پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: دولت دهم درحالی اخرین روزهای خود راپشت سر میگذارد که به نظر میرسد بلبشو دربازار به اوج خود رسیده است , قیمتها دیگر انقدر افزایش یافته که بسیاری از مردم توان خرید ندارند و خیلی از ضروریات زندگی خود را حذف کرده اند .<BR>

دولت دهم بازار رارها کرده است/ گرانی کمر مردم راشکسته / شعارهای دولت در روزهای اخررنگ باخت

مردم میپرسند که ایا حاصل وعده اوردن نفت سر سفره مردم ,برداشتن , لبنیات , سبزی , گوشت ومرغ از سفره انها بوده است , ایا دیگر خرید کردن دربازار باید به ارزوی بسیاری از خانوادهها تبدیل شود, ایا نتیجه سیاستهای عدالت گستری , میلیاردر شدن یک شبه برخی بوده , ایا شکاف طبقاتی فراوانی که طی چند سال اخیر بروز کرده درنتیجه همین سیاستها بوده است .
اما مسوولان دولتی طی ماههای گذشته ,حداقل دراین خصوص وعده هایی به مردم میدادند, وعده هایی که اگرچه کارایی چندانی دربازار نداشت , اما نقش ارامش بخش را بازی میکرد , همان هم این روزها دیگر به چشم نمیخورد , درمقابل این بازار است که رها شده وتا میتواند میتازد , در این میان چشم مردم به نمایندگانشان در مجلس است , انها که به عنوان وکلای مردم بر صندلی های سبز تکیه زده اندو از مواهب ان بهره مندند.
***گرانی رمقی باقی نگذاشته
دراین راستا یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به گرانی‌های موجود در بازار و سخت شدن شرایط زندگی برای مردم در شرایط تورمی، گفت: ناقص اجرا شدن طرح هدفمندی یارانه ها که با هدف کاهش فاصله بین فقیر و غنی اجرا شد باعث افزایش نقدینگی در جامعه و رشد تورم شد.
محمد‌تقی توکلی در گفت‌و گو با خانه ملت، با انتقاد از گرانی‌های موجود در بازار و بی‌توجهی مسئولان به کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار، افزود: تورم از عوامل اصلی گرانی است که پایه و اساس آن در کشور به طرح تثبیت قیمتها که با افزایش ناگهانی نرخ بنزین در طرح تحول اقتصادی مثل یک فنر فشرده رها شد و گرانی را به اوج رساند برمی‌گردد.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی،ناقص اجرا شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها که با هدف کاهش فاصله بین فقیر و غنی اجرا شد و باعث افزایش نقدینگی در جامعه گردید را عامل دیگری برای رشد تورم در کشور خواند و تصریح کرد: عامل مهم در کاهش موفقیت طرح هدفمندی یارانه‌ها اول انتخاب همه دهک‌ها برای پرداخت یارانه نقدی ودوم عدم پرداخت سهم تولید که منجر به افزایش هزینه‌ها گردید و به این ترتیب کاهش تولید و سپس گرانی در کشور را موجب شد.
وی ادامه داد: مسئله دیگری که در به هم خوردن تنظیم بازار نقش مهمی داشت؛ کاهش عرضه و افزایش تقاضای کاذب و واقعی به‌ویژه در بین دهک‌های پایین جامعه بود که قدرت خرید آنها به طور نسبی افزایش داد و گرانی در بازار را موجب شد.
توکلی با اشاره به عامل دیگری که گرانی را در بازار تشدید کرده است، عنوان کرد: تحریم‌ها منشا نوسانات قیمت ارز و افرایش بهای تمام شده مواد اولیه تولید و کالا بوده البته افزایش قیمت‌های جهانی هم در رونق گرانی بی تاثیرنبود.
این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه سهم مدیران و تصمیمیات دور از کارشناسی آنان از مهمترین عوامل گرانی در بازار است، تصریح کرد: تصمیمات مدیران در شرایط نامناسب بازار و اقدامات آنان در خصوص آزمون خطا ونداشتن برنامه منجر به بی ثباتی اقتصاد و بازار گردیده که با اخلال افراد سودجو گرانی را به همراه داشته است. و با جدیت می‌توان بسیاری از گرانی های مقطعی را ناشی از اشتباهات برخی از مدیران دانست.
وی گفت: سهم مسئولان در گرانفروشی قابل توجه است، مافیای گرانی در بازار در کمین بوده تا از هر فرصتی سواستفاده کرده و در غفلت مسئولان با جو سازی ،شایعه پراکنی واحتکار در بازار دخالت می کنند.
این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری عاملان گرانی در بازار، تصریح کرد: از زمره مسئولانی که گرانی را در بازار تشدید می‌کنند می توان به دستگاهای نظارتی ،تعزیرات ،رسانه ها به خاطر انتقال پیام افراد غیرمسئول التبه بدون نظر اشاره کرد بنابراین اگر بخواهیم جمع بندی کنیم مقصر فرد نیست.
*** دولت بازار را رها کرده
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم، با اشاره به عدم کنترل قیمت‌ها توسط دولت ، گفت: متاسفانه برخی مسئولین در روزهای پایانی مسئولیت خود با رها کردن بازار وعدم کنترل و نظارت بر بخش‌های اقتصادی کشور، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده‌اند که گویا دیگر نمی توان روی حرف آنان حساب باز کرد.
سید ناصر موسوی لارگانی ، با اشاره به اینکه دولت دهم در روزهای پایانی خود از مسئولت‌های اصلی شانه خالی می‌کند، گفت: متاسفانه برخی مسئولین دولتی در روزهای پایانی مسئولیت خود با رها کردن بازار وعدم کنترل و نظارت بر بخش‌های اقتصادی کشور، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده‌اند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم در ماه رمضان علاوه بر سختی و مشقت روزه‌داری مشکلات اقتصادی را نیز بر دوش می‌کشند، افزود: بانک مرکزی اخیرا تورم موجود در کشور را 35 درصد اعلام کرده، اما همگان قبول دارند تورم موجود در بازار بیش از این بوده، لذا افزایش قیمت‌ها در کشور به سوء مدیریت مسئولین دولتی برمی‌گردد.
وی تصریح کرد: دولت دهم با یک عزم جدی در کنترل بازار و حل مشکلات اقتصادی مردم در ماه رمضان، می‌تواند عملکرد مناسب و قابل قبولی از خود به جای گذارد.
لارگانی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم ایران در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند، اظهار کرد: بسیاری از مردم با درآمدهای اندک و پایین زندگی خود را می‌گذرانند و این در حالی است اکثر نیازهای اساسی مردم با قیمت‌های سرسام آور و سنگین در بازار عرضه می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، عنوان کرد: از دولت آینده انتظار می‌رود به معیشت و اقتصاد مردم بیشتر توجه کند، چراکه تمامی مردم ایران به امید فراهم شدن شرایط و زندگی بهتری، به دولت تدبیر و امید رای داده‌اند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، خاطر نشان کرد: دولت دهم با وجود تمامی اقدامات مثبت و سازنده، در روزهای پایان مسئولیت خود نتوانست به شعارهایش پایبند باشد و با کم کاری، اطمینان خود را از مردم سلب کرده است.
***دولت فقط صحبت می‌کند
دیگرعضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به وعده‌های بی‌سرانجام دولت در مورد کنترل بازار، گفت: مسئولین دولتی در آغاز ماه مبارک رمضان قول کنترل و نظارت بر بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله تامین نیازهای اساسی اقشار مختلف مردم را دادند، اما در شرایط کنونی مشاهده می‌شود، گفتار دولت با عمل آنها فرسنگ‌ها فاصله دارد.
ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه مسئولین دولتی به وعده‌ها و شعارهای خود عمل نمی‌کنند، گفت: مسئولین دولتی در آغاز ماه مبارک رمضان قول کنترل و نظارت بر بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله تامین نیازهای اساسی اقشار مختلف مردم را دادند، اما در شرایط کنونی مشاهده می‌شود، گفتار دولت با عمل آنها فرسنگ‌ها فاصله دارد.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت به کنترل و نظارت بر قیمت کالاهایی روی آورده که هیچگونه تاثیری در سبد خانوارهای ایرانی ندارد.
وی تصریح کرد: باید اعتراف کرد دولت دهم، عزم جدی در کنترل بازار، قیمت‌ها و حل مشکلات اقتصادی مردم در ماه رمضان، نداشته که این موضوع باعث شده کمر مردم زیر بار تورم موجود در کشور خم شود.
ندیمی با انتقاد از کم کاری برخی مسئولین دولت دهم، عنوان کرد: متاسفانه برخی مسئولین دولت فعلی به علت نزدیک شدن به روزهای پایان مسئولیت خود، از وظایف اصلی شانه خالی کرده و از کنترل و نظارت بر بازار دست کشیده‌اند که این موضوع پذیرفتنی نیست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، خاطر نشان کرد: دولت بهتر است به جای دادن شعارهای بی‌پایه و اساس، قیمت کالاهایی را در کشور کنترل کند که بر زندگی و معیشت مردم نقش اصلی را بازی می‌کند، چراکه در غیر این صورت اعتماد مردم به اظهارات مسئولین، در جامعه کمرنگ خواهد شد.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    8 3
    دروغ تو اين ماه ....دروغه بابا هيچي گران نشده تا بخواي ارزاني وفور نعمت آسايش راحتي دستشان درد نکنه بازهم تشکر ....ناشکري نکن عمو بده ها اخ ميشي........
  • کارمند IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    17 1
    اي مردم همه با هم يک جا جمع شويم وبه حال خويش گريه کنيم من که فقط کارم شده گريه مدت هاست رنگ ميوه نديده ام خدايا مسئولان بي فکر را...
