دوچرخه سواری دختران چند وقتی است که بشدت از سوی برخی مطرح می شود همین امر باعث شده تا زنان و دختران زیادی به این ورزش روی آورند. اما بحث دوچرخه‌سواری دختران در اماکن عمومی که پیشتر نیز مطرح بود هنوز به عنوان موضوعی چالش‌برانگیز بین موافقان و مخالفان مطرح می‌شود.

دوچرخه سواری دختران؛ از الزامات قانونی تا هشدارهای پزشکی

در دهه‌های گذشته و از ابتدای اختراع دوچرخه در اروپا، دوچرخه معمولاً یک وسیله تفریحی، ورزشی و نقلیه برای پسران و مردان بود اما در دو دهه گذشته، با تغییر سبک زندگی، دختران و زنان دنیا نیز تصمیم گرفتند که برای تفریح و ورزش از دوچرخه استفاده کنند و این وسیله نقلیه را از انحصار استفاده آقایان خارج کنند. در سال‌های گذشته، زنان و دختران ایرانی نیز برای استفاده از دوچرخه علاقه‌ زیادی نشان دادند. تا همین ۲۰ سال پیش، به سختی زن یا دختربچه دوچرخه سواری را در خیابان‌های ایران می‌دیدید اما این روزها در اکثر پارک‌ها و خیابان‌های فرعی دخترانی را می‌بینید که ازادانه در حال استفاده از دوچرخه هستند.

همزمان با فراگیر شده استفاده از دوچرخه انتقادات بسیاری نیز از این موضوع بیان شده است و بخش سنتی جامعه به شدت با آن مخالفت کرده‌اند. این مخالفت‌ها بعضا از جنبه قانونی و شرعی بوده‌اند؛ برخی نیز دوچرخه‌سواری را امری مضر برای سلامت بانوان دانسته‌اند.

در ادامه نگاهی گذرا به جنبه‌های گوناگون دوچرخه‌سواری بانوان داریم.

دوچرخه‌سواری بانوان جرم نیست!

متأسفانه در برخی حوزه‌ها، موضوعات عرفی از زمان عقب است و این مسئله باعث شده شرایطی فراهم شود تا بار منفی این عقب ماندگی نسل امروز را در تقابل با دین قرار دهد؛ همچنین موجب تضییع حقوق زنان و کاهش شادی و نشاط مردم در جامعه شود.
در همین زمینه قانون‌گذار در ماده ۲ قانون مجازات اسلامی می‌گوید هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم محسوب می‌شود و در ماده ۱۲ قانون هم به زبان ساده آمده است که هیچ فرد یا نهادی حق تعقیب و مجازات اشخاص را خارج از قانون نداشته است و ندارد.
در آیات متعددی از جمله آیه ۱۵سوره اسراء، ۷ سوره طلاق، ۱۱۵ سوره توبه، ۵۹ سوره قصص و حدیث رفع، اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها مورد توجه است و در نظریه شماره ۵۱۵۲ /۷ مورخ پنجم شهریورماه ۱۳۷۹ اداره حقوقی قوه قضائیه نیز در این خصوص آمده است: "با توجه به اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها، چون جهت استفاده دوچرخه‌سواری دختران در خیابان‌های اصلی در قوانین موضوعه و مدونه مجازاتی در نظر گرفته نشده است؛ لذا اعمال مذکور قانوناً جرم تلقی نمی‌شود."

دوچرخه سواری بانوان
دوچرخه سواری بانوان

دوچرخه سواری برای دختران ضرر دارد!

 دوچرخه سواری نه تنها برای زنان، بلکه برای مردان هم عوارض جسمی بسیار خطرناکی دارد که در آینده می‌تواند به بیماری‌ها و مشکلات بزرگ و دردناکی ختم شود.

