مناظره محمدحسن قدیری ابیانه و صادق زیباکلام درباره بیداری اسلامی و جنبش وال استریت در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

مناظره صادق زیبا کلام و قدیری ابیانه

 قدیری ابیانه در ابتدای این مناظره با تاکید بر به پایان رسیدن دوره تک قطبی و ابر قدرتی آمریکا، گفت: بعد از سقوط شوروی، آمریکا به دنبال جهان تک قطبی بود، اما جهان به سمت چند قطبی شدن پیش می‌رود، حتی اروپا نیز از یک متحد به یک رقیب برای آمریکا تبدیل شده است و روسیه و چین و کشورهای آمریکای لاتین و تمدن اسلامی نیز در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ هستند.

وی افزود: آمریکایی‌ها با درک این مسئله در سال‌های قبل تلاش کردند با اشغال عراق و افغانستان جلوی آن را بگیرند، اما جنبش وال استریت تمام نقشه‌های آن‌ها را نقش بر آب کرد.

وی ادامه داد: آمریکا برای تامین منابع خود و جلوگیری از ضعیف شدن قدرتش به دنبال تصاحب منافع نفتی خاور میانه است و آن‌ها تحلیل‌شان این بود که بیداری اسلامی تنها در کشورهای خاور میانه و شمال آفریقا پیش خواهد آمد، اما بحران اقتصادی تاثیر خود را گذاشت و راه حل‌های ارائه شده از سوی دولت مردان آمریکایی برای غلبه بر بحران اقتصادی اعتراض مردم آمریکا را بر انگیخت.

وی با بیان این‌که مردم آمریکا هم‌اکنون به ایرادهای نظام سرمایه داری بیش از پیش پی بردند و احساس خطر کردند، گفت: آن‌ها در هراسند که از طبقه متوسط به دلیل فشارهای اقتصادی به جمع فقرا بپیوندند، آن‌ها خواستار برچیده شدن نظام سرمایه داری در آمریکا هستند و ما امروز شاهد سقوط لیبرالیسم هستیم.

ابیانه افزود: آنچه در وال استریت می‌بینیم، تشییع جنازه لیبرالیسم است، ممکن است دولت مردان آمریکایی بتوانند این جنبش را سرکوب کنند، اما باید بدانند که مردم از نظام لیبرالیسم برگشته‌اند و مبارزه علیه آن‌ها ادامه خواهد یافت و آینده درخشانی در پیش رو است و ما می‌توانیم این اعتراضات را به سمت اسلام خواهی در جهان سوق دهیم.

در ادامه این مناظره صادق زیبا کلام با رد سقوط غرب گفت: ‌ در ایران سخن از سقوط غرب وجود دارد و این‌که نظام سرمایه داری نفس‌های آخر را می‌کشد، اما نظام سرمایه داری که از اواسط قرن 18 به وجود آمد. در طول 250 سال عمر خود بسیاری از بحران‌ها را پشت سر گذاشته است، این در حالی است که نظریه پردازان و دولت مردان بسیاری هم‌چون کارل مارکس، لنین، استالین و ... سخن از سقوط این نظام رانده بودند.

وی ادامه داد: دنیا پر از رهبرانی است که می‌گفتند غرب در حال سقوط کردن است، اما بعید به نظر می‌آید که غرب سقوط کند.

زیبا کلام افزود: یکی از دلایل سقوط نکردن غرب این است که به مخالف خود اجازه مخالفت می‌دهد، نظام‌هایی که به مخالفان خود اجازه ابراز مخالفت بدهند، سقوط نمی‌کنند.

ابیانه در ادامه این مناظره با بیان این‌که آزادی در غرب تا وقتی است که برای حاکمیت ضرر نداشته باشد، گفت: یکی از ترفندهای غرب وجود احساس آزادی در این کشورها است، آن‌ها آزادی می‌دهند، اما در کنارش دنسینگ و مجلات با تصاویر مستهجن نیز منتشر می‌کنند تا فکر مردم را منحرف کنند، آن‌ها تا جایی آزادی می‌دهند تا برای حاکمیتشان ضرر نداشته باشد والا به صورت پیچیده با مخالفان خود برخورد می‌کنند. به عنوان مثال در خودروی یک چهره سیاسی مخالفشان مواد مخدر می‌گذارند و به جرم حمل مواد مخدر آن را دستگیر می‌کنند آن‌ها به مخالفانشان طوری فشار می‌آورند تا مردم احساس نکنند آزادی‌شان زیر سئوال رفته است، اما در جنبش وال استریت این ترفندها جواب نداد به خاطر همین برخورد کردند و افراد را به زندان انداختند.

وی افزود: این در حالی است که غربی‌ها وقتی در کشور ما فتنه گران در خیابان‌ها خودرو آتش می‌زدند و سطل آشغالی را می‌سوزاندند. آن‌ها از معترضان حمایت می‌کردند، در جنبش اخیر وال استریت چند ورزشگاه را برای بازداشت گاه موقت در نظر گرفته بودند، در لندن وقتی با تظاهرات مردم برخورد کردند، سه هفته تمام اخبار مربوط به این حوادث را سانسور کردند، حاکمان و رسانه‌های غربی جزء همان یک درصد هستند که مردم به آن‌ها اعتراض دارند. اگر آن‌ها آزادی خواه بودند، چرا از مردم فلسطین و بحرین حمایت نکردند، چرا به محمد رضا پهلوی برای سرکوب و شکنجه آموزش می‌دادند.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: من در سخنانم نگفتم که دیگر آمریکا و اروپایی وجود نخواهد داشت، بلکه آن‌ها از ابر قدرتی سقوط می‌کنند، به نظر من اگر در آمریکا رفراندوم برگزارشود، اکثریت مردم به نظام سرمایه داری رای نخواهند داد و تظاهرات کنندگان امروز می‌گویند که دیگر نظام سرمایه داری را نمی‌خواهند.

ابیانه در ادامه با اشاره به سخنان اخیر وزیر امورخارجه آمریکا درباره ایران مبنی بر این‌که ما سعی می‌کنیم مشکل اقتصادی در ایران ایجاد کنیم و مردم را علیه حکومت ایران به قیام بکشانیم ، گفت : ما در اوج تحریم‌ها توانستیم خیلی خوب پیشرفت کنیم سود بانک‌های ما به این دلیل بالا است که تورم در کشور وجود دارد. آمریکا و استعمارگران سال‌ها در کشور ما فعالیت‌های فرهنگی کردند آن‌ها به ما القاء کرده‌اند که کار نکنیم ما هنوز به الگوی مناسبی نرسیده‌ایم اما می‌خواهیم به سمت اسلامی شدن پیش برویم ما برای غربی‌ها باید احادیث اسلام را ببریم، باید در برهه کنونی با طرح دیدگاه‌های اسلامی آن‌ها را به سمت اسلام جذب کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر سقوط غرب گفت: ‌ در بلوک شرق نیز اول فلسفه کمونیسم در دید مردم بی‌ارزش شد و بعد نظام کمونیسم سقوط کرد هم‌اکنون در غرب فلسفه سرمایه داری زیر سئوال رفته است. من نمی‌گویم که مردم فردا کاخ سفید را تصرف خواهند کرد، بلکه به نظر من در انتخابات ریاست جمهوری آینده این امکان وجود دارد که یک نفر از جنبش ضد وال استریت رییس‌جمهور شود.

ابیانه با انتقاد از کارشکنی غربی‌ها در اقتصاد کشور ما گفت: غرب افراد را در داخل کشور ما به خیانت ترغیب می‌کند و بعد به آن‌ها پناه می‌دهد به عنوان مثال خاوری که به غرب رفته است در صورت درخواست استرداد نیز او را به ما پس نخواهند داد تا فاسدان احساس کنند که می‌توانند این کار را بکنند و به آن کشورها پناهنده بشوند.

وی افزود: در نتیجه به نظر من برای ملت‌های مسلمان ایران یک الگو است ما انقلاب کردیم و پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم به طوری که امروز انتشار اخبار پیشرفت در کشور به یک امر عادی تبدیل شده است به عنوان مثال تحویل سه زیردریایی به نیروهای نظامی توسط صنایع نظامی در کشور خبری مهم است و امری عادی است. در عین حال معتقدم که مشکلاتی هم داریم که باید آن‌ها را حل کنیم.

ابیانه در ادامه درباره راه حل غلبه بر مشکلات در کشور گفت: راه حل مشکلات در کشور این است که شما دانشجویان درس بخوانید و راه حل به ما ارائه دهید.

زیبا کلام در ادامه این مناظره درباره بیداری اسلامی گفت: ‌حوادثی که در کشورهای عربی در حال اتفاق افتادن است، جنبش دموکراسی خواهی است و برای آزادی، آزادی زندانیان سیاسی و آزادی بیان و آزادی مطبوعات است این جنبش برای مقابله با شکنجه و برگزاری آزادانه انتخابات و حاکمیت قانون است، درست است که با انتخابات تونس اسلام گرایان به قدرت رسیدند، اما تحولی که در جهان عرب به وجود آمده برای ایجاد یک حکومت شرعی و اسلامی نیست ممکن است در جایی با روند برگزاری انتخابات آزاد اسلام گرایان به قدرت برسند و ممکن است جایی سکولارها و اسلام گرایان.

ابیانه در پاسخ گفت: اگر این‌ها بیداری اسلامی نیست، پس این شعارها علیه اسراییل و تجمع مقابل سفارت اسراییل و حمله به آن در مصر چیست، به نظر من حرکت‌های بهار عربی واقعاً اسلامی است.

غدیری ابیانه در ادامه در پاسخ به سئوالات کتبی دانشجویان درباره ارائه اسلام به جوامع غربی گفت: ‌در غرب اسلام را نمی‌شناسند حتی در بعضی جاها نگاه منفی دارند ما باید اسلام را به آن‌ها بشناسانیم و این خلاء را پر کنیم.

وی درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در جامعه ایرانی گفت: در زمان شاه تنها 120 هزار دانشجو داشتیم، اما هم‌اکنون هر سال 120 هزار نفر وارد دانشگاه می‌شوند. در زمان شاه 25 درصد دانشگاهیان را بانوان تشکیل می‌دادند اما امروز بالای 60 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند آیا این‌ها دستاورد نیست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.