محمد رضایی: قدس ویژه خراسان - آخــــرین کتابی که خوانده اید چیست؟نامش را به یاد ندارید؟ اصلاً کتاب نمی‌خوانید ؟ ...

 کافه‌ کتاب ها و پاتوق های فرهنگی می توانند در ترویج کتابخوانی مؤثر باشند

حدسش را می‌زدم چون نه تنها شما بلکه به گفته مدیرکل کتابخانه‌های استان خراسان رضوی بیشتر معلمهای استان -حتی معلمان حوزه پرورشی و تربیتی - با کتاب خواندن میانه چندانی ندارندو برخی از آنها حتی سالانه یک کتاب هم نمی‌خوانند و50 درصد مردم اصلاً کتاب نمی‌خوانند!
کتاب و قلم دو گوهر دیر آشنای و جایگاهی والاتر از خون شهیدان دارند که در همین زمینه رهبر فرزانه انقلاب ،کتاب را از بایسته‌های اصلاح فرهنگ عمومی دانسته و می‌فرمایند: «کتاب خوب یکی از بهترین ابزار‌های کمال بشری است، اما... .»
لبیک به مقام معظم رهبری با ترویج کتابخوانی
حمزه واقعی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس و مدیر مسؤول این روزنامه درنشستی صمیمی بامدیران ارشدسازمان کتابخانه‌های خراسان رضوی در این باره می‌گوید: در راستای سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص افزایش تسهیلات دسترسی عموم مردم به کتاب و افزایش دسترسی آسان آحاد مردم به کتاب و افزایش میزان مطالعه افراد جامعه لازم است همه نهادهای فرهنگی و رسانه ای و نیز مسؤولان حوزه کتاب برای وارد کردن این محصول با ارزش به سبد مصرفی خانوارتلاش کنند.
به گفته این مقام رسانه ای کشور، مردمی شدن کتاب و نهادینه شدن فرهنگ مطالعه، عزم همگانی را می‌طلبد و باید با کمک مردم و مسؤولان مهارت کتاب و کتابخوانی را به مردم آموزش دادوبرای تحقق این هدف فرهنگی روزنامه قدس آمادگی ورود به فرآیند آموزش و ترویج فرهنگ کتابخوانی را دارد.
ایجاد عزم ملی برای کتابخوانی
مدیر مسؤول روزنامه قدس ضرورت گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه رامورد تأکید قرارداد و بیان کرد: بی‌تعارف باید اعتراف کنیم که فرهنگ مطالعه در جامعه ما جایگاه شایسته‌ای ندارد و کتاب گریزی عامه مردم و نیز برخی مسؤولان فرهنگی یک واقعیت است، ولی آنچه مهم است این است که نبایدبگذاریم دغدغه کتابخوانی از میان مردم وجامعه به حاشیه رانده شود .
به گفته «واقعی» تشکیل پاتوق فرهنگی و رسانه‌ای با حضورپدید آورندگان آثار و صاحبان قلم می‌تواند یکی از راههای مؤثر در این فرآیند باشد و پیش زمینه‌ای برای وارد کردن کتاب به زندگی مردم بویژه جوانان باشد.
رشد شاخص مطالعه و شکوفایی فرهنگ
وی ایده ایجادایستگاه‌های مطالعه در استان خراسان رضوی را- که در بهمن ماه امسال افتتاح شده- مورد اشاره قرار داده و می‌گوید: این نوع ایستگاه‌ها و بردن فرهنگ کتابخوانی به میان جوانان و راه اندازی اتاقهای نقد و بررسی و خوانش کتاب در فرهنگسراها و نیز کتابخانه‌ها می‌تواند بالا رفتن شاخصهای مطالعه و در نتیجه شکوفایی فرهنگی و اجتماعی کشوررا سبب شود.
به گفته واقعی با توجه به اینکه مشهد پایتخت معنوی ایران اسلامی معرفی شده، تداوم این رشد فرهنگی و ارتقای موقعیت در گرو همکاری مسؤولان و رسانه‌های گروهی است که روزنامه قدس آمادگی کامل برای این همکاری و فــضا سازی رسانه ای را دارد.
واقعی معتقد است:عمومی کردن کتاب وانگیزه دادن به آن در خانواده ها،با ایجاد پاتوقهای رسانه ای میان نویسندگان، اهالی فرهنگ و خوانندگان امکان پذیر است ومی تواند راه میانبرخوب و اثربخشی درمسیرتوسعه فرهنگی جامعه باشد و کتابخوانان را با بازار نشروکتاب آشتی دهد.
کافه کتاب برای همه سنین
وی با تأکید بر راه‌‌اندازی این پاتوق‌ها و گپ وگفت‌های مفید با عنوان کافه کتاب، در سراسر استان‌ تاکید می‌کند: درصورت ایجاد یک شبکه ملی کتاب و راه‌اندازی این کافه در شهرهای دیگرو حتی روستاهای مستعد به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک می‌شود و دغدغه رهبرمعظم انقلاب در حوزه کتاب و کتابخوانی برآورده می‌شود.
بیگانگی 80 درصد بانوان با کتابخوانی
امیرا... شمقدری، مدیرکل کتابخانه‌های استان خراسان رضوی نیزدر دیدار با مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس و مدیر مسؤول این روزنامه به مشکلات موجود در زمینه کتاب و کتابخوانی و مشکلات این حوزه اشاره کرد و گفت: متأسفانه سرانه مطالعه در استان کاهش داشته است و باید برای رسیدن به استانداردهای موجود ومتناسب بافرهنگ کهن ایران اسلامی تلاشهای زیادی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار، 80 درصد بانوان خانه‌دار و 50 درصد مردم در سال حتی یک کتاب هم نمی‌خوانند، بر لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی تاکید کرده می‌گوید: برای رفع مشکل سعی شده با همین امکانات موجود 7 ایستگاه کتابخوانی در سطح استان دایر کنیم که برای این ایستگاه‎ها در مجموع 279 هزار جلد در 15 عنوان متنوع کتاب جدیدفراهم شده است.
وی هدف از راه‌اندازی ایستگاه‌های کتابخوانی را قرار دادن کتابها در معرض دید همه افراد جامعه عنوان کرد و افزود: باید با ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به ارتقای سطح آگاهی جامعه کمک کنیم.
وی ازبردن کتاب به متن زندگی مردم و آشتی دادن آنها با فرهنگ مکتوب به عنوان یک اولویت اساسی در کتابخانه‌های استان یاد کرد و متذکر شد: در همین رابطه طرحهای زیادی درسطح جامعه با همکاری نهادهای عمومی هدفگذاری شده وبه عنوان مثال ایجاد ایستگاه‌های مطالعه در فرودگاه‌، راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری در همین راستا راه اندازی شده است.
سرانه هر مشهدی فقط نیم مترمربع
به گفته مقام عالی اداره کتابخانه‌های استان میانگین سرانه فضای کتابخانه‌های استان یک متر مربع است که این میزان در برخی از شهرستان‌ها حدود 7 متر است و این آمار در کلانشهر معنوی مشهد حدود نیم متر است!
وی میزان مطالعه روزنامه در کشور را 27 دقیقه برشمرده و متذکر می‌شود: این میزان در استان 22 دقیقه بوده است؛ همچنین سرانه مطالعه روزنامه در فضای مجازی در کشور 5 دقیقه است که این میزان در استان 2 دقیقه و 26 ثانیه مشخص شده است و متأسفانه در این زمینه ما آمار چندان قابل قبولی نداشته ایم.
همچنین سرانه مطالعه نشریه‌های چاپی در کشور 4 دقیقه و در استان 5 دقیقه و 30 ثانیه اندازه‌گیری شده و سرانه مطالعه نشریه در فضای مجازی در کشور یک دقیقه و 21 ثانیه و در استان یک دقیقه و 15 ثانیه بوده است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در مورد آمار کلی سرانه مطالعه در سال 1390 نیز خاطر نشان می‌کند: سرانه مطالعه در کشور در سال 1390، 75 دقیقه و در استان 64 دقیقه و 7 ثانیه بوده است که متاسفانه نسبت به سال 89 کاهش داشته است.
مطالعه کتابهای غیردرسی فقط 11 دقیقه
به گفته شمقدری سرانه مطالعه کتابهای غیردرسی در استان 11 دقیقه در روز است و آمار سرانه مطالعه در سطح استان 64 دقیقه ای نیز شامل انواع مطالعه‌ها مانند درسی، غیر درسی‌، قرآن و ادعیه، روزنامه و فضای مجازی وسایبر است.
مقام عالی کتابخانه‌های استان با تاکید بر ضرورت افزایش میزان مطالعه در میان اقشار گوناگون جامعه بیان می‌کند: ما گاهی اوقات بهانه‌هایی مانند گرانی کاغذ و کتاب را به عنوان دلایل کمبود سرانه مطالعه مطرح می‌ کنیم، اما اگر از همان ابتدا اعتراف کنیم که مردم به اندازه کافی کتاب نمی خوانند و انس با کتاب ندارند به نتایج بهتری می‌رسیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.