دوچرخه سواری به طور غیر اصولی، به احتمال خیلی زیادی در کوتاه یا بلندمدت، به ستون فقرات، استخوان لگن، دستگاه تناسلی، مجاری ادراری و دستگاه گوارش شما آسیب وارد می‌کند اما تحقیقات معتبر بسیاری نشان داده است که اگر روش استفاده صحیح از دوچرخه را بدانید، به احتمال بسیار زیادی، هیچ یک از این مشکلات برای شما ایجاد نخواهد شد.

دوچرخه سواری زنان به طور مستقیم عامل اصلی بروز عفونت‌های واژنی و مجاری ادراری نیست. این مشکلات معمولاً به علل دیگری نظیر رعایت نکردن نکات بهداشتی، تعریق زیاد، نبودِ تهویه مناسب در حین دوچرخه سواری و تماس با باکتری‌ها یا عفونت‌های دیگر ایجاد می‌شود.

اما به هر حال، دوچرخه سواری در زمان‌های طولانی مدت و بر روی زین‌های نامناسب می‌تواند عوارضی در این مناطق ایجاد کند. دلیل اصلی ایجاد عفونت‌های واژنی در حین دوچرخه سواری این است که در حین دوچرخه سواری، بهداشت واژن به مشکل می‌خورد.

در دوچرخه سواری‌های طولانی مدت، با سایش مداوم و تحریک پوست ناحیه تناسلی زنان و ایجاد فشار بسیار زیاد روی واژن، لابیا (دو زائده در دو طرف واژن) از بخش بیرونی واژن یا حتی بخش درونی آن، دچار تورم، زخم و جراحت می‌شود.

این زخم‌ها به این دلیل ایجاد می‌شود که در در هنگام دوچرخه سواری، کل وزن شما روی ناحیه لگنی شما فشار وارد می‌کند و لابیای واژن نقطه نهایی این فشار و محل برخورد بدن شما با زین دوچرخه است. یعنی لابیا، به شدت به زین دوچرخه سابیده می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرد.

علاوه بر این مشکل، اصلاح نکردن موهای زائد این ناحیه باعث ایجاد موهای زیرپوستی و فولیکول‌های آلوده می‌شود که این زخم‌ها را تحریک،‌ ایجاد یا تکثیر می‌کند.

زمانی که دوچرخه سواری می‌کنید، ناحیه لگن و بافت نرم آلت تناسلی شما بین فشار زین و استخوان لگن قرار می‌گیرد و این فشار با ضربات جاده هم افزایش می‌یابد. ایجاد چنین فشاری روی بافت نرم این ناحیه باعث می‌شود که خون رسانی از طریق رگ‌های خونی حساس و اعصاب این ناحیه متوقف شود و کاهش خون رسانی به این ناحیه، در طولانی مدت به کاهش میل جنسی منجر می‌شود.

دوچرخه‌سواری بانوان در جایی که در معرض دید نامحرم باشد، حرام است

نظر اکثر مراجع تقلید درباره دوچرخه‌سواری بانوان این است که دوچرخه‌سواری برای دختران و بانوان جوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم، اگر عرفاً موجب جلب نظر شده و منافی با عفت آنان ارزیابی شود،‌ جایز نیست. البته دوچرخه‌سواری در محیط‌های مخصوص بانوان اشکال ندارد. 

استفتاء از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره دوچرخه‌سواری بانوان: اگر امکانش هست پیرامون این حکم و صحت و سقم آن توضیحی فرمایید. آیا دوچرخه سواری بانوان در خیابان جایز است؟

