۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۲:۵۶
کد خبر: 119295

گروه اقتصادی :روز گذشته، قیمت 4 نوع خودروی پرتیراژ داخلی اعلام شد. مبنای کلی قیمت گذاری جدید نیز این بود که بر قیمت پایه قبلی، مبلغی معادل نرخ تورم بخشی خودرو را اضافه کنند.

تورم خودرو 60 درصد، حقوق 25درصد!

 بر اساس اعلام بانک مرکزی، تورم این بخش، بسته به نوع خودرو، از 50 تا 60 درصد اعلام شده و به همین میزان نیز بر قیمت خودرو افزوده شده است!
مثلاً پراید 131، با نرخ تورم 50 درصدی، به 14 میلیون و 300 هزار تومان رسیده و پژو 405، با 60 درصد تورم، 20 میلیون و 400 هزار تومان قیمت گذاری شده است.این البته در کلیت، فرمول درستی است، چون توازن قیمتها را در بطن خود دارد. با این حال، دو نکته در این باره قابل توجه است:
1 - چگونه است که وقتی نوبت به قیمت گذاری خودروها می‌رسد، نرخ تورم، 50 تا 60 درصد اعلام می‌شود، ولی در تبلیغات رسانه ای و برای عموم مردم، آن را 30 درصد اعلام می‌کنند؟
شاید گفته شود که آنچه درباره خودرو بوده، تورم بخشی و مربوط به خودرو است و این 30 درصد، تورم عمومی ناظر به مجموعه ای از کالاها و خدمات است.این سخن درستی است، اما واقعاً آیا مردم که هر روز، در بازار با قیمتهای مختلف، از نان و پنیر گرفته تا میوه و لباس و دارو و مسکن و ... سر و کار دارند ، می‌پذیرند که با یک تورم 30 درصدی طرف هستند؟ واقعاً قیمت کدام کالا به افزایش 30 درصدی بسنده کرده است؟
خودرو، یک محصول منفرد نیست بلکه یک محصول بین بخشی است که اقلام متعددی مانند فلزات، برق، الکترونیک، شیشه، پلاستیک، مواد شیمیایی و نیز نیروی کار را در بر می‌گیرد و در واقع، نموداری از یک مجموعه وسیع اقتصادی و فراتر از یک یا چند کارخانه خاص است و لذا وقتی از تورم آن صحبت می‌شود، از تورم صدها کالا و خدمات مرتبط با آن و با اندکی اغماض، از تورم کلی جامعه سخن گفته می‌شود.
2 - چگونه است که وقتی می‌خواهند قیمت خودرو را تعیین کنند، سراغ تورم می‌روند و می‌گویند چون تورم این بخش، فلان قدر افزایش داشته، باید قیمت خودرو هم به همان اندازه بالا برود و در این راه، حتی از ریال آخر نیز نمی گذرند(سمند ال ایکس 208693773 ریال و پراید 131 ،143574546 ریال قیمت گذاری شده اند)اما وقتی نوبت به حقوق کارمندان دولت می‌رسد، از این خبرها نیست و درصد افزایش حقوق، حتی به اندازه تورمی که خودشان هم اعلام می‌کنند صورت نمی‌گیرد؟ تابناک در این باره می‌نویسد، آیا اگر کارمندان ضرر کنند و قدرت خریدشان پایین بیاید، مشکلی نیست؟ این سیاست یک بام و دو هوا تا کجا باید ادامه پیدا کند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوياي کار IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    8 13
    کارمندان کارمندان بروند شکر کنند که شاغل هستند خيلي هاشون هم مثل کارمندان بانکها و وزارتخانه ها از اعيان و اشراف حساب مي شوند کاشکي من هم اقلا يه حقوق حداقلي کارمندي داشتم
  • علي IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    26 1
    اينجا ايران است و انتظار بيشتري نميتوان از اين مديران داشت
  • ممممممممم IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    7 0
    ايا باتورم 60 در صد با افزايش حقوق 25 درصد ميتوان خودرو خريد
  • اين عين خواسته مردنم است IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    9 0
    درود بر شما براي بيان واقعيت . هرچند کبک ها سرشان را زير برف کرده اند!
  • مهدي IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    9 0
    دقيقاً حرف دل من
  • احسان IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    8 0
    واقعاً که پس کارمندان که يه حقوق ثابت دارند ديگه حتي يه پرايد که پايين ترين ماشين هستش نبايد بخرند ، حقوق کارمند 25% افزايش دارد ولي قيمت خودرو 50تا 60% ، چرا دولت به فکر مردم ، نيست .اينها جواب چطوري ميخواهند بدهند
  • ايمان IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    9 0
    به خدا مردم چه بدي بهتون کردن ، مگر شرکت سايپاوايران خودرويه شرکت دولتي نيست ، معني نداره که بگويند خودرو ساز ازقيمت ناراضي هستش پف پرايد 7 ميليوني بشه 14 ميليون يعني چه ؟
  • كريم IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    7 0
    يك بام و دو هوا.............كه ميگن يعني اين.!!!!
  • ن IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    9 0
    25درصد دروغه كمتر از اونه
  • نيما حقگو IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    11 0
