۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
کد خبر: 114616

در سال 1391 بالغ بر یک میلیون و 289 هزار تن برنج به ارزش تقریبی یک میلیارد و 309 میلیون دلار وارد کشور شد.<BR>

جشن هندی‌ها در بازار برنج ایران!

به گزارش خبرنگار ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در سال گذشته واردات برنج به کشور از نظر وزنی 14.96 درصد کاهش یافت اما از نظر ارزشی با رشد 4.21 درصدی مواجه شد.

برنج در سال گذشته از نظر ارزشی سهمی معادل 2.03 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد.

هند اصلی‌ترین مبدا واردات برنج ایران در سال 1390 بود. به طوری که سهم این کشور از واردات برنج ایران از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب به 67.46 و 72.06 درصد رسید. در سال قبل حدود 870 هزار تن برنج به ارزش تقریبی 943 میلیون دلار از هند وارد ایران شد.

امارات و پاکستان نیز به ترتیب از نظر وزنی 13.15 و 10.45 درصد از واردات برنج ایران را به خود اختصاص دادند. 8.94 درصد از واردات برنج ایران در سال گذشته نیز از طریق دیگر کشورها انجام شد.

در همین حال وال استریت ژورنال به نقل از فعالان تجاری اعلام کرد که تقاضای بالای ایران باعث افزایش شدید قیمت برنج باسماتی شده است.

ایران و هند در ژوئن سال گذشته مکانیسمی را برای نقل و انتقالات مالی بین خود تعریف کردند تا با این کار ضمن دور زدن تحریم‌های غرب بتوانند به مبادلات تجاری خود در حوزه‌های محصولات کشاورزی و غذایی به ویژه برنج، سویا و محصولات پتروشیمی ادامه دهند.

آر اس شادری، مدیر یک شرکت صادرکننده برنج باسماتی در هند در این باره گفت: هند به دلیل ایجاد مکانیسم پرداخت با روپیه احتمالا تنها تامین‌کننده برنج موردنیاز ایران است.

به گفته وی مکانیسم مالی به وجود آمده بین ایران و هند می‌تواند به رشد 20 درصدی صادرات برنج هند به ایران در سال مالی جاری کمک کند. سال مالی جاری از اول آوریل امسال آغاز شد.

شادری افزود: تخمین زده می‌شود که ایران هم‌اکنون ماهانه حدود 130 هزار تن برنج باسماتی هند را خریداری می‌کند. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود واردات برنج ایران از هند در سال مالی فعلی به 1.2 میلیون تن برسد.

برنج باسماتی سهمی 20 درصدی از کل ارزش صادرات برنج هند را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ایران واردکننده تقریبا یک سوم از کل برنج باسماتی صادراتی هند است.

پیش‌بینی می‌شود صادرات برنج باسماتی هند امسال با رشد 6.5 درصدی به حدود 3.2 میلیون تن برسد.

در همین حال قیمت برنج پوسا 1121 که یکی از انواع پرطرفدار باسماتی است تا 140 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به تنی 1500 دلار رسید.

ویجای ستیا، یکی از فعالان بزرگ صنعت برنج هند گفت: ما هیچ مشکلی را برای صادرات برنج هند به ایران طی ماه‌های آینده نمی‌بینیم. دو کشور از طریق مکانیسم مالی ایجاد شده به تبادلات تجاری خود ادامه می‌دهند.

افزایش تقاضای ایران برای خرید برنج هندی به هند کمک می‌کند تا بار دیگر جایگاه خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج در دنیا تثبیت کند. جایگاهی که هند و تایلند برای گرفتن آن با یکدیگر رقابت نزدیکی دارند. اگرچه در سال قبل خشکسالی به برخی از کشتزارهای برنج در هند آسیب زد. تقاضا برای برنج هندی از سوی بازارهای عربستان و عراق نیز افزایش یافته است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اريا IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 2
    اگه کيفيت برنج ايران خوب بود مردم ديگه برنج هندي نمي خريدند