قدس آنلاین، الف.زمینی؛ جیب خالی دانشگاهها در آستانه سال تحصیلی، منتفی شدن کاهش قیمت خودرو تا پایان سال و برخورد با موسسات مالی غیرمجاز؛ از جمله مهمترین اخبار روزنامه های امروز بودند.

از "تعطیل شدن موسسات مالی غیرمجاز" و "هزینه اینترنت 3500برابر ژاپن" تا "خداحافظی با پراید"

جیب خالی دانشگاهها
کم کم به زمان بازگشایی دانشگاه ها نزدیک می شویم. در همین رابطه در تیتر یک روزنامه "قدس" می خوانیم: "جیب خالی دانشگاهها در آستانه سال تحصیلی"
روزنامه "کیهان" نیز امروز در تیتر یک خود نوشت: "در بیانیه پایانی اجلاس خبرگان تاکید شد: رئیس جمهور فرد شایسته ای را برای وزارت علوم معرفی کند"
***
خداحافظی با پراید با 2 سال تاخیر!
روزنامه "قدس" امروز در یکی از تتیترهای فرعی خود از "پشت پرده ماجرای افزایش قیمت خودرو" می نویسد. "کائنات" هم آب پاکی را روی دست خریداران خودرو می ریزد: "کاهش قیمت خودرو تا پایان سال منتفی است"
هر چند ما کاهش قیمت خاصی در خصوص خودروها ندیدیم؛ منتها در "عصررسانه" و از قول "مدیرعامل سایپا" می خوانیم: "پیش از این نمی توانیم قیمت خودرو را کاهش دهیم"؛ شاید منظور آقای مدیرعامل از "کاهش قیمت خودرو"، کاهش 3درصدی قیمت خودرو، بعد از افزایش 25درصدی قیمت آن است!

گفتنی است در پاییز سال 92؛ سعید مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بر خروج خودروی پراید از چرخه محصولات این گروه خودروسازی از سال 1394 تأکید کرد. منتها به نظر می رسد تصمیم خودروسازان بر این شد که این خداحافظی با پراید لااقل دوسالی به تاخیر بیفتد!
روزنامه "همشهری" با بیان اینکه تولید پراید از سال 96 به تدریج کاهش می یابد. تیتر زد: "پراید در مسیر خداحافظی"
***
عدم ورزش ایرانی ها!
خبری نگران کننده در لابه لای خبرهای امروز روزنامه ها به چشم می خورد. روزنامه "عصرایرانیان" در یکی از تیترهای فرعی خود می نویسد: "79درصد ایرانیان هیچ ورزشی نمی کنند"؛ اگر این مورد را در کنار استفاده از قلیان های میوه و آمار بالای مصرف سیگار و ایضا مصرف سوسیس و کالباس و آلودگی های اقلام خوراکی و کاهش مصرف شیر و ... بگذاریم؛ متوجه می شویم همه (از مسئولین گرفته تا رسانه ها و خود مردم) به حوزه سلامت بایستی بیشتر توجه داشتیم.
***
هزینه اینترنت 2 برابر افغانستان
چند روزی بود که سرعت اینترنت تیتر یک روزنامه ها بود. از طرفی رئیس جمهور گفته بود انسان با این سرعت اینترنت خوابش می برد و از طرفی یکی از نمایندگان به وزیر ارتباطات هشدار داده بود اگر سرعت اینترنت را بالا ببرد او را استیضاح می کند!!
امروز روزنامه "شهروند" به مسئله "قیمت" اینترنت پرداخته است و مقایسه جالبی نیز در این خصوص انجام داده است. در تیتر یک روزنامه شهروند می خوانیم: "هزینه اینترنت در ایران؛ 2 برابر افغانستان، 3500برابر ژاپن"
***
نخستین مذاکره ظریف با جانشین "اشتون" برگزار شد. روزنامه "شرق" در این خصوص تیتر زد: "موگرینی: توافق با ایران امنیت منطقه را افزایش می دهد"
***
تعطیل شدن موسسات مالی غیرمجاز
روزنامه "ایران" در تیتر یک خود نوشت: "رئیس بانک مرکزی در جمع استانداران خبر داد: موسسات مالی غیرمجاز تعطیل می شوند"
روزنامه "افکار" نیز از "برخورد با موسسات مالی غیرمجاز" می نویسد.
دیروز نیز در یکی از تیترهای فرعی روزنامه "اقتصاد پویا" از قول "مدیرعامل بانک پاسارگاد" خوانده بودیم: "تردید در شبهه دار بودن ربا در نرخ سود روزشمار"
گفتنی است غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همایش بانک داری اسلامی ضمن اشاره به اینکه برخی موسسات مالی و اعتباری بالای ۳۵درصد بابت تسهیلات از مشتریان سود می‌گیرند و این آسیب جدی است، گفته: اعلام نرخ سود مشارکتی، خروج از عقود مشارکتی و صوری بودن آنهاست. همچنین تعیین نرخ سود یکسان از سوی شورای پول و اعتبار آن‌هم غالبا کمتر از نرخ تورