۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 142184

ابن ملجم، یکی از خوارج بود که به قصد به شهادت رساندن حضرت علی (ع) به کوفه آمد و به تحریک قطام، به این کار بیشتر ترغیب گردید و سرانجام در روز نوزدهم ماه رمضان نقشه شوم خود را اجرا کرد، اما گویا خوشحالی او دوام نیاورد و در اندک مدتی به جزای کار خود رسید، به نحوی که حتی پس از مرگ دائم العذاب گردید!؟

ابن ملجم و قطام چگونه قصاص شدند؟

عبدالرحمن بن عمرو بن ملجم مرادی، معروف به ابن ملجم که دارای نسبی عربی و از قبیله بنی مراد بود، قرآن و اسلام را از معاذ پسر جبل فراگرفته و در پی آن عمروعاص را در امر فراگیری قرآن یاری داد و در فتح مصر همراه عمروعاص قرار گرفت. پس از فتح مصر، ابن ملجم مدتی در آن سرزمین به تعلیم قرآن و فقه پرداخت و پس از به خلافت رسیدن علی (ع)، ابن ملجم با حضرت بیعت نمود و در جنگ جمل حاضر بود ولی پس از ماجرای حکمیت به خوارج پیوست و در پی آن ابن ملجم، عمرو پسر بکیر و برک پسر عبدالله گردهم آمدند و در مکه تصمیم گرفتند که در شب قدر؛ علی، معاویه و عمروعاص را به قتل برسانند و از این رو ابن ملجم راهی کوفه گردید و در آنجا عاشق دختری زیباروی به نام «قطام» گردید! (حوادث الایام: ۲۲۱)

قطام که بود؟
بنا بر آنچه که در منابع تاریخی ذکر شده است؛ قطام، دختر علقمه بن شحنه عدی از قبیله تیم الرباب بوده است به نحوی که صورت زیبا و چهره ی دلربای قطام، او را شهره شهر کرده بوده به طوری که او را «ماه روی کوفه» لقب داده بودند، ولی او از کسانی بود که بعد از واقعه نهروان و کشته شدن برادر و پدرش در زمره مخالفان حضرت علی (ع) قرار گرفت. وی دختری حیله گر، مکار و پیوسته درصدد انتقام خونی از قاتلان پدر و برادرش بود و به نقلی او به همراه حزب قائم، که به رهبری عبدالله بن وهب راسبی بود، جنگ با علی (ع) را جهاد، و خون آن حضرت را مباح می دانستند، از این رو پس از ملاقات ابن ملجم با قطام، قطام وی را ترغیب نمود و با وعده هایی وی را در کار خود استوارتر نمود. (تاریخ خمیس: ۲۸۱؛ خوارج: ۱۰۲)

لعنتی عجیب برای ابن ملجم!
در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که پیامبر (ص) فرموده اند: در شب معراج چون به آسمان پنجم رسیدم صورت علی بن ابی طالب (ع) را در آنجا مشاهده کردم. گفتم: ای جبرئیل؛ این چه صورتی است؟
عرض کرد: یا محمد؛ فرشتگان خواهش کردند که از مشاهده جمال حضرت علی (ع) بهره ببرند و عرض کردند: خداوندا؛ فرزندان آدم در دنیا هر صبح و شب به مشاهده ی جمال علی (ع) مشغول هستند، پس ما را نیز به زیارت و دیدن چهره ی ایشان، به مقداری که اهل دنیا به این سعادت دسترسی دارند، بهره مند فرما.
پس حق تعالی صورت آن حضرت را از نور مقدس خود آفرید و صورت علی (ع) نزد ایشان است که در شب و روز او را زیارت می کنند و هر بامداد از مشاهده ی چهره ایشان متمتع و بهره مند می گردند.
آنگاه امام صادق (ع) فرمود: هنگامی که ابن ملجم ضربت خود را بر سر مبارک آن حضرت فرود آورد، مانند همان ضربت بر صورتی که نزد فرشتگان بود نقش بست و پس از آن هر بامداد و شامگاه که ملائکه آن صورت را زیارت می نمودند، بر ابن ملجم لعنت می فرستند و این امر به طور پیوسته تا روز قیامت ادامه دارد. (حیات القلوب: ۲۸۲؛ قطره ای از معجزات چهارده معصوم: ۱۲۱)

قصاصی سخت!
در تاریخ آمده است که حضرت علی (ع) در آخرین ساعات زندگی به مدارا با ابن ملجم فرزندانش را وصیت فرمود و پس از وفات امیرالمومنین علی (ع)، ابن ملجم را برای قصاص نزد امام حسن (ع) آوردند و ایشان نیز با یک ضربه شمشیر ابن ملجم را قصاص فرمود و این واقعه در ۲۱ رمضان روی داد و چنانچه مشهور است ام الهیثم دختر اسود نخعی جنازه ی او را گرفته، آن را به آتش کشید. (ارشاد، ج۱: ۲۲؛ بحارالانوار، ج۴۲: ۲۳۲، ۲۴۶، ۲۹۸)
اما قطام دختری که لقب زیباروی کوفه را یدک می کشید عاقبتی بهتر از ابن ملجم نیافت به نحوی که آمده است بعد از کشته شدن ابن ملجم، مردم به سوی قطامِ ملعونه فاسقه هجوم آوردند و او را با شمشیر به درک فرستادند و جنازه اش را بیرون کوفه سوزانیدند. (بحارالانوار، ج۴۲: ۲۹۸؛ انوار العلویة: ۳۹۰؛ نفائح العلام: ۴۱۰)

مکان قبر ابن ملجم
درباره ی مکان و جایگاه قرار گرفتن قبر ابن ملجم از ابن بطوطه، سیاح معروف نقل شده است که: هنگامی که به کوفه مسافرت کردم، در غربی جبانه کوفه، در زمینی سرتاسر سفید، زمینی بسیار سیاه دیدم و از روی کنجکاوی علت آن را پرسیدم، و چون به تحقیق مشغول شدم مردم آن دیار گفتند: اینجا قبر ابن ملجم، قاتل حضرت علی (ع)، است و عادت اهل کوفه این است که هر سال هیزم زیادی در سر قبر ابن ملجم جمع می کنند و به مدت ۷ روز آن ها را در این مکان می سوزانند. (رحلة ابن بطوطه: ۱۴۷؛ نفائح العلام: ۴۰۹؛ تقویم شیعه: ۲۹۳)

مسلمان شدن یک راهب با دیدن عذاب ابن ملجم!
یکی از عذاب های ابن ملجم که پس از مرگ او، از سوی خداوند نازل گردید، توسط پرنده ای صورت می گرفت، به نحوی که شیخ راوندی با استناد از حسن بن محمد، معروف به ابن رفا، در کوفه روایت کرده است: یک روز وقتی در مسجدالحرام بودم دیدم مردم در مقام حضرت ابراهیم (ع) جمع شده اند و در آن جا یک مرد نشسته بود. از مردم سؤال کردم که آن مرد کیست؟ به من گفتند: آن یک راهب است که اسلام آورده است.
راوی می گوید: به او نزدیک شدم و یک پیرمرد با عبای پشمی را دیدم که در مقام حضرت ابراهیم نشسته بود و شنیدم که می گفت: من رئیس راهبان در صومعه هستم. روزی پرنده ای شبیه عقاب دیدم که یک قسمت از بدن یک نفر را از حلقومش را بیرون انداخت، پس قسمت دیگرش را بیرون انداخت تا وقتی که آن ها تبدیل به یک انسان کامل شدند. پس من از آن شخص سؤال کردم: تو چه کسی هستی؟ هیچ جوابی به من نداد. به او گفتم: تو را قسم می دهم به آن کسی که تو را آفرید، به من بگو تو چه کسی هستی؟
او گفت: من ابن ملجم مرادی هستم، به او گفتم تو چه گناهی نموده ای که به طور پیوسته تکه های بدنت را این پرنده پس می اندازد و مجدد از هم جدا کرده و فرو می برد؟
به من گفت: من قاتل علی بن ابی طالب هستم، و به خاطر همین خداوند این پرنده را قرار داده تا هر روز با این کار مرا عذاب نماید.
راهب می گوید: در حال حرف زدن بودیم که یکباره همان پرنده آمد و آن را قطعه قطعه برداشت تا وقتی که همه ی قسمت های او را برداشت و من منتظر شدم تا وقتی که پرنده پایین آمد و آن را آورد و مجدد از بدن خود تکه های او را خارج نمود. پس از او سوال کردم: علی بن ابی طالب (ع) کیست؟ جواب داد: علی بن ابی طالب (ع) پسر عمو و وصی پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) است. (مدینة المعاجز، ج۱: ۵۴۴، حدیث ۵۴۰)

نویسنده: مصطفی لعل شاطری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 94
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    128 4
    لعنت الله علي القوم الظالمين
  • alavi IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    109 5
    خدا عذاب جفتشونو بيشتر کنه. انشاالله. ... .. .
  • محسن IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    54 6
    درس عبرتي باشه براي کافران
  • ميرصادق IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    70 8
    امير المومنان بزرگواري بود كه تاريخ به خود نديده است. جانم فداي مولا باد
  • مهدي IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    41 12
    خيلياش ساده لوحانه بود با وجود مراجعي که دارند. با اين حال همه مي دانند اين کوفيان که قاتلان علي را آتش ميزدند تنها خوب عزاداري مي کنند!!!! شايد خيلي از ما هم اينگونه سنگ علي را به سينه مي زنيم؟!
  • عباس df IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    32 12
    سزاي ظالم همينه. ولي کسي از اون دنيا خبر نداره...
    • محسن ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      3 1
      مطالب ضد و نقيض در صحبتهاي راوي داستان بسيار وجود دارد. اگر علي ع و خداوند متعال به عدالت مشهورند چنين عذابي ناشايسته فرديست كه تنها يك ضربت زده . بنظرم اينها فقط قصه و فسانه هايي كه از زبان برجي منابع گمراه كننده بيان شده تا اصل مطلب و حق مطلب را پنهان كنند. كوفيان اگر به امام علي ارادتي داشتند و به قبر ابن مجلم هيزم ميگذاشتند، چرا راه حسين ع را بستند؟ شنونده بايد عاقل باشد و ذهن خود را با اين قصه ها مشغول ننمايد
  • محمد IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    42 9
    با کرمي که از مولا علي سراغ داريم،چه بسا نزد خداي رحمان شفاعت قاتلش را هم بکند. يا علي شفاعت ما محبانت را هم بنما.
  • kamali IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    44 6
    خداوند بر عذابشان بيفزايد چرا که مولايمان را غريبانه در محراب نماز ... چه بگويم که زبان قاصر است از بيان اين بي حرمتي.
  • مرجان بابايي IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    47 6
    اي ابن ملجم و اي قطام ملعون: وعده ي ديدار ما بر سر پل صراط، آنجا که تمام شيعيان در انتظار سقوط شما به جهنم ميباشند.
  • حميد IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    53 5
    انشاالله خدا بر عذاب ابن ملچم مرادي بيافزايد كه مولاي ما را مظلومانه به شهادت رساند.و شيعيان را تا قيامت داغدار نمود.
  • sara IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    38 4
    بسيار زيبا بود. خدا عذابشونو بيشتر کنه.
  • تاريخ IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    15 7
    در کوفه، عبدالرحمن پيش مردان قبيله اش کنده رفت. اما نيتش را بر ملا نکرد، چرا که مي ترسيد در همه جا فاش شود. روزي گروهي از قبيله تيم الرباب را ديد که براي ?? تن از کشتگانشان در نهروان عزاداري مي کردند و در ميان آنان زني زيبا رو به نام قطامه بنت شجنه را ديد و دلباخته اش شد و از وي خواستگاري کرد. قطامه پذيرفت به شرطي که مهريه اش ???? درهم، يک کنيز و يک غلام و کشتن علي باشد. وي در جنگ نهروان پدر و برادرش را از دست داده بود و در فکر انتقام گيري از علي بود. او نه تنها به عبدالرحمن در انجام اين امر پافشاري کرد، بلکه خود نيز کمکش کرد و فردي به نام وردان از قبيله اش را به کمک وي فرستاد. عبدالرحمن نيز از فردي به نام شبيب بن بجره از قبيله بني اشجع درخواست ياري نمود. شب قبل از واقعه، قطام با اين سه تن در مسجد اعظم کوفه ديدار کرد و سينه هايشان را با حرير بست.(در منابع، شرح بيشتري بر اين کار عجيب ارائ
  • iman IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    50 3
    لعنت بر تو اي قطام... لعنت...
  • zahra momtazi IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    67 4
    لعنت خدا بر هر دو شون.
