کدخدای عرب - معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از نامنویسی بیش از 93 هزار نفر برای شرکت در مراسم اعتکاف مسجد جامع گوهرشاد خبر داد.

 ویژه برنامه های ولادت امام علی(ع) و اعتکاف در حرم رضوی


حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: برای شرکت در مراسم عبادی اعتکاف در جوار بارگاه رضوی حدود 100 هزار نفر پیش بینی شده بود که تاکنون 93 هزار نفر از طریق سایت ثبت نام کرده اند.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی رویکرد مردم بویژه جوانان به مسایل معنوی را رو به رشد توصیف کرد و با بیان اینکه هر سال شاهد استقبال و اشتیاق بیشتر برای حضور در مراسم اعتکاف در ایام البیض ماه مبارک رجب هستیم اظهار داشت: امسال 4 هزار نفر- دو هزار نفر برادر و دو هزار نفر خواهر- در شبستانهای مسجد جامع گوهرشاد معتکف می شوند.
به گفته وی، برای شرکت 300 نفر از زائران غیرایرانی از جمله زائران افغانستانی، پاکستانی، عربستانی و بحرینی در مراسم اعتکاف مسجد جامع گوهرشاد پیش بینی های لازم صورت گرفته است.
وی گفت: یک جلسه توجیهی برای معتکفین قبل از ایام اعتکاف در روز سیزدهم خرداد برگزار خواهد شد.

برنامه های ویژه اعتکاف
وی افزود: برنامه های فرهنگی و عبادی ویژه ای از جمله دعوت از سخنرانان برجسته کشور از جمله سیداحمد خاتمی، حجج اسلام والمسلمین حاج علی اکبری، مروی و قرائتی و برنامه مناجات خوانی در نیمه های شب ایام البیض توسط سعید حدادیان، ابراهیم قانع، سید مهدی رضایی، انصاریان و ذوقیان صورت گرفته است.
وی گفت: در روز آخر اعتکاف، مراسم قرائت دعای ام داوود به صورت سراسری و قرائت قرآن برگزار خواهد شد که در فضای خارج از مسجد گوهرشاد نیز قابل بهره برداری است.
برپایی جلسات موسوم به حلقه معرفت، مشاوره های دینی، جلسات تدبر در قرآن، پاسخگویی به شبهات اعتقادی و احکام شرعی و نیز توزیع بسته های فرهنگی از جمله توزیع 12 هزار جلد کتابچه در هشت عنوان بین معتکفین و برگزاری مسابقه های فرهنگی در ایام اعتکاف از دیگر برنامه های معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی بود که حجت الاسلام والمسلمین حسینی به آن اشاره کرد.
وی با اشاره به اهمیت اعتکاف در صیقل دادن روح و روان انسان گفت: انسان در طول زندگی دچار اضطراب، ناآرامی و آشفتگی های روحی و روانی می شود و همواره در دل آرزو می کند که دستاویزی محکم بیابد که به او آرامش بدهد و غبار پوچی و گناه را از روح و روان او بزداید.وی افزود: خوشبختانه اسلام برای این مشکل بشر برنامه های ویژه ای تدارک دیده که در قالب آن تهذیب نفس، خودسازی و مراقبت و تطهیر روح و روان جایگاه ویژه ای دارد.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی، اعتکاف ایام البیض ماه رجب را یکی از این برنامه های مهم تربیتی و تهذیبی ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: اعتکاف فرصت بی نظیری برای فکر کردن، عبادت، تهی کردن دل از اغیار و زنده کردن روح بندگی است.
معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی تصریح کرد: انسان در اعتکاف می تواند نور محبت الهی را بر دل خود بتاباند و وابستگی های مادی و ناپاکی ها را ابراهیم‌وار ذبح کند و احساسات درونی خود را کنترل نماید.
وی با بیان اینکه اسلام با رهبانیت و ریاضت مخالف است، اعتکاف را یک فرصت استثنایی برای بشر خواند و گفت: انسان می تواند در این همایش معنوی و عبادی خود را برای حضور در عرصه های اجتماعی اثر بخش تر کند.
وی به فعالیتهای آستان قدس در حوزه های تربیتی و دینی اشاره کرد و گفت: این پایگاه مقدس، اصیل و اثربخش در جهان اسلام مطرح است و اعتکاف در مسجد جامع گوهرشاد و در کنار مضجع امام رضا(ع) یکی از اعتکافهای نمونه و الگو در کشور است که امیدواریم معتکفان و مردم مؤمن از این فرصت همجواری نهایت استفاده را ببرند.
آیین اعتکاف در ایام البیض ماه مبارک رجب - از سیزدهم تا پانزدهم- به مدت سه شبانه روز در مساجد جامع برگزار و معتکفین طی سه شبانه روز بیتوته در مسجد به اعمال عبادی و تزکیه نفس می پردازند.

میلاد دو نور
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به فرا رسیدن میلاد دو نور از آسمان امامت و ولایت حضرت جوادالائمه(ع) و امام علی(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: آستان قدس برای تعظیم شعایر اسلامی و جشن باشکوه این ایام فرخنده پیش بینی های لازم را انجام داده و با دعوت از سخنرانان و مداحان برجسته به استقبال این روزهای باشکوه می رود.حسینی افزود: جشن میلاد امام علی(ع) در تالار اماکن متبرکه با حضور آیت ا... واعظ طبسی نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی صبح روز سیزدهم رجب برگزار می شود.برپایی نشستهای تدبر در سیره انسان با محوریت شخصیت حضرت امیرالمؤمنین(ع) و کارگاه تدبر در سیره امام علی(ع) از سوی دارالقرآن آستان قدس از برنامه های ویژه این روز خواهد بود.

برنامه های ویژه ارتحال امام(ره)
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) به برنامه های این معاونت در روزهای ارتحال امام و سالروز قیام خونین 15 خرداد پرداخت و گفت: در روز چهاردهم خرداد از سوی آیت ا... واعظ‌طبسی نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی مراسم باشکوهی از ساعت 30/17 در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار و حجت الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری سخنرانی خواهد کرد.
حسینی افزود: مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) در روز 15 خرداد در رواق امام خمینی(ره) با سخنرانی سیداحمد خاتمی و مرثیه سرایی برگزار خواهد شد.همچنین همایش تخصصی با عنوان «حکومت علوی، شخصیت خمینی و بیداری اسلامی» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین نبوی در روزهای 13 تا 15 خرداد با حضور فرهیختگان حوزه و دانشگاه در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس برگزار خواهد گردید. وی افزود: نمایشگاهی با 80 عنوان کتاب از تألیفات امام خمینی(ره) و کتابهای منتشر شده مرتبط با ایشان و وصیتنامه سیاسی الهی امام به زبانهای فارسی، عربی، اردو، فرانسه و روسی با هدف نشر و گسترش اندیشه های امام(ره) برگزار خواهد شد.
وی افزود: از سوی دارالقرآن حرم مطهر نیز محافل انس با قرآن و نشستهای معارف و جلوه های قرآنی در کلام و رفتار امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.