک درصد پراستنادترین پژوهشگران جهان در رشته های موضوعی و تخصصی خود به حساب می‏آیند. پژوهشگران پراستناد در 21 رشته موضوعی شامل علوم و علوم اجتماعی فعالیت های تحقیقاتی دارند. این پژوهشگران در بازه زمانی بین 2002 و 2012 مورد مطالعه و محاسبه قرار گرفته اند.اطلاعات پژوهشگران پراستناد از زیر سیستم ESI وابسته به تامسون رویترز که افراد، موسسات، مقالات، انتشارات و کشور های موثر را در رشته های موضوعی 21 گانه رتبه بندی می کند استخراج شده است.دانشگاه های ایالات متحده با 1762 پژوهشگر پراستناد در رأس این فهرست قرار دارد. آمریکا 55 درصد از پژوهشگران پراستناد جهان را در اختیار دارد. انگلستان، چین، آلمان، ژاپن، فرانسه، کانادا، هلند، استرالیا، سوئیس، کره جنوبی و هندوستان به ترتیب دارای 309، 170، 167، 101، 93، 91، 81، 78، 68، 27 و 12 دانشمند پراستناد هستند.پنج کشور اروپای شمالی شامل دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و ایسلند بر روی هم 104 پژوهشگر پراستناد را در اختیار دارند. در آفریقا تنها 5 دانشمند پراستناد وجود دارد که تمام آنها در آفریقای جنوبی مشغول به فعالیت هستند. روسیه نیز دارای 5 دانشمند پراستناد است که این دانشمندان یا در دانشگاه های روسیه و یا در آکادمی علوم این کشور به تحقیق مشغول می باشند.اگر بخواهیم دانشمندان پراستناد را بر حسب شهرها گروه بندی کنیم لندن 61 پژوهشگر پراستناد را در خود جای داده است. سپس پاریس با 27، زوریخ 26، شیکاگو 25، هنگ کنگ 23، کپنهاگ 18، سنگاپور 17، سئول 4، برلین 3 ، آمستردام و مونیخ هر کدام با 1 پژوهشگر پراستناد نسبت به سایر شهرهای جهان برجسته اند. در آمریکا ایالت های کالیفرنیا و تگزاس به ترتیب دارای 225 و 61 پژوهشگر پراستناد هستند. ایسلند با جمعیتی برابر با 350000 نفر دارای 11 پژوهشگر پراستناد است. نروژ با 1/5 میلیون جمعیت تنها 8 دانشمند پراستناد دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.