  • محمد IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    39 2
    خداوند به عذابت بيفزايد اي ابن ملجم مرادي ووهابيت بي عقل
  • بهار IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    18 34
    اينکه لعنت خدا تا ابد بر اين دو باد شکي ندارم ولي يه سئوال برام پيش اومده چرا قصاص توسط اماماي ما انجام شد چرا بخشش نکردن!‏
    • محمد ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
      0 0
      امام علی وصیعت کرداگر زنده ماندم من اورا میبخشم اگر از دنیا رفتم امام حسن با همان شمشیر با همان قدرت و یک ضربه اون را بکشه که همین شد.
    • منصور ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
      1 0
      آخه این چه سوالیه شماقاتل امام زمانت رامی بخشی؟ اصلایه همچین حیوانی رابایدبخشیدکسی که صدای عدالت راخاموش کردبایدبخشیده بشه؟عموجان این چه سوالیه؟
    • سعید ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      0 0
      دوست عزیز طرف زده خلیفه به حق مسلمین رو شهید کرده، بعد بگیرند آزادش کنند؟! قطعا همه ی محبان علی علیه السلام اون شقی ترین آدم دنیا رو می خواستن پودرش کنند. مضافا خود مولای متقیان فرموده بودند من اگر از دنیا رفتم به ابن ملجم هم فقط یک ضربت بزنید و اگر زنده ماندم خود می دانم و این یعنی احتمالا خودشان قصد بخشش داشتند به شرطی که عمر نازنینشان به دنیا می ماند.
  • محب علي IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    25 4
    جانم علي عشقم علي نفسم علي هستي ام علي . علي اکمال دين است ذره اي نافرماني از خالقش نداشت با تمام وجود عاشق خدا بود چه عبادت چه جهاد و... در هرلحظه با خالقش عشقبازي ميکرد فداي ميزان روز قيامت بشوم .مولا جان تا جان در بدن دارم عاشقانه دوستت دارم
  • سجاد IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    30 3
    علي اي هماي رحمت تو چه آيتي خدا را که به ما سوا فکندي همه سايه ي هما را جانم فدايت علي
  • امير IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    34 3
    لعنت خدا بر آن دو بيشرف عذابشان بيش باد
  • احمد IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    24 2
    اين چيزا درباره ابن ملجم و قطام شنيدم دلم خنک شد
  • عاشق علي(ع) IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    20 1
    عاشق علي غلام علي رويام علي روحم علي اي بيا که دلتنگم يا يا علي ايليا
  • محمود IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    14 2
    عشق علی
  • امین IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    15 2
    ممنون خیلی عالی بود راهتان مستدام
  • علی IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    12 2
    خدا لعنت کنه قاتل سیاه بخت علی ع.سلام تمام موجودت عالم بر مولای متقیان علی ع
  • اسنات IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    14 2
    لعنت بر قطام
  • بدر IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    7 2
    خدا بر عذاب باعثین اصلیش به هم راه این دو بیفزاید
  • روح خدا IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
    8 2
    باید یکصد تن از خوارج را با قطام در سیاهچال پرتاب میکردند تا خودشان همدیگر را تکه پاره کنند و قطام را صد تکه میکردند
  • محمد IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    7 2
    الهی اهن صد ها بار مذاب کنن در ان این نمک به حرام را در ان بیندازان تا شاید مرحمی بر دل محبان علی باشد
  • امیرعلی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    15 2
    خوارج زمان داعش است لعنت خدابرداعش
  • محمد امین حقایقی استهباناتی IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    13 4
    ای کاش امریکا واسرائییل هم به همین صورت مجازات شوند به امید صبح پیروزی یا علی مدد
  • سعید IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    3 1
    من امروز برای حضرت رقیه گریه کردم ولی خداییش دیگه انقدر زود باور نباشیم این صحنه در فیلمهای هالیوودی هم دیده نمیشه.جسمش سوزوندن بابا عذابش اون دنیا هست نه اینجا
  • محمد IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    13 0
    شمايي كه ميگي چرا اماماي ما كشتنش و بخشش نكردن!!!! اولا كه بخشش از اين بالاتر كه حضرت امير با اون حالش گفت با اين اسيري كه دست تونه مدارا كنيد!! در ضمن اون خون بيگناه ريخته شما چطور يك ادم بي گناه كاملا معمولي ميميره انتظار دارين قصاص كنن مجرمو!!حالا اين ابن ملجم حرامزاده خون امام ما رو ريخته ايا بايد بخشيده شه؟
  • سیاوش IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
    8 1
    میزند پس لب او کاسه شیر.....میکندچشم اسارت به اسیر.... خدایا...خدایا....پناه به تو ....خدایا ...چطوریک انسان دراوج قدرت ...پول ..زور...مقام باشد وبا ان همه قدرتش اینقدر انسان وانسان ووووووووخدایا ...جان عالم به فدای توعلی.
