قوچان- یاسر خدمتگزار: قدس ویژه خراسان - حفاظت از فرهنگ و تاریخ یک شهر و صیانت از آن برای شناساندن تمدنش به آیندگان وظیفه‌ای است همگانی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ...

 انتقال اشیای موزه قوچان به انبارها به علت مشکلات امنیتی

که دولت با تأسیس موزه‌های مردم‌شناسی، آثار باستانی و نسخ خطی و گردآوری آثار و اشیا و فرهنگ به جا‌مانده از گذشته در این مکانها کمک شایانی به این مهم کرده است.
قوچان، با قدمتی بسیار طولانی و تاریخی کهن (تقریباً 250 سال قبل از میلاد) و فرهنگی غنی درگذشته دور با نام آساک، یکی از پایتختهای اشکانیان بوده و در روزگار اسلامی نیز با پرورش دانشمندان و فرهیختگانی نظیر آیت‌ا... آقا نجفی قوچانی، نقش مهمی را در شکوفایی تمدن اسلامی داشته است.
موزه مردم شناسی این شهر، جهت آشنایی بازدیدکنندگان با تاریخ و آداب و رسوم مردم این خطه، مشغول به فعالیت است که برای مردم قوچان جایگاه ویژه‌ای دارد و نگاه‌های بسیاری به سوی آن معطوف می‌باشد.
پس از انتشار شایعاتی در شهر و نشر آن در برخی رسانه‌های مکتوب محلی مبنی بر ارسال اشیای باستانی موزه مردم‌شناسی قوچان و نسخ خطی موجود در آن به شهرهای اطراف، برخود لازم دیدیم تا به رسالت رسانه‌ای خویش بپردازیم و به بررسی موضوع جهت شفاف‌سازی افکار عمومی اقدام نماییم.
یکی از شهروندان درباره شایعات موجود و بازدید خود از موزه قوچان می‌گوید: موزه شهرستان درگذشته دربرگیرنده اشیای باستانی بسیاری بود، ولی امروزه با داشتن حدود 10 غرفه، اشیای بسیار معدودی در آن موجود است.
وی می‌افزاید: بسیاری اسناد خطی درباره تاریخ شهرستان و مردمان آن در موزه موجود بود و مردم بومی با دیدن آن به گذشته شهر خود افتخار می‌کردند و به آن می‌بالیدند ولی امروز تمام آنها از معرض دید برداشته شده و طبق شایعات موجود، به سایر شهرهای استان انتقال یافته‌اند.
وی اظهار می‌دارد: بیش از 30 اثر خطی، تعدادی خمره قدیمی، اشیای مربوط به گذشته و... در موزه مردم‌شناسی وجود داشتند و قسمتی از فرهنگ مردمان قوچان و پیشه و مشاغل این شهرستان را نشان می‌داد که سرنوشت مشخصی ندارند.
یک طرفدار حفظ فرهنگ و تاریخ قوچان در این زمینه می‌گوید: با برداشتن این آثار ارزشمند از معرض دید و انتقال آنها به شهرهای دیگر، فرهنگ و گذشته کهن شهرستان فراموش خواهد شد و دیگر اطلاعاتی در رابطه با قدمت قوچان به آیندگان منتقل نخواهد شد.
با بازدید از موزه و واضح بودن کم شدن برخی اشیا و نسخ خطی که در گذشته در معرض دید قرار داشتند برای بررسی علل این مسأله، نزد رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان رفتیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری قوچان با اشاره به تجهیز موزه مردم شناسی این شهر در سال 1385 و از محل اعتبارات دور اول سفر رئیس جمهور به استان می‌گوید: این موزه با عنوان موزه مردم‌شناسی و با چند غرفه در زمینه شناساندن آداب و رسوم و فرهنگ مردم این خطه مجهز شد و آثار فاخری را در معرض دید عموم قرار داد.
حسینی در ادامه می‌افزاید: ضریب امنیتی موزه مردم شناسی با موزه نسخ خطی و باستان‌شناسی تفاوت دارد و دلیل اینکه در گذشته و قبل از سال 1385، اشیا و آثار فراوانی در موزه نگهداری می‌شد و امروزه فقط به موضوع مردم‌شناسی پرداخته شده، آن است که قبلاً گارد حفاظت در موزه حاضر بوده ولی اکنون یک نفر بعنوان راهنمای موزه مشغول فعالیت است.
وی با اشاره به موضوعیت نداشتن موزه مردم‌شناسی با آثار باستانی و نسخ خطی، می‌گوید: قراردادن اشیای با ارزش تاریخی و اسناد ممکن است نظر سارقان را به خود جلب کند و تبعات غیرقابل جبرانی را به بار آورد.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری قوچان در ادامه می‌افزاید: از اصلی‌ترین علل انتقال اشیا به انبار میراث فرهنگی شهرستان و نگهداری از آنها در آن محل، نبود فضای کافی در محل فعلی موزه و کمبود اعتبارات برای ارتقای سطح امنیتی محل موردنظر می‌باشد.
وی با نشان دادن اسناد و اشیایی که ادعا می‌شد به شهرهای دیگر منتقل شده‌اند به خبرنگار قدس، می‌گوید: مردم شهر و اهداکنندگان محترم باید بدانند که از اصلی‌ترین اهداف این اداره حفظ و صیانت از تاریخ و گذشته شهر می‌باشد.
حسینی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا اظهار می‌دارد: پیشنهادهایی به شهرداری شهر برای تملک یک مکان تاریخی و تبدیل آن به موزه مردم‌شناسی، نسخ خطی و آثار باستانی تقدیم شده است، ولی تاکنون اقدام مورد توجهی صورت نگرفته است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.