گروه میهن - محمود مصدق - وزیر جهاد کشاورزی ارزش افزوده پایین، ریسک بالا و حساسیت دولتها در تأمین غذا را از دلایل عمده کاهش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دانست ...

دلایل عمده کاهش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

و برای برون رفت از این وضعیت خواستار ارایه راهکارهای عملی از سوی کارشناسان کشاورزی شد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمود حجتی صبح دیروز در نهمین همایش دو سالانه اقتصاد کشاورزی در تهران با اشاره به اینکه اقتصاد کلیدی‌ترین موضوع در بخش کشاورزی است، اما امروزه با تناقض‌هایی در این بخش روبه رو هستیم، افزود: بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخشها بویژه خدمات، ارزش افزوده کمتری دارد. البته این موضوع مختص ایران نیست، بلکه در همه کشورهای دنیا چنین است، به همین دلیل سرمایه گذاران تمایلی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ندارند.
وی پس از آنکه ریسک سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را بالا خواند، تصریح کرد: از سوی دیگر این بخش با کنترل تعزیراتی قیمت محصولات کشاورزی مواجه است.
وی در همین زمینه با اشاره به اینکه تولید محصولات اساسی کشاورزی برای دولتها بسیار اهمیت دارد و نبود آنها برای ساعتی در انبار قابل تحمل نیست، اظهار داشت: از طرف دیگر قیمت این گونه محصولات برای دولتها مهم است، بنابراین برای کنترل آن تعزیراتی عمل می‌کند، حتی گاهی به سرکوب قیمتها روی می‌آورد که متأسفانه این امر بسیار آسیب زا می‌باشد و راهی برای برون رفت از آن وجود ندارد.
به گفته وی، در چنین وضعیتی که بخش کشاورزی از مسایل مختلف رنج می‌برد و ما در رفع آنها کمی عاجزیم برخی انتظار دارند، سرمایه با پای خود به این بخش وارد شود.
حجتی با بیان اینکه بهره وری آب، مکانیزاسیون، یکپارچه سازی و تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن به منابع مالی نیاز دارد، اضافه کرد: باید برای افزایش سرمایه‌گذاری راه‌های جدید و حمایتهای ویژه‌ای باز شود.
وی در خصوص اظهارات کسانی که نسبت به بالا بودن قیمت محصولات کشاورزی داخل انتقاد می‌کنند، گفت: مقایسه قیمت محصولات کشاورزی ما با محصولات خارج درست نیست. مگر حمایتهایی که در آن کشورها از کشاورزان انجام می‌شود با حمایتهای داخل یکی است؟ اصلا معیار مقایسه‌ منتقدان چیست؟ آیا دلار 1300 تومانی، 2400 تومان یا 3000 تومانی است؟ بنابراین می‌بینیم معیارهای سنجش کاملاً متفاوت است.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به انتقاد از دولت قبل پرداخت و گفت: یکباره قرنطینه دامی را حذف می‌کنند و مجوز واردات دام زنده و میوه می‌دهند که ناقل هزاران نوع بیماری هستند. این نوع اقدامها ناگهان تمام سرمایه‌های دامدار و کشاورز را به باد فنا می‌دهد.
حجتی سپس با بیان 10 مشکل توسعه بخش کشاورزی، گفت: از کارشناسان و انجمن علمی اقتصاد کشاورزی ایران می‌خواهیم با ارایه راهکارهای عملی به رفع موانع توسعه بخش کشاورزی کمک کنند.


اعتبار ویژه هدفمندی برای کشاورزان
وی همچنین در حاشیه این همایش در پاسخ به خبرنگاران گفت: برای حمایت از بخش کشاورزی با اجرای هدفمندی یارانه‌ها اعتباری ویژه به صورت ترجیحی از محل صندوق توسعه ملی در اختیار بخش کشاورزی قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه قرار است بخش بیمه محصولات کشاورزی هم تقویت شود، افزود: درحال حاضر 75 درصد خسارتهای وارده به کشاورزان از سوی دولت پرداخت می‌شود، ضمن اینکه ما به دنبال افزایش این درصد هستیم.
وی در پاسخ به اینکه با اجرای هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌گذاری 17 کالای اساسی چگونه خواهد بود؟ گفت: وزارت جهاد کشاورزی در گام نخست به دنبال بهره‌ور کردن مراکز تولیدی است تا از طریق کاهش هزینه تولید، مانع از افزایش قیمت شود، اما اگر لازم باشد تولید‌کنندگان باید با مراجع مربوط مکاتبه کنند و مجوزهای لازم را برای افزایش قیمت بگیرند.


حال کشاورزان بد است
همچنین در ادامه این همایش دکتر «عیسی کلانتری» دبیرکل خانه کشاورز، بخش کشاورزی را رو به اضمحلال خواند و گفت: اگر در مصرف منابع پایه به این شکل پیش برویم حداکثر تا 20 سال آینده از ایران چیزی باقی نخواهد ماند و 60 میلیون از جمعیت کشور باید به مناطق یا کشورهای دیگر بروند.
به گفته وی، طی 35 سال گذشته 500میلیارد مترمکعب ذخایر آب استاتیک داشتیم که تاکنون 200 میلیارد مترمکعب آن برداشت شده و متأسفانه 300 میلیارد مترمکعب آب استاتیک دیگر باقی مانده که شور یا لب شور است.
وی با اظهار تأسف از اینکه کشاورزان کشور در هیچ یک از تصمیم گیری و تصمیم سازی‌های صورت گرفته دخالتی ندارند و تنها برای آنها تصمیم گیری می‌شود، تصریح کرد: برخی مدعی هستند باید محصولات کشاورزی رقابت پذیر داشته باشیم که در پاسخ باید گفت، برای تولید محصول رقابت پذیر به فناوری روز و نوین نیاز است که هم اکنون کشاورزی ما از این نوع فناوری بی بهره است.
به گفته کلانتری، به دلیل وارد نشدن اسپرم مورد نیاز برای اصلاح نژاد دام، هم اکنون به جایی رسیده ایم که دامهای ما به دلیل همخونی از کیفیت گوشت و شیر کمتری برخوردار هستند.
وی سپس به بحث قرنطینه محصولات کشاورزی پرداخت و گفت: قانون قرنطینه محصولات مربوط به 50 سال پیش است و مانع از ورود غده و ماده ژنتیک دام به کشور می‌شود، در حالی که چندی پیش اجازه واردات 200 هزار تن بذر سیب زمینی داده شد. وی در همین زمینه با اظهار تأسف از اجازه واردات خودروی خارجی به کشور به ارزش یک میلیارد دلار، گفت: در مقابل تراکتور و دیگر ماشین آلات مورد نیاز بخش کشاورزی امکان ورود به کشور را از سوی دولت ندارند.


خرید تضمینی 500 هزار تن گندم تا این هفته
در حاشیه این همایش «حسین صفایی» مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: تا ابتدای هفته جاری 500 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش نشان می‌دهد. به گفته وی، پول گندم همه کشاورزان تنها با یک روز تأخیر از زمان خرید پرداخت می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.