  • مصطفی IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    13 1
    اولش بغض کردم ولی وقتی دیدم مجازات شدن کیف کردم لعنت خدابرمرادی وقطام
  • مهدی IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    7 1
    اسلام علیک یا امیرالمومنین و علی اهلک و اولادک و اصحابک و احبائک و العن الدائم علی اعدائک اجمعین.اللهم صل علی محمد و ال محمد.
  • مهدی ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
    0 0
    علی(ع)امام من است و منم غلام علی(ع) هزار جان گرامی فدای نام علی(ع)
  • لیلا ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    1 0
    س دوستان توی دنیای امروزی ما چ بسیار زیاد ازاین ابن ملجم وقطام ملعون و و وووووووووووو ولی کو چشم بصیرت وبینا جانم فدایت یا علی جان قربونت منتظریم ک امام زمان مون مهدی موعود حق اهل بیت مون روازاین لعنتی ها بگیرانشا اللههههههههههههههههههههههه
  • ارمان احمدی ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
    0 0
    مواظب خودتون باشید روز قیامت
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
    0 0
    میگم مگه جسد ابن ملجم رو نسوزوندن اونوقت قبرش ازکجا پیدا شده یعنی خاکسترش رو دفن کردن؟
  • فرزاد ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
    0 0
    لعنت خدا و پیامبرش و همچنین تمام معصومین بر ابن ملجم باد همچنین بر قاتلین امام حسین و امام حسن که امام های ما رو مظلومانه به شهادت میرساندن لعنت خدا به همشون باد
  • sh ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    1 0
    مراقب باشیم در این زمانه پر از دروغ و دورنگی ابن ملجم و قطام نشویم ،،،،لعنت بر ایشان فرستادن فایده ای ندارد کمی به خود نگاه کنیم روزی چند بار ابن ملجم میشویم و فرق اسلام را ضربت میزنیم ،روزی چند بار قطام میشویم و با رفتارهای ناشایست اسلام را لکه دار میکنیم ،،حواسمون به خودمون باشه
  • کلنا عباسک یا زینب ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    0 0
    برای همین است که شهر کوفه عراق الان مثل خرابه هاست
  • بهارک ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 0
    لعنت بر قاتلین سیزده معصوم....لعنت بر قاتل اول مظلوم جهان.... خداوند چهارده معصوم را برای هدایت بندگان خود آفرید اما حقارت برخی بندگانش با قتل سیزده نور الهی سبب روسیاهی بندگان در پیشگاه خداوند متعال گردید. خداوندا بشریت را با غایب نمودن تنها مایه ی آرامش جهان و آخرین نور الهی تنبیه نمودی ...خداوندا به حق جلال و جبروتت این عذاب را از ما بردار و ظهور مهدی صاحب الزمان آخرین نور خودت را نزدیک بفرما. .
  • رسول ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 0
    خدا لعنتش کنه ابن ملجمو
  • ناهید ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    0 0
    علی ( ع ) غیرت الله بود/محکوم نکردن قاتل امام مساوی با خدشه دار کردن غیرت خداوند است
  • محمد ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
    0 0
    خداوند لعنت کنه ابن ملجم مرادی و امثال ایناها رو
  • ساقر ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    0 0
    . اگر چه عفو و بخشش در جای خود امر پسندیده ای است، امّا اگر این امر موجب گستاخی قاتل یا جرأت دیگران شود، که نتیجتاً منجر به قتل های دیگر می شود، در این صورت قصاص قاتل اولویت دارد. در مورد قاتل امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام مطلب این چنین است؛ ابن ملجم لعنة الله علیه که یک قاتل و اسیر است، به جای ندامت و پشیمانی، خبث باطنی و شقاوت درونی خودش را به نمایش گذاشت.
  • وحید ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
    0 0
    لعنت خداوند جبار وفرشتگان وانبیا واولیا ومومنین بر اول ظالم واعوان وانصار تبهکارش که دنیا دوستی وعطش قدرت طلبیشان مانع از استقرار حق مسلم بر جایگاه خدا دادیشان شده وتا قیام قیامت باعث وبانی ریخته شدن خون عزیزترین مخلوقات پروردگار شدند ودلهای عاشقان اهل بیت عصمت وطهارت(ع)خونین وسوخته از اینهمه بیدادبماند.دعای شب وروزمان اللهم عجل لولیک الحجه ابن الحسن سلام الله علیه وعلی آبائه باشد که یگانه نجات بخش وفرونشاننده آتش دلهای سوخته مان هستند.