جواب: دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم باشد، حرام است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    43 9
    اين کار بر خلاف شرع نيست بلکه بر خلاف عرف است در تمام طول تاريخ و همچنين زمان پيامبر(ص) زنان سوار اسب و شتر مي شده اند و اين تحليلها نادرست است .
  • علي IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    77 14
    بابا جم کنيد اين مسخره بازيها رو همه چي حل شده فقط مونده به اين چيزا گير بدين به دردو بدبدختيه مردم برسيد از اين سايت خبري عجبم که چرا هم چين خبري رو پخش ميکنه
  • محسن IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    79 11
    ديگه عصر مادر بزرگها گذشته چشماتونو درويش کنيد و بگذاريد از دوچرخه سواري لذت ببرن آدماي بيکاري مثل شما هستند که توي هر سوراخي سر مي کنند تا موردي براي نهي از منکر پيدا کنن
  • . IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    70 5
    بي خيال بابا باز موضوع گير نياوردين چرا چيزي در مورد گروني شکر و روغن نمينويسيد
  • مجيد IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    همه منتظر عذاب هايي باشيم که از بي توجهي به فريضه امر به معروف و نهي از منکر دامنمان را مي گيرد باشيم رسول خدا فرموده اند لعنت کند خدا زناني که خود را شبيه مردان مي کنند . و مرداني که خود را به شکل زنان در مي آورند (( موبلند و ريش تراشيده و ..)) بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج‏73 341 باب 67 جوامع مناهي النبي ص و متفرقاتها ..... ص : 328 إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَعَنَ الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ- وَ لَعَنَ الْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَال‏
  • با ايمان IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    101 9
    از خودتان فتوا صادر نکنيد پس در زمان هاي قديم زنان که بر اسب و شتر و قاطر سوار مي شدند حتي فرزندان پيامبر و امامان همه مشکل داشتند ؟ چرا انچه را که نمي دانيد عنوان مي کنيد ؟
  • حميد IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    107 8
    راستي بنظر شما بهتر نيست دخترا تو خونه بشينن و قالي ببافن تا موجب فساد نشوند.
  • sssss IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    112 4
    چقدر بيچاره ايم ما!!!!!!!!!!!!! بدترين بهونه اي که مي تونستم براي سوار نشدن دوچرخه توسط خانمها بخونم همين بود.
  • sayeh IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    79 3
    واي خدا از دست شما !
  • ابراهيم IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    98 5
    نوسنده با فرهنگ اگه براي هميشه آزاد بشه عادي ميشه شما برس به داد بيداد زمونه تا الان اين مسا ئل بيش پا افتاده مارو به عقب کشندن برو خودت درست کن که درست به اين مسئله نگاه کني حالا اگهراست ميگي چاپ کنم
  • مذهبي منتظر ارائه دين کامل ازطرف امام عصر(عج) IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    76 13
    بسمه تعالي اگر مشکل، زين دوچرخه مي باشد مي توان از زينهايي بشکل صندلي تاب بچه ها براي خانمهاي دوچرخه وموتور سوار تعبيه نمود.لطفا زمينه نارضايتي از دين فراهم نکنيد
  • tavoose IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    خدا رحمت كنه غيرت رو ميگم...خدا بيامرز چيز خوبى بود...جميعا الفاتحه....... بى غيرتى و بى عفتى مد شده...اگه يكى با شرت بياد بيرون آدم خوب و با كلاسيه....اما.......افسوس......
  • احمد IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    واقعا مشکل مملکت همينه؟؟؟؟؟؟
  • صادق باغباني IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    55 9
    به جاي اين حرفها و رواج و نقل حديث فکرچاره اي باشيد که از دين اسلام دختران و پسران گريزان نباشند..........
