قدس آنلاین_ ساحل عباسی_حجت الاسلام و المسلمین حمید مشهدی آقایی :می بایست چیدمان مساجد را با طبیعت زیبا پسند کودکان هماهنگ نماییم و خانواده ها را به تعامل بیشتر با امام جماعت تشویق کنیم تا کودکان و نوجوانان در مسجد در کنار والدین با مهارت های اجتماعی آشنا شوند

چیدمان مساجد را با طبیعت زیبا پسند کودکان  تطبیق دهیم/هم شبکه شدن مساجد محلات سبب تعاملات بهتر مسجدی ها می شود


مسجد بهترین مامن پاک الهی برای فرزندانمان به عنوان مهم ترین پایگاه فردی و اجتماعی همواره بستری برای اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی بوده و بسیاری از مناسبتهای مذهبی و ملی در این پایگاه برگزار می شود همانگونه که در دوران دفاع مقدس مساجد به عنوان پایگاهی برای اعزام نیروهای رزمنده و پشتیبانی رزمندگان از جایگاه ویژه ای برخوردار بود ،امروزه مسجد علاوه بر اینکه محلی برای برگزاری نماز جماعت است مکانی است برای آموزشهای دینی و علمی که از آن جمله می توان به محافل و کرسی های تلاوت و تدبر قرآن و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی اشاره نمود. در سالروز جهانی مسجد حجت الاسلام و المسلمین حمید مشهدی آقایی در گفت و گویی با قدس آنلاین به کارکردهای فرهنگی،اجتماعی مسجد و راهکارهای جذب مسجدی ها با توجه به شعار امسال می پردازیم:
-محور برنامه های امسال مساجد را آیا می توان با نامگذاری سال جاری مرتبط دانست؟
-با توجه به اینکه سال 93را با نام (آینده را با فرزندانمان از مسجد بسازیم )نامگذاری شده است امیدواریم در نیمه دوم سال جاری همزمان با بازگشایی مدارس شاهد حضور بیشتر فرزندانمان در مساجد باشیم ،برنامه های تدوین شده ای که به مرحله اجرا خواهد رسید دررابطه با هدفمندی ارتباط کودکان با مساجد است که یقینا برای جلب این گروه سنی بایستی از وسایل سخت افزاری نیز استفاده نمود مانند استفاده بهینه از اسباب بازی های فکری متناسب با شان مسجد و نیازهای سنی کودکان ،استفاده بهینه از کتابخانه ها و به روز کردن کتابها در مساجد با توجه به نیازهای مختلف گروه های سنی کودک و نوجوان و همچنین ایمن سازی مساجد و الزامات نرم افزاری حضور کودکان در مسجد با روشهای ارتباط و جذب که کودک آن ها را بپسندد،همچنین در مبحث مسولیت سپاری به کودکان و نوجوانان در مساجد که بتوانند پیشنهاد های مد نظر خود را به مساجد انتقال داده و همچنین از الگوها و تجربه های دیگران در مساجد نیز بهره مند شوند . توجه به چگونگی چیدمان مساجد نیز از مباحث مورد نظر می باشد که می بایست چیدمان مساجد را با طبیعت زیبا پسند کودکان هماهنگ نماییم و خانواده ها را به تعامل بیشتر با امام جماعت تشویق کنیم تا کودکان و نوجوانان  در مسجد  در کنار والدین با مهارت های اجتماعی آشنا شوند . همچنین اهمیت به ورزش کودکان و نوجوانان یکی از مباحث مد نظر در نام گذاری امسال بوده است که در مساجد نیز بتوانیم کودکان و نوجوانان را با سلامتی جسم و روح و نکات ارزنده روایات اسلامی در این باره آشنا کنیم و از دانش آموزان ممتاز نیز در مساجد تقدیر به عمل آورده شود و از مسجد پایگاه تربیتی دینی مصونی در برابر تربیت ها ی گلخانه ای بسازیم که مسجد مامن و پناهگاهی امن برای کودکان و نوجوانان شود. علاوه بر مسائل ذکر شده با توجه به هجمه های دشمنان در شکل های مختلف حتی القای فرهنگ بیگانه در قالب و شکل اسباب بازی ها مسجد را مرکز و مامنی برای توزیع اسباب بازی سالم با پشتوانه فرهنگ ایرانی اسلامی کنیم . در مساجد نمایشگاههای دوره ای را داشته باشیم تا بتوانیم نقش مساجد را در ارائه آموزشهای مورد نیاز جوانان خصوصا در سنین بلوغ افزایش دهیم.
-آیا می توان گفت در کشور مساجد الگو وجود دارند و شاخصه های این مساجد چیست؟
-خوشبخانه در کشور مساجد الگو به فعالیت خود ادامه می دهند و می توانند برای مساجد دیگر الگویی جامع واقع شوند به فرموده مقام معظم رهبری ما مساجد الگو کم نداریم اما مساله و مشکل این است که نتوانسته ایم همین مساجد الگو را به درستی به مردم بشناسانیم که هم مردم و هم اهالی و ائمه دیگر مساجد با توجه به نوع کارکردهای مساجد الگو به این احساس ضرورت برسند که می بایست شاخص های فرهنگی،اجتماعی،مذهبی خود را ارتقاء داده و به مساجد الگو نزدیک شوند ،. رنامه های ما درراستای این موضوع آن است که اگر برای مساجد الگو ده شاخص در نظر گرفته شده در هر شهر یا شهرستانی تعداد زیادی از مساجد 6 یا 7 شاخص خود را به آن ده شاخص الگو ساز نزدیک کنند ،مثلا امام جماعتی که با نشاط باشد و از جاذبیت های جذب نوجوانان،جوانان و دیگر اقشار مرم مانند خلق و خوی نمونه برخوردار باشد یا هیئت امنایی که از مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه خود و شهر یا شهرستان محل زندگی اشان فهم دقیقی داشته باشند و با کارکردهای مختلف مسجد آشنا باشند ،خادمین خوش برخورد می توانند جزء یکی از شخص هایی باشند که مسجدی را به مسجد الگو ونمونه نزدیک می کنند و تشکلهای که درون مساجد ایجاد می شود مانند تشکل بسیج که به حمدلله فعالیتهای خوبی را در مساجد رقم می زنند ،اگر بتوانیم برنامه های فرهنگی را درون مساجد باب کنیم و جوانان و نوجوانان را با مسجد آشنا کنیم می توانیم در الگو کردن یک مسجد گامی برداشته باشیم،با اجرایی کردن گروه های سرود و تئاتر و برنامه های درسی رایگان و مفید برای دانش آموزان و ایجاد پایگاه های ورزشی یقینا می توانیم مسجد را از کارکرد های تک بعدی صرفا مذهبی خارج کنیم و در کنار مباحث مذهبی آموزشهای علمی فرهنگی و مهارت های اجتماعی را هم برای مردم داشته باشیم . یکی از شاخصه های مساجد الگو یقینا در برخورداری از یک امام جماعت متدین،دلسوز و مسلط به امور مختلف خلاصه می شود،متاسفانه در شناسایی و معرفی ائمه جماعت دلسوزبه مردم کوتاهی نموده ایم زیرا این بزرگواران می توانند نقش پدر روحانی یک محله را یفا کنند و اگر با همکاری صدا و سیما فیلم مستندی می ساختیم و به صورت روتین مساجد و ائمه جماعت نمونه را معرفی می کردیم یقینا تا کنون مساجد طراز اسلامی بی شماری را در سطح کشور داشتیم که به واسطه آنها شاهد حضور هرچه بیشتر مردم و توجه اشان به مسجد به عنوان خانه خدا میشدیم.
-در رابطه با توانمندی دست اندرکاران مساجد چه برنامه هایی داشته اید؟
-برای خدام مساجد برنامه های آموزشی داشته ایم که با توان افزایی و کلاسهای توجیهی همراه بوده است ،در یک سال و نیم گذشته هم برای ائمه جدیدالورود یا ائمه ای که در مساجد مختلف جابه جایی داشته اند کلاسهای مختلفی برگزار کرده ایم که در این کلاسها تفسیر قرآن،بیان احکام و مخاطب شناسی ،مدیریت فرهنگی و مهندسی فرهنگی هم تدریس و آموزش داده شده است ،با برگزاری همایشهای توجیهی سعی نموده ایم متولیان مساجد را با وظایفشان و کارکردهای مساجد،حفاظت مسجد،بهداشت و امنیت و ایمنی مسجد تا خدمت د رمسجد و آداب حضور در مسجد تا برنامه های معرفت افزایی و مهارت بخشی و توان بخشی آشنا نماییم ،همچنین در مباحث شناساندن عرفانهای کاذب و مساله جمعیت ،تهاجم فرهنگی نیز جلساتی را برگزار نموده ایم
-آیا برای هماهنگی بیشتر بین مساجد درمحلات اقداماتی نیز صورت گرفته است؟
-کار ارزشمند دیگری که از جایگاه ارزشمندی در دنیای امروز برخوردار است به هم شبکه کردن مساجد می باشد ،مساجدی که در یک محل هستند با تحقق این امر به هم شبکه و متصل شده و از فعالیتهای هم مطلع می شوند و می توانند در مشکلات به هم یاری رسانده و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند ،در تبادل اطلاعات از طریق شوراهای محلات و نواحی از طریق ائمه جماعات دو سال است جلسات هفتگی،ماهیانه و فصلی تشکیل می شود و ائمه جماعات با حضور در آنجا به بیان مشکلات خود می پردازند که در این جلسات اکثرا شهردار ،فرمانده نیروی انتظامی و رییس اوقاف منطقه حضور میابند تا با بررسی موارد و مشکلات مختلف به برطرف کردن موانع و بهینه سازی ارتباط بیشتر مردم محلات با مساجد بپردازند،در این جلسات موضوعاتی که در ماههای مختلف برروی آن کار شده مورد توجه قرار می گیرد یکی از مباحث جالب در این زمینه این است که مثلا اگر در یک محله یا منطقه ده مسجد وجود داشته باشد و آن مساجد به نامهای ائمه نامگذاری شده باشند مثلا مسجد امام رضا در شهادت یا ولادت و مناسبتهای مرتبط با موضوع ایشان مابقی اهالی مساجد آن منطقه با میهمان شدن در آن مسجد برنامه های خود رابه اجرا در می آورند که همین امر سبب نزدیکی و ایجاد رابطه بین مسجدیان می شود.
-فعالیت های فرهنگی هنری مسجد در راستای جذب مخاطبین مسجدی چه مواردی بوده است؟
-با آموزش و پرورش،صدا وسیما ارتباطهای خوبی داشته ایم و تا کنون 50 مستند از مساجد الگو و طراز اسلامی،ائمه جماعات الگو و شهدا و متوفیان و ائمه جاعتی که در قید حیات هستند ساخته ایم که در نیمه دوم سال جاری این مستندها از صدا و سیما پخش خواهد شد،با جشنواره مسجد در قاب هنر و رسانه در خدمت مسجدیان عزیز خواهیم بود که در این بین مطبوعات و خبرنگاران و مستند سازان نیز در این جشنواره شرکت نومده اند و با ارائه آثاری که درابطه با مساجد داشته اند در این جشنواره شرکت نموده اند ،با نخبگان نیز در رابطه با مسجد برنامه هایی را داریم که به نام جشنواره(فام)تا کنون آثار متنوع و مطلوبی به دبیر خانه ستاد رسیده است که حتی از روستاها هم برای این جشنواره ها آثار مطوبی به دست ما رسیده است ،سایت ستاد را یک سال است افتتاح نموده ایم و با تجهیزکردن آن به دو زبان عربی و انگلیسی سعی نموده ایم مخاطبان بیشتری را داشته باشیم و با اتخاذ تدابیری محتویات مطالب سایت را ارتقاء داده و با غنی کردن مقالات و گزارشها مخاطبان را در هر رده سنی و توان علمی نسبت به برنامه های مساجد مشتاق تر کنیم ،همچنین با شهرداری ها در رابطه با ساخت و ساز و نوسازی و زیبا سازی مساجد جلساتی داشته ایم که امیدواریم در یک بازده زمانی مثلا دو ساله بتوانیم د رجذاب سازی فضای فیزیک مساجد نیز مفید عمل کرده باشیم و در نهایت چون امسال برای کودکان و نوجوانان نامگذاری شده است از نهادهای متولی حوزه کودک و نوجوان دعوت به همکاری شده تا با حضور دانشگاهیان و حوزویان متخصص در امر کودکان با برگزاری جلسات هم اندیشی بتوانیم از همان کودکی فرزندانمان را علاقمند به حضور مساجد کنیم و مسجد را هم مانند مدرسه خانه دوم خود دانسته و اوقات خود را در این مکان امن الهی به بهترین نحو ممکن در راستای رسیدن به تعالی فردی و اجتماعی بگذرانند. 
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.