  • Malihe ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
    0 0
    لعنت خدا بر قطام، لعنت خدا بر پدر و مادر قطام ، لعنت خدا بر ابن ملجم مردای بی عقل
  • علی ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    0 0
    یه سری از مسایل رو ما و دیگران از ذهن صقیل خودمان میسازیم وبه این دلیل است که خیلی از انسانها موارد دینی در گذشته اسلام وتاریخ روایت شده را باور ندارند... چون غلو بیش از حد است
  • فاطمه ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    0 0
    کسی بخشیده میشه که امید است از گناه خود توبه کرده اما این ملعون که این گناه بزرگ را انجام داده و پشیمان هم نبود، در صورت بخشش به قطع گناهان دیگری را هم به راحتی انجام می داد.
  • زینا ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    0 0
    فدای مولا علی و لعنت بر دشمنان و قاتل علی
  • محمد ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 0
    سلام . لعنت ابدی خدا بر ظلم و ظالم و بر کسانی که بر پیامبر بزرگوار اسلام و اهل بیت ظلم روا داشتند. اما به راستی آیا اگر معصومین زنده شوند ما را به عنوان پیرو قبول دارند ولی یقینا آنان نیز برخی ما شیعیان را به خاطر افراط و تفریط از خود مبرا خواهند دانست و چه بسا لعن خواهند کرد .دو گروه شاید بیشتر در معرض انحراف هستند یکی افراد بی دین و دوم افرادی که بر اثر افراط در امور دینی حاضر به ظلم کردن در حق دیگران می شوند. در این دوره آخرالزمان مواظب دین خود باشیم .
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
    0 0
    خدا لعنت کنه ابن ملجم مرادی کثیف و پست را ،وهمچنین خدا لعنت کنه قطام لعنتی را
  • علی عبیری ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    0 0
    خدا لعنت کنه قاتلین امامان را دوست دارم حرمله را خدا به من بده تا زنده زنده بسوزانمش تکه تکه اش کنم خوردش کنم داغونش کنم خدا عزابش رو هر روز زیاد کن دل امام زمان از دستش خون فدای امام زمان بشم الاهی
  • ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    0 0
    بهار شما پرسیدید چرا بخشش نکردن. آخه خون امام علی متعلق به همه مسلمین هست خصوص شیعه پس باید قصاص انجام می‌گرفت. شاید قرنها بعد به شیعه می‌بستند که در مقابل اینقدر درهم از خون پدرشون که امام مسلمین بود گذشتن.حال اگر امروز میشنیدی چه میگفتی چه حالی داشتی پس باید آینده هم در نظر گرفت.
  • ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    0 0
    اللهم العن من قتله امیرالمومنین الا یوم دین
  • علیرضا ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
    0 0
    خداونداعذاب دشمنان آقاامیرالمؤمنین علیه السلام لحظه بهلحظه اضافه کن وماراازلعن کنندگان آن ملاعین خبیث قراربده
  • مهراب IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    0 0
    لعنت به ابن ملجم اینان همان خوارجند خوارج دیروز داعش امروز نظر شما *
  • فرشاد ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    0 0
    بیش لعنت بر قاتلان امامانمان...