  • هموطن IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    53 7
    خواب هستيد يا خود را به خواب زده ايد؟ آخر در عصر ارتباطات که هر انسان بي تخصصي با يک کليک، به کلي اطلاعات درست و غلط جنسي دسترسي پيدا مي کند و همگان به راحتي با زواياي آشکار و پنهان ظرفيت هاي جنسي بدن خود آشنا هستند، اين چنين تمهيداتي مربوط به اين زمانه است؟ بي سبب نيست که از شروط مرجعيت يکي آشنايي به شرايط زمانه است. صرف استخراج چند حديث از منابع آن به هيچ وجه حکم فقهي عمل اين را در اين زمان صادر نمي کند و اخذ حکم موکول به استفتا از مرجعيت جامع الشرايط است.
  • شنگول IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    45 7
    مردم (به ضم ميم) از خنده
  • مهدي IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    88 8
    بابا بيخيال... لطف بفرماييد چند تا روايت از نهي دزدي و اختلاس و پا گذاشتن رو خرخره مردم بدبخت نجيب و خسته ذكر بفرماييد.( نه ببخشيد از نظر .... اشكال دارد به مصلحت نمي باشد.) .....والا....
  • سيد عليرضا IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    121 8
    امام صادق ميفرمايند دو گروه كمر امت را ميشكنند يكي دانشمند فاسد وديگري جاهل مقدس ماب. كه الحمد لله در مملكت ما زياده
  • ناشناس IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    75 8
    دوچرخه سواري زنان بي عفتي نيست.يه عده بي حجابن خيلي ها هم با حجابن.نظر شخصي خودتونو با اين مقاله ها به جامعه غالب نکنين پيامبر(ص)خودش گفته سوار کاري و تير اندازي و شنا الزامه واسه همه مسلمونا.شما بگين مردا با چي تحريک نميشن تو اين جامعه؟به خاطر سستي عفت مردان بيماري افکار بعضيها و البته بي جنبه اي بعضي از زنان نبايد به هه زنان توهين شه و حقشون گرفته شه
  • مهرداد IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    22 49
    زنان عشاير هم اسب سواري ميکنن اما پوشش اونا کجا وپوشش اين خامهاي سوار بر دوچرخه کجا.
  • علي IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    51 24
    بابا بزارين سوار شن تا زودتر اخرالزمان شه ديگه.. کيو از چي ميترسونين اخه..!!!
  • الناز IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    56 12
    صرف دوچرخه سواري براي ورزش و تفريح از نظر مذهبي اشکالي نداره. اين مسئولان هستند که بايد محيطهاي امني را براي خانمها فراهم کنند تا هم جلوي سوء استفاده گرفته شود و هم خانمهاي علاقمند به اين ورزش در حسرت نمانند. مثلا با ايجاد پارکهاي مختص زنان يا اينکه جداکردن محوطه اي از پارک مخصوص خانمها و مواردي مشابه آن، مشکلات ذکر شده قابل حل است.
  • غعغع IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    64 45
    چقدر جووناي ما بدبختند حق ندارند دوچرخه سوار شند لخت که تو خيابون راه نرفتند اينقدر محکومشان ميکنيد
  • آرش IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    14 21
    سلام دوستان حالا دوچرخه سواري و بيخيال برين سر اصل حجاب من يه شهرستاني ام اهل يکي از شهرستووناي کرمونشام خداييش اينجا توو شهر ما باور بفرماييد همه زنا چادرين حتي ي خانم با مانتو نمياد خياببون در حالي که توو شهراي بزرگ با ظاهري بسيار زننده آرايشاي انچناني که اسلام گفته فقط برا شوهرتوون آرايش کنيد آخه تورو خدا کجاي اين رفتارا با مکتب اسلام و مذهب ما که مثلا" شيعه ايم تطابق داره کجاست اون مردان باغيرت بارها توو کلان شهرها زناييو ديدم توو ماشين با سر لخت روسري افتاده پشت گردن شوهرش اصلا""""""""""""" انگار نه انگار که نامحرم داره به ناموسش نگاه ميکنه .........واقعن تهاجم فرهنگي داره مملکتو نابود ميکنه مردم ما عادت کردن از(ماهواره- اينترنت و هرچي که _ داره استفاده منفي ميکنن ............خدا يا ما شرمنده ايم همين