  • مسعود IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    18 1
    حتي سر کوچه دکتر اينا هم همه چي گرونه و نميشه خريد.حالا دکتر را نميدانم ولي ماها جه کنيم؟
  • کارگر IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    12 1
    کارمان شده چايي با بربري . ميوه چيه فکر گشنگي کلافه کرده مارو . خدا کساني را که اين وضع رو درست کردند خودش مجازات کنه .
  • احسان IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    12 0
    نماينده هاي محترم مجلس و قوه قضاييه بدانند مردم کم کاري ها و سياسي کاريهاي آنها را فراموش نميکنند.عزم جدي براي مقابله با گراني ديده نميشود.در تصويب قانون اصناف در روز گذشته هنوز عده اي در اعمال مجازات هاي شديد تر براي بعضي از صنوف از خدا بي خبر شک داشتند. کاش منافع گراني ميوه ،شير ،خرما،برنج ،حبوبات و.......به جيب کشاورز برسد. ولي همه ميدانيم که انها سودي نبرده و منفعت گراني ها به جيب عده اي دلال انگشت شمار در هر صنف ميرود.اينها هيچ نام و نشاني هم از خود نمي گذارند وحتي يک ريال ماليات هم نميدهند.مجلس و قوه قضاييه کاري بکنند.والله در قبال اهمال کاري و رنجي که مردم متحملندمسئوليد و در ان دنيا کمرتان خم خواهد شد
  • ناشناس IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    3 0
    ما گراني را محکوم مي کنيم چون فقط بلديم زرتي شعار بديم و محکوم کنيم ... با تشکر علي محکوم
  • آرش IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    3 0
    وقتي اعضاي دولت باور داشته باشند که هيچ نهادي توان بازخواست و تنبيه خاطيان را ندارد، انتظار وضعيتي بهتر از اين غير از خوش خيالي نيست!
  • hsn IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    3 1
    خداحافظ صرفه جويي در برق ! چون لامپ کم مصرف قيمتش 3برابرو لامپ 60واتي 10 هزار توماني 32 هزار شده . خدا حافظ سلامت کودکان و درود بر تب و تشنج و تبعات آن ! چون شياف استامينوفن ناياب است. پس کو خود کفايي؟
  • محمد IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    1 1
    رسانه هاي اصولگرا حالا که کار از کار گذشته و اقتصاد کشور ويران شده همه صف کشيدند و از دولت انتقاد ميکنند. چندسال پيش که اساتيد دلسوز اقتصاد نامه نوشتند و هشدار دادند کجا بوديد؟!!!!!!!
  • سخني با مردم ومسوولين 1 IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    2 0
    وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ ( اعراف96) و اگر مردمى كه در شهرها و آباديها زندگى دارند ايمان بياورند و تقوى پيشه كنند بركات آسمان و زمين را بر آنها مى‏گشائيم ولى (آنها حقايق را) تكذيب كردند ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم. َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ عَلَامَةُ رِضَا اللَّهِ تَعَالَى فِي خَلْقِهِ عَدْلُ سُلْطَانِهِمْ وَ رُخْصُ أَسْعَارِهِمْ وَ عَلَامَةُ غَضَبِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ- جَوْرُ سُلْطَانِهِمْ وَ غَلَاءُ أَسْعَارِهِمْ. نشان خشنودى خداوند از مخلوق: پائين بودن قيمتها، و دادگرى صاحب منصبان است، و نيز نشانه خشم الهى بر مردمان: ستم صاحب منصبان و گرانى قيمتها است(کافي/ج5 ص 162)
  • ناشناس IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    3 1
    محمود خان؛ کارهايي کردي ولي ناشيانه .حالا خواهشا .برو .فقط برو .بدون آمار و بدون دردسر
  • يك مادر IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    1 1
    شير خشك نآن ناياب شده بچه من چي بخوره من ميخوام بچه ام شير خشك داشته باشه خودم حداقل رفاه رو . ديگه خسته شدم از همه شعارهايي كه حتي گوينده أش هم اعتقادي بهش نداره
  • سعيد IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    آخه درسته يه عده دارو مصرف کنند و يه عده نه، عدالته؟ پس بايد پولش رو بيارند سر سفره همه! اگر دارو يي که ماه پيش 50هزار تومان بود بايد ظرف يک ماه بشه 90 هزار تومان(قرص پلاويکس براي بيماران قلبي)، عدالت عدالته بايد اجرا بشه، مثلا 45هزار تومان يارانه ميدن! بيمار هستند که باشند،ندارند که به ما چه! مهم اجراي عدالته!
  • علي IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 1
    به به چه چه از خود صدا وسيما آغاز شد اونجا که به يکي از کانديداي سال 88 بيست دقيقه وقت اضافه داد و اينجا هم که برا خدا حافظي ايشون از بودجه بيت المال جشن خداحافظي وبخور بخور وووراه ميندازند با تونم ضرغامي اگه مسلموني جواب بده اگه نيستي هم که برو خوش باش......
  • علي IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 1
    من مي گم الان يه مراسم تقدير ديگه باس برگزار کنن کمه
  • حسين IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    الان 6ماهه که تو خونه نون و پنير ميخوريم تا حداقل زنده بمونيم.