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    0 0
    لعنت خدا برقطامها وابن ملجم ها براستی که حق پایداراست وباطل نابود شونده
  • ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    0 0
    لعنت خدا بر ابن ملجم وقطام .تا همیشه .درود بر دوستداران علی (ع) تا همیشه
  • زهرا ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    0 0
    لعنت خدا بر دشمنان حضرت علی و حضرت فاطمه و اولاد حضرت علی (ع)
  • مرتضی ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    این همه لعن کردید ابن ملجم و قطام را // چرا از خودتون نمیپرسید امام زمانمون کو ؟؟ شاید ابن ملجم های زمانمون ما هستیم که اگر امام میبود میکشتیم !! اللهم عجل لولیک الفرج
  • جعفر نامور ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    0 0
    بنام خدا بسیا عالی آموزنده و کامل بود استفاده کردم موفق باشین
  • هادی ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    0 0
    لعنت خدا بر خوارج که هنوز هم نسل شان پابرجاست
  • مصطفی ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    0 0
    با کرمي که از مولا علي سراغ داريم،چه بسا نزد خداي رحمان شفاعت قاتلش را هم بکند. يا علي شفاعت ما محبانت را هم بنما. حضرت درخواست قصاص داد تا از بار گناهش در قیامت کم کند فکر آخرتش بود حضرت علی
  • فرزاد ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    لعنت خدا و رسولش و مولا و اباعبدالله بر قطام و ابن ملجم
  • سعید پ ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    لعنت خدا برابن ملجم مرادی و قطام و ان دونفر که یاریش کردن. قربون فرق شکافتت علی جان
  • مریم ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    از سجایای علی ع اینطور پیداسن حضرت ضمن اینکه بخشیند به فرزندان و اصحابشون فرمودند که ببخشید و کسی حق نداره اونو مجازات کنه
  • M ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    واقعا این زنها چه افکارهای پلیدی دارن یک امام بکشتن میدن.امام حسن نمونه دیگه.از توطعه زنها باید ترسید واقعا
  • فاطمه ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    بخشش در جایی میکنن که فرد پشیمان و متوجه کارش نباشه،نه قاتل امام معصوم که چه بسا بعد بخشش پر روتر هم بشه
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 0
    لعنت ابدی بر قاتلین مولای متقیان علی ع که به گواه تاریخ شناسان غرب و شرق مردی با این فضایل و شجاعت و کرامت دنیا دیگر به چشم نخواهد دید . در عجبم امت کوفه چطور به مولایاشان خیانت کردند ؟؟؟؟؟ لعنت ابدی بر این قوم نابکار .
  • عرفان ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 0
    حقشه زجر و بلا بکشه باید جور بد تری عذاب و کشته میشد
  • عرفان ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 0
    باید زجر و بلا بکشه باید جور بد تری عذاب میکشید و کشته می شود
  • معراج بنی شربف ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    0 0
    السلام علیک یا مولای متقیان علی ع لعنت به ابن ملجم مرادی و قطام
  • شاهد ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    اسلام علیک یا اباالحسنین (ع ) یا امیرالمومنین یا علی ابن ابیطالب (ع)
  • محمد ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    0 0
    سلام دخیلکم یا امیر المومنین یا امام علی لعن قاتلیکم اللهم غذبهم اکثر و اکثر ، آمین یا رب الهم صل عل محمد و ال محمد
  • محمد ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    سلام سوال کردید چرا نبخشیدند ابن ملجم را بهتر است ابتدا ببینیم اگر با عزیز ما چنین کاری میکردند میبخشیدیم یاقصاص میکردیم ثانیا علی ع حاکم مسلمین بودند و قلب همه مسلمین جریحه دار شد و فقط امام حسن خونخواه امیر مومنان نبودند که ببخشند و از همه گذشته امیرالمومنین تا وقتی در قید حیات بودند سفارش کردند با او مدارا کنند و بعد از شهادت ایشان با یک ضربه قصاص کردند از همه اینها گذشته امیرالمومنین شخصیت عادی نبودند و قطعا خود خداوند خونخواه علی بن ابیطالب است و همه اعراب این را خوب میدانستند پس اگر ابن ملجم قصاص هم نمیشد از عذاب الهی نمیتوانست فرار کندمثل قاتلین سیدالشهدا که همه به عذاب الهی گرفتار شدند و در آخر شما را به این آیه قرآن ارجاع میدم وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَاْ أُولِيْ الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ای خردمندان، شما را در قصاص کردن زندگی است باشد که پروا کنید
  • هستی ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    لعنت به هردوشیطان صفت که امام مهربان مارابی رحمانه شهیدکردند
  • غلام ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    0 0
    لعنت خدا به این سگهای روسیا۶ ابن ملجم وقطام
  • ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام بر مولایمان علی علیه السلام خدا لعنت کند قاتلان علی و دشمنان قسم خورده علی علیه السلام را تا به روز قیامت
  • ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    خدای سبحان انشالله شماقاتلین کثیف روشرمنده رسول خدامحشورکنه
  • 09059474199 ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    0 0
    یا علی گفتن با علی بودن فقط یک نقطه فرق دارد اما یاعلی گفتن کجا با علی بودن کجا از کجا معلوم ما با گناهان مان چقدر ضربه به قلب امام زمان میزنیم خدایا ای خداجان تو ببخش