گروه هنر- تکتم بهاردوست - خنداندن هنری بی مرز است و با فرایند علمی اثبات شده می تواند به عنوان یکی از میانبرهای با ارزش تبدیل حال بد به خوب باشد.<BR>

 خندوانه نمونه خارجی ندارد

اصلاً حال خوب تا بد می تواند یک اخم باشد، اما برای حال خوب باید راه طولانی تری بروی و اینجاست که خنداندن هنر می شود و شاد کردن دل دیگران از جمله والاترین عبادت ها و برنامه «خندوانه»این مهم را بخوبی ثابت کرده است. یک شوی تلویزیونی درباره خنداندن که شعارش شاد کردن دل هاست .
با جواد فرحانی، تهیه کننده موفق این برنامه که هر شب از شبکه نسیم پخش می شود به گفت و گو نشسته ایم که ازنظرتان می گذرد:


به عنوان اولین پرسش از چگونگی شکل گیری خندوانه بگویید.
- ظاهراً رامبد جوان کارگردان و مجری این برنامه از سالها قبل ایده یک شوی تلویزیونی را در ذهن داشته که با صحبتهایی که با هم داشتیم، مطرح کرد. زمانی که شبکه نسیم افتتاح شد و از آنجایی که موضوع شبکه نسیم هم خنداندن مردم است ،رامبد طرحش را مطرح کرد و با استقبال هم مواجه شد و خیلی زود یک گروه ایده پرداز با کلی طرحها و تحقیقات مفصلی که در خصوص خنده انجام شده بود، شروع به کار کردند و حاصلش شد تولید برنامه موفق خندوانه.


عنوان برنامه چطورانتخاب شد؟
- اسم برنامه هم حاصل یک همفکری خوب است.من،رامبد جوان و بهزاد جهانبخش یکی از ایده پردازان برنامه با هم صحبت کردیم و در نهایت به یک جمع بندی و اسم «خندوانه» رسیدیم.

برنامه خندوانه یک برنامه طنز است، ولی مهمانان آن الزاماً همه طناز نیستند، این مهمانان به چه نحوی انتخاب می شوند ؟
- رامبد معتقد بود که هر آدم موفقی حتماً آدم خوش اخلاق و خنده رویی است و دلش می خواست که نشان بدهد که خنده و خوش خلقی تا چه حد درموفقیت آدمها مؤثر است.
البته همانطور که گفتم همه اینها حاصل یک تصمیم تیمی است که بعد از انتخاب مهمانها و هماهنگی با شبکه و موضوعی که همان روز داریم، دعوت و در برنامه حاضر می شوند.


خندوانه تجربه تازه و بدیعی است و حتماً با یک برنامه ریزی منحصر به فرد هم شروع شده است.
- شاید در نظر اول تولید یک چنین 
برنامه ای کار سختی به نظر نیاید ولی واقعیت این است که یک تیم 50نفره به علاوه تیم دیگری خارج از استودیو شبانه روز مشغول به کارهستند و در واقع برنامه تقریباً به روز ضبط و پخش می شود، هرچند برنامه توانایی و پتانسیل این را داشت و ما می توانستیم که دو روز دو برنامه را ضبط کنیم، ولی می خواستیم که نه انرژی رامبد را زیادی بگیریم و نه این قضیه روی کیفیت برنامه تأثیر بگذارد، پس برنامه را روزانه ضبط می کنیم.
تولید این برنامه با یک پیش تولید 6ماهه آغاز شد و یک اتاق فکر و پژوهش و تحقیق پشت هر پلان این برنامه وجود دارد .هیچ کدام از ما این برنامه و موضوع آن را شوخی نگرفته ایم و خیلی جدی به بحث خنده نگاه کرده ایم . درواقع خندوانه یک برنامه کاملاً علمی است و ما در تولید این برنامه از چندین هزار مقاله علمی در این خصوص استفاده و سعی کرده ایم در هر شرایطی کیفیت کارحفظ شود.


پس با این حساب از نظرهای مخاطبانتان هم در تولید این برنامه استفاده می کنید.
- بله دقیقاً!نمونه اش همان آیتمی است که رامبد پیامکهای مخاطبان را می خواند.این برنامه متعلق به مردم است و باید نظرهای مردم اعمال شود.ما در هر روز نزدیک یک میلیون پیامک داریم و فکر می کنم که توانسته جایش را دربین مخاطبان باز کند.


آیا تولید این برنامه ادامه خواهد داشت و تلویزیون ما ظرفیت ساخت این گونه برنامه ها را دارد؟
- بله خوشبختانه این برنامه با حمایت مسؤولان و دست اندرکاران تلویزیون مواجه شده است و مدیر شبکه هم خواستار ادامه تولید این برنامه است و درحال حاضر هم مشغول صحبت با تلویزیون هستیم که سری جدید این برنامه را با شکل و شمایل جدید و بهتر و با دکور بزرگتر و با تنوع بیشتری تهیه و تولید کنیم.


برای ساخت این برنامه از نمونه های خارجی آن هم ایده گرفته اید؟
- خندوانه نمونه خارجی ندارد. المانهای کاملاً ایرانی دارد.درواقع این برنامه به مرور زمان تکامل پیدا کرد که اگر نمونه خارجی داشت این اتفاق نمی افتاد.ما برای این کار یک تیم مشاوره و ایده پردازی خوبی داریم و د وستان ما مرتب به دنبال به روز کردن برنامه هستند.


به نظر شما جایگاه برنامه های تاک شو(گفت و گو محور) در تلویزیون ما کجاست؟
- تاک شو ها اصلاً مختص تلویزیون است و به نظر من تلویزیون ما تا به الان از ساخت این گونه کارها غافل بوده است و انگار فراموش کرده است که یکی از وظایفش ساخت اینگونه تاک شو هاست. ساخت برنامه های تاک شو یکی از تعاریف تلویزیون است.
مخاطب ما به این گونه برنامه ها هم احتیاج دارد، حتی اگر از تاک شو های خارجی الگو برداری شود، چه اشکالی دارد، اگراین برنامه ها ایرانیزه ساخته شود؛ اگر ساخت این برنامه ها به آدمهای کاربلدی مثل رامبد جوان واگذار شود، حتماً نتیجه خوبی هم خواهد داشت.باید برای ساخت این برنامه ها کمی تخصصی تر عمل کنیم.


چه مواردی باعث موفقیت این برنامه شده است؟
- اول وجود کسی مثل رامبد جوان. او به قضیه خنده علمی نگاه می کند.وجود یک گروه خوب و متخصص و همه بهترینها دور هم جمع شده اند و زمان پخش خوبی که به این برنامه اختصاص داده شده است، هم از عوامل موفقیت آن است و از همه مهمتر پشتیبانی خوب مدیران این شبکه است که اگر نبود شاید یک جای کار لنگ می زد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.