  • محمد IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    43 11
    هر انساني با پوشش مناسب ميتونه هر ورزشي دوست داشت انجام بده بسيار هم خوب است حق مردمه اما متاسفانه مردم ما ظرفيت ندارن مشکل اينه
  • اميد IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    16 5
    خداوند تبارک وتعالي همه افراد بي عقل ونادان را به راه راست دانايي وشعور هدايت بکند انشااله
  • a IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    25 11
    با سلام پيامبر عظيم شان اسلام ميفرمايند ک سه ورزش به فرزندان بياموزيد شنا سوارکاري تيراندازي و در قرآن اول خطاب به آقايان آمده ک چشم هايشان از ديد زدن!حفط کنند در واقع براي شما متاسفم
  • سهيل IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    14 14
    به نظرمن دوچرخه سواري خانمها هيچ اشکالي ندارد. اماخانمها هم بايد کمي بيشتر حجابشان رارعايت کنند تا اين حرف وحديث ها پيش نيايد. کساني که فکرميکننند خانمها اصلا نبايد دوچرخه سواري کنند بهتراست به فکر اصلاح خودباشند. اين افراد من را به ياد خوارج گمراه درزمان حضرت علي ع مي اندازند که وقتي قرانها را برسرنيزه ها کردند فکر کردند اگر مبارزه کنند دينشان تپاه مي شود چون فقط به ظاهر دين پي برده بودند. به نظر من کساني که فکر مي کنندبادوچرخه سواري خانمها خدشه اي به دين وارد مي شود بهتراست در افکار وعقايد خويش بازنگري کنند. اما من با دوچرخه سواري بيش از حد بدحجاب خانمها مخالفم. به نظرمن دوچرخه سواري دختران خوش حجاب کشوران همسايه مانند ترکيه اگوي خوبي است.
  • بي نشان IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    7 6
    اول بايد ديد که نويسنده اين متن کيه سپس جوابي درخورشخصيتي ايشان داد اگر اسلام د ين هر زمان است پس بايد پزيرفت که فقههاي ما براساس مسائل روز حکم ميدند براي همين اسلام ناب را د ين حيات بخش مينامند درغيراينصورت فقها هرچه سريع تر بامسائل روز پاسخ بدهند
  • بهرام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    8 11
    اين بي عفتي ريشش کجاست؟اگه اين همه فشار و محدوديت از طرف دولت باشه مطمعا باشيد وضع ايران از امريکا هم بدتر ميشه هر چند تو خفا هست تو ايران بايد جاي براي اينا باشه تا برند دوچرخه سوار شند چرا ماها با شادي مخالفيم؟چرا همش غصه و غمو گريه رو دوست دارند اينم نتيجه اش افراط و تفريط تو هر چيز بد و نتيجه عکس ميده
  • حامد IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    7 8
    اين کاراي که اينا ميکنن فقط براي کشورهاي خارجي مثل آمريکا خوشاينده پس بايد جلو اين بد حجابي ها رو گرفت. خواهشا @
  • سعيد IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    5 3
    دنيا كجا داره مي ره ما كجا از ماست كه بر ماست!!!! خدايا تا چقدر بي خردي ما ايرانيها ادامه پيدا ميكنه
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    0 0
    خطاب به سهیل خانوم شما روشنفکران دینی حلال خدار حرام وحرام خدارا حلال می کنید حالا فهمیدیم چرا امام زن دین جدید میاره
  • F ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    0 0
    خیلی حرف میزنید اینکه چندتا دختر پوشش مناسب نداشتن دلیل نمیشه مهروم از دوچرخه سواری بشند فقط دوچرخه سواری با پوشش مناسب بهتره اِدعای مذهَبی نما بازی هم درنیارید
  • ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    اونایی که میگن زمان پیامبر سوار اسب و شتر می شدن، آیا بدححاب هم بودن؟ چرا ادعای روشن فکری میکنید؟ روشن فکری به لخت شدن و بی حیایی نیست. اتفاقا اونایی که با لخت شدن میخوان دیده بشن مشکل دارن. اگه مسلمون هستید که باید به قوانین خدا و اهل بیت عمل کنید اونم همه قوانین نه اینکه هرکدوم رو خوشتون اومد قبول کنید و هر کدوم رو بدتون اومد بندازید دور. یا دین داشته باشید یا عقل.