تنبیه بدنی، توهین و تحقیر مددجویانی که برای ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند بیشتر در کمپ‌های بدون مجوز رایج است.

ترک اعتیاد با شکنجه؟!

"معتاد مجرم نیست"، "اعتیاد یک بیماری است" همه این جمله‌ها را شنیده‌ایم، اما خشونت جسمی، روانی، تهدید و ترساندن روش‌هایی است که برای بهبود این بیماران در برخی از کمپ‌های غیر مجاز ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهای رهایی از دام اعتیاد برای کسانی که اراده کرده‌اند تا ترک کنند و یک روز روانه این کمپ شده‌اند، روانی آزرده و خاطرات تلخ ترک اعتیاد است که بعد از بازگشت به زندگی به جای اعتیاد همراهشان می‌شود.

بهبودی از اعتیاد نباید تنها دلیل اجازه تاسیس کمپ به برخی افراد باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا یک پزشک عمومی و درمانگر اعتیاد با اشاره به ضعف‌های موجود در اعطای مجوز برای تاسیس یا ادامه فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد گفت: بهبودی از اعتیاد نباید تنها دلیل اجازه تاسیس کمپ به برخی افراد باشد.

دکتر مجید گل‌رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه صدور مجوز تاسیس کمپ‌های ترک اعتیاد باید شرایط سخت‌تری داشته باشد، اظهارکرد: هم‌درد بودن با افرادی که در گذشته اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کرده‌اند و در حال حاضر این کار را ترک کرده‌اند، نباید دلیل ارایه مجوز به برخی افراد برای تاسیس کمپ ترک اعتیاد باشد، چرا که تنها افراد تحصیل‌کرده مانند پزشک یا روان پزشک می‌توانند با استفاده از روش‌های نوین علمی خدمات بهتری به معتادان مواد مخدر ارایه دهند.

این پزشک عمومی و درمانگر اعتیاد با اشاره به اینکه مسئولان این کمپ‌ها اغلب رفتارهایی را که در دوران ترک اعتیاد تجربه کرده‌اند برای سایر مددجویان تکرار می‌کنند، بیان کرد: تنبیه بدنی، توهین و تحقیر مددجویانی که برای ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند بیشتر در کمپ‌های بدون مجوز رایج است.

حضور روحانی در کمپ‌های ترک اعتیاد بسیار کم‌رنگ است

گل رضایی با اشاره به لزوم وجود روحانی، روان پزشک و پزشک برای تاسیس یک کمپ ترک اعتیاد گفت: حضور روحانی در کمپ‌های ترک اعتیاد بسیار کم‌رنگ است، به طور مثال بنده در یک سالی که در دو مرکز ترک اعتیاد مشغول به فعالیت بودم هیچ روحانی حضور نداشت.

وی ادامه داد: برخی از کمپ‌ها یک تا دو بار در ماه از روان‌پزشک برای مشاوره‌های گروهی و انفرادی استفاده می‌کنند و پزشک نیز مسایل بهداشتی بیماران را در طول دوره درمان بررسی می‌کند.

مددجویان به دلیل ترس و تهدید حقایق را پنهان می‌کنند

این پزشک با بیان اینکه تنبیه فیزیکی و روانی مددجویان بیشتر در زمان غیبت پزشک یا روان‌پزشک اتفاق می‌افتد، گفت: آثار کبودی، شکستگی و خشونت‌های فیزیکی در مددجویان قابل مشاهده است و آنها از بیان آن به دلیل ترس و تهدید، خودداری می‌کنند!

وی اضافه کرد: مسئولان کمپ آثار خشونت بر روی مددجویان را به عدم مصرف مواد در زمان ترک و پرخاشگری بیمار نسبت می‌دهند که حقیقت ندارد.

این پزشک با اشاره به اینکه بازدهی ترک اعتیاد در کمپ‌ها بسیار بالا است، افزود: متاسفانه برخی روش‌های استفاده شده در کمپ‌ها برای ترک مناسب نیست که باید با استفاده از کادر تحصیل کرده و با تجربه اصلاح شود.

بیمار به دلیل ترس از بازگشت به کمپ از مصرف مجدد خودداری می‌کند

گل‌رضایی با اعتقاد به اینکه شیوه‌های نادرست ترک اعتیاد تاکنون موثر واقع شده‌اند، تصریح کرد: 70 تا 90 درصد کسانی که تاکنون چندبار اقدام به ترک مواد کرده و موفق نبوده‌اند یا در مقابل ترک اعتیاد مقاومت می‌کنند، در کمپ‌ها و با این شیوه‌ها موفق به ترک اعتیاد شده‌اند!

وی افزود: برای نمونه بیمارانی وجود دارند که تا هشت بار پس از ترک دچار لغزش شده و بازگشت داشته‌اند، اما بعد از گذراندن دوره‌های ترک در کمپ موفق به ترک مواد شده‌اند، اگرچه بیمار از لحاظ روانی بسیار اذیت شده است، اما به دلیل ترس از بازگشت به کمپ از مصرف مجدد خوداری می‌کند.

بد و بدتر تنها گزینه‌های انتخاب معتادان مواد مخدر است

این درمانگر اعتیاد با اشاره به اینکه برای معتادان به مواد مخدر تنها گزینه‌های انتخاب بد و بدتر است، خاطرنشان کرد: ترک همراه با تهدید و ترس تاثیرات ناخوشایندی بر ذهن بیماران دارد، اما ادامه اعتیاد از هم پاشیدگی خانواده‌ها، افزایش بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیت و حتی بعضا مرگ فرد را به همراه دارد.

گل رضایی با اشاره به ساخت فیلم داستانی "مسافری به هیچ" اظهارکرد: این فیلم روایت فردی است که ترک اعتیاد را در کمپ تجربه می‌کند و داستان فیلم تاکید دارد که آخرین و سخت‌ترین راه ترک در این کمپ‌ها تجربه می‌شود.

وی ادامه داد: این فیلمنامه را بر اساس تجربیات 11 ساله‌ای که از مراکز ترک اعتیاد و مراکز آموزشی داشته‌ام، نوشته شده است و پیام آن به افرادی است که تازه به مصرف مواد مخدر روی آورده‌اند، اما بهتر است قبل از رفتن به کمپ‌های ترک اعتیاد روش‌های راحت را امتحان کنند.

این پزشک گفت: در برخی مراکز آموزشی روش‌های درمان، آموزش و اطلاع رسانی به جامعه به درستی ارایه نشده و به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح پیشگیری در جامعه به خوبی ممکن نمی‌شود.

گل رضایی با اشاره به اینکه فیلم یکی از بهترین ابزارهای آگاه سازی جامعه است، تصریح کرد: این فیلم با همکاری انجمن سینماگران خمینی شهر ساخته شده است و علاوه بر نمایش مشکلات و سختی‌های موجود در کمپ‌های ترک اعتیاد به بررسی تاثیرات ماده مخدر شیشه نیز می‌پردازد.

وی افزود: عوارض ماده مخدر شیشه حتی پس از ترک و تا پایان زندگی باقی می‌ماند.

کمپ‌های ترک اعتیاد و انجمن‌هایNA بیشترین بازدهی را در درمان اعتیاد دارد

این پزشک درمانگر اعتیاد با بیان اینکه کمپ‌های ترک اعتیاد و انجمن‌هایNA (‌معتادان گمنام) بزرگترین مؤسسات گروهی است که در درمان اعتیاد بیشترین بازدهی را دارد، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که 70 درصد بیماران این مراکز بدون لغزش و بازگشت موفق به ترک اعتیاد شده‌اند.

گل رضایی با اشاره به تفاوت‌های موجود میان کمپ‌ها و انجمن‌های NA گفت: حضور در کمپ مقدمه آشنایی بیماران با انجمن‌های NA است که معتادان را از لحاظ روانی در طی مراحل ترک حمایت می‌کند.

دوری از بازیگر، زمین و توپ بازی نخستین مهارت برای ترک اعتیاد است

وی با بیان اینکه انجمن‌های NA دوازده اصول درمانی را به بیماران برای بازگشت به زندگی اساس کار خود قرار داده‌اند، گفت: اقرار به اعتیاد و دوری از "بازیگر" یا افرادی که فرد با آنها مواد مصرف کرده است، "زمین بازی" یا مکانی که فرد در آن ماده مخدر را مصرف کرده است و "توپ" بازی که ماده مخدر است نخستین مهارتی است که بیماران در انجمن‌هایNA فرا می‌گیرند.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه در سال جاری بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد اصفهان به دلیل استفاده از روش‌های غیراصولی برای ترک تعطیل شده‌اند، اضافه کرد: انتخاب روش‌های راحت‌تر ترک اعتیاد و انتخاب یک کمپ مناسب نخستین روشی است که برای صدمه کمتر به بیمار باید درنظر گرفته شود.

گل رضایی ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند با بررسی شرایط چند کمپ مختلف و صحبت با پزشک و روان پزشک کمپ از روش‌های درمان و سایر موارد لازم برای ترک اعتیاد آگاه شوند.

اعطای مجوز تاسیس کمپ باید اصولی‌تر انجام گیرد

وی با اشاره به بازدهی بالای کمپ‌های ترک اعتیاد برای کاهش مصرف مواد مخدر در جامعه گفت: با توجه به این بازدهی اعطای مجوز باید اصولی‌تر و با دقت بیشتری توسط مسئولان انجام گیرد.

این پزشک درمانگر اعتیاد با بیان اینکه پزشکان، روان پزشکان و افرادی که در این زمینه تحصیل کرده‌اند توانایی ارایه خدمات بهتر و علمی‌تری را به بیماران دارند، اظهار کرد: اگرچه روش‌های خشن ترک اعتیاد بازدهی خوبی دارد، اما با کادر فنی مناسب و روش‌های علمی می‌توان همین نتایج را در کمپ‌ها به دست آورد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.ر IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    همشون با هم دستشون تو يه کاسس
  • احسان IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    اقاي دکتر گل رضايي کمال تشکر رو ازتوندارم
  • محسن IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    اقای دکترگل رضایی ازاینکه واقعیت های درمان اعتیاددرکشورمون روبه جرات بیان میکنی ممنونم.