    وجدانا صداقت کجا رفته مجلسي ها نظارهگر تشريفاتي ورياست بانک مرکزي هم برچه مبناي تورم 200تا 300درصدي را سي درصد اعلام ميکند اخروجدان وهم است راهنمايي رانندگي چرا خودروهاي بيکيفيت وبدون استاندارد را پلاک گزاري و اداره استاندار هم کجا هستند چرا خانوادها بايد داغدار شوند دولت چرا ورود خودرو را ازاد وتعرفه گمرکي را پايين يا صفر نميکند همه دربرابر اين حوادث مسئول اند . چرا منافع شخصي رابر منافع مردم ترجيع ميکند جناب اقا دبير انجمن خودروسازان اين حرفها مال 40سال گذشته است با جان مردم بازي نکن چرا خودت پزو405يا پرايد استفاده نمي کني ؟
  • عدالت IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    12 1
    تنها راه پاسخ به اين بي عدالتي ها ........ است.
  • بابک IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    10 0
    دليل اصلي جوانان براي متاهل نشدن همين ناکارآمدي دولت است و خرج مخارج بالايي که بايد بر دوش بکشند البته بعضي آقا...ها از اين قائله مستسنا هستند و براي خود و هفت پشت خود توشه جمع آوري کرده اند.
  • وبگرد IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    6 0
    چندين سال است که هم دولت و هم مجلس با کار غيرقانونيشان افزايش حقوق کارمندان را خيلي پايين تر از نرخ تورم رسمي که خيلي پايين تر از نرخ واقعي است تعيين مي کنندو با اين کارشان حقوق کارمندان را تضييع مي کنند و قدرت خريدشان را محدود مي کنند اين در حالي است که بيشترين ماليات را کارمندان پرداخت مي کنند آيا نهادي مسئول رسيدگي به اين ظلم بزرگ نيست چگونه است که براي برخي مسائل جزئي نماينده مدعي العموم شکايت مي کند اما در اين قضيه هيچ مدعي العمومي نيست که از حقوق کارمندان دفاع کند ؟؟
  • وبگرد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    8 0
    نکته جالب اين جاست که قيمت برنج ايراني و هندي که بيشترين سهم سبد غذايي خانوارها را تشکيل داده 300 درصد افزايش پيدا کرده اما هيچ کس اعتراضي نکرده اما براي افزايش قيمت خودرو اين همه اعتراض مي شود چون که خريدار خودرو کساني هستند که پولدارند و توانايي خريد دارند صداي ناله فقير مستمندي که تمام درآمدش پول يارانه است و مجبوره کل ماه را با اون بگذرونه را کي مي شنوه؟ به نظر من قيمت خودرو بايد خيلي بيشتر هم بشه . اين همه تصادف که سالي به اندازه زلزله بم کشته مي دهد برايمان کافي نيست ؟ چرا بايد دولت به خودروهاي شخصي سهميه بنزين بدهد آيا اين عدالت است که دولت ماهي 18 هزار تومان بيشتر از ديگران به خودروداران يارانه بدهد ؟ گناه پيرزني که تمام دارايي اش يک گاو و گوسفند است و براي اين ملت گوشت توليد مي کنه تا در صف گوشت و مرغ، رسواي جهان نشويم چيست؟
  • کيش IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    5 0
    وقتي قدرت و لابي نداري مي شوي کارگر! که هيچ حقي نداري. هرچي خواستند برايت تصميم مي گيرند و حق اعتراض نداري. چون اخراج مي شوي. حتي روز کارگر- 11 ارديبهشت که طبق قانون براي کارگران تعطيل است بايد سرکار بروي و حق اضافه اي برايت قائل نيستند. تازه کارگران سرزمين اصلي وضعيت بهتري دارند. ما در منطقه آزاد کيش اوضاع بدتري داريم. ضمن اينکه افزايش حقوق ما امسال حدود10% است و با هزينه ها و تورم بمراتب بالاتراز سرزمين اصلي زندگي کنيم. جالب اينجاست که شرکت ما تازه سرمايه گذار خارجي است. همچنين ضعف هاي قانوني هم وجود دارد که منطقه آزاد کيش توجهي به کارگران ندارد حتي از سرمايه و سرمايه انساني خود در مقابل سرمايه گذار خارجي حمايتي نمي کند. ازجمله مشکلات وضعيت مرخصي سالاليانه کارگران مي باشد که طبق قانون که مناطق آزاد 20روز مي باشد. لطفا خدا را شاکر باشيد هنوز وضعيت بهتري ازهموطنان کارگرخود در کيش داريد
  • کوپن هزارم IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    6 0
    دوستت داريم هزارتا آخ که حرف دل منو زدي شايد همه مردم ايران اگه اين خودرو رو مردم نخرند همان خواهد شد که مردم مي خواهند مردم ايران سخت تر از اين رو هم پشت سر گذاشتند . به اميد رو کم کني
  • جليل علي رضايي IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    6 0
    دم شما و گروه اقتصادي گرم که حرف ميليونها ايراني را زديد. خدا قوت پاينده باشيد
  • رند IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    قربون برم خدا رو يه بام دو هوا رو .. اين دقيقا همون انتظاريه که من دارم ... غير از اين بود جاي تعجب داشت ..
  • حميد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    ن حقشون ضتيع ميشه...كشور هاي اروپا رو نگاه كنيد با اون اوضاع بهترين حقوق رو ميدم....ولي ما به حرف مسلمان هستيم ولي حق يكديگر رو ضايع مي كنيم......
  • م IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    اين دولتيان هم خيلي خيلي منت گذاشتند که دستور فرمودند 25 دررصد حقوق ها آنهم که يکي از 5 نفر عتيقه دولتيها رآي بياورد در حالي که دولت طرح يکسان سازي سازمان تامين اجتماعي را از سال 88 به کارگران مديون است و امسال هم ميبايست 30 در صد اضافه ميکرد