سلسله نشست‌های تخصصی «بر آستان کرامت» موضوع واکاوی ابعاد مختلف سیره امام رضا(ع) عصر دیروز در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد. <BR>

نشست‌های تخصصی «بر آستان کرامت» آغاز شد

این نشست‌ها که ویژه اندیشمندان، فرهیختگان، طلاب و دانشجویان تدارک دیده شده است، تا روز پنج شنبه ادامه خواهد یافت.
دکتر غلامعلی حدادعادل و حجت‌الاسلام دکتر آقا تهرانی سخنرانان دیروز این سلسله نشست ها و آقایان دکتر ولایتی، حجت‌الاسلام ‌دکتر بحرینی، حجت الاسلام مصباحی مقدم، دکتر رجبی‌دوانی و حجت الاسلام‌ دکتر ارسطا، دیگر سخنرانان این سلسله نشست ها خواهند بود که «آثار و برکات علمی حضور امام رضا(ع) در ایران» را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند.


* مدیریت قیام شیعیان
حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در همایش آثار و برکات امام رضا در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: حضور حضرت امام رضا(ع) یکی از عوامل مهم پیروزی و ایجاد رحمت و برکات فراوان در کشور ما شده است. وی افزود: باید از این نعمت قدر دانسته و بیشترین بهره را ببریم.
به گزارش خبرگزاری فارس، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تشریح فضای ایران در زمان ورود امام رضا(ع) به این کشور گفت: زمانی که امام رضا(ع) به کشور ما وارد شدند زمانی بود که شیعیان تقیه می‌کردند و همین تقیه سبب ایجاد فرقه‌های فراوانی شده و در حقیقت انشعاباتی در شیعه به وجود آمد.
آقاتهرانی با تأکید براینکه ورود امام رضا(ع) به این دلیل مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت که جامعه تشنه عدالتخواهی بود خاطرنشان کرد: در آن زمان یکی از کارهای جدی امام رضا(ع) برخورد جدی با افکار انحرافی بوده که این را در جلسات مناظرات و کرسی‌های متعدد می‌دیدیم، امروز نیز منابع تاریخی و دینی ما گویای توان امام رضا(ع) در این مباحثات و مناظرات است.
وی افزود: علت اینکه چرا علویون به تشیع گرایش داشتند و بیشتر از همه این مسأله را با ورود امام رضا(ع) به ایران شاهد بودیم این است که مردم خواهان حکومت حق و تشنه عدالتخواهی و به ویژه عدالت اجتماعی بودند.
آقاتهرانی با بیان اینکه امام رضا(ع) قیام تشیع را که خواسته مردمی بود به خوبی مدیریت کرد، افزود: هرچند در آن زمان شیعیان تقیه می‌کردند اما امام رضا(ع) بدون تقیه و صریحا حرکت کرد که این آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته است. وی یادآور شد: اما آنچه مسلم بوده این است که امروز حرم مطهر رضوی و بدن مبارک حضرت در این سرزمین آثار و برکات ژرف، عمیق و مهمی داشته که نباید مورد غفلت واقع شود که این آثار و برکات را در روحیه تک تک زائران و مجاوران می‌بینیم.


* مشهد، مدرسه‌ای بزرگ برای ملت ایران
غلامعلی حدادعادل هم در همایش آثار و برکات امام رضا(ع) در ایران در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: یکی از اتفاقات مبارک در کشور ما حضور امام رضا(ع) در ایران بوده و امروز نیز حضور مضجع شریف رضوی در ایران سبب توفیقات و برکات بسیاری برای ما است. وی افزود: آنچه مسلم بوده حضور امام رضا(ع) در ایران در تمام حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارای برکات زیادی بوده که امروز آثار فرهنگی و اجتماعی آن اثربخشی بسیاری داشته است.
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، مشهد را به دلیل حضور حرم مطهر رضوی مدرسه‌ای بزرگ برای ملت ایران و همه شیعیان توصیف کرد و افزود: مهم‌ترین کارکرد این بقعه، کارکرد آموزشی و تعلیمی است.
این مسؤول خاطرنشان کرد: مشهد مدرسه بزرگ بوده و از ابعاد مختلف کارکردهای متفاوتی دارد، اما مهم‌ترین تأثیر آن تأثیرات اعتقادی و دینی بر دین‌داری و دین‌باوری مردم است. حداد عادل با بیان اینکه مشهد کانون انگیزه، شغل و حرکت بوده، تأکید کرد: این عشق و شوق نمادی است در مسیر ارادت به ائمه اطهار (ع) و همین شوق سبب تأثیرات عمیق اعتقادی و دینی در این مردم شده است.
وی افزود: یکی از نشانه‌های دیگر عشق مردم به امام رضا(ع)، تعداد بی‌شمار موقوفات آستان قدس رضوی بوده و امروز می‌بینیم که مردم چگونه با عشق بهترین اموال خود را وقف آستان قدس رضوی می‌کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از آثار حضور امام رضا(ع) در کشورمان تحکیم پیوند میان مردم با امامت و ولایت شده، اضافه کرد: ولایت فقیه در ادامه راه ولایت بوده و ارادت مردم و پیوند عمیق آنان با ولایت فقیه نیز از آثار وجود پیکر امام هشتم(ع) در ایران است؛ همچنین همین پیوند محکم آثار سیاسی و اجتماعی مهمی را نیز به دنبال دارد.
حدادعادل یادآور شد: تقویت موانع معرفت دینی و اعتلای اخلاق نیز از جمله دیگر آثار و برکات حضور امام رضا(ع) در ایران است. به طوری که امروز کشور ما تبدیل به مدرسه آموزشی اخلاق شده و آرامش روانی زائران و مجاوران حاکی از این مطلب است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین آثار حضور حضرت در ایران ایجاد وحدت ملی و همبستگی اجتماعی میان مردم و تقویت روحیه همبستگی ملی و اسلامی از دیگر آثار و برکات این حضور است، متذکر شد: در حوزه هنری نیز باید گفت که امروز آستان قدس رضوی نمایشگاه دائمی زنده در حوزه هنر برای جهان اسلام و فرصت الگوگیری در حوزه هنری برای جهان اسلام است.
این مسؤول بیان کرد: امروز آستان قدس رضوی در حوزه هنر اسلامی تبدیل به قطب بزرگی بوده و در حقیقت میدان وسیعی برای اینکه سنت را در همه زمینه‌ها پشتوانه نوآوری کند، به شمار می‌رود.
به گفته رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، کتابخانه آستانه قدس رضوی با سابقه‌ترین و کهن‌ترین کتابخانه ایران و همچنین جهان اسلام از نظر استمرار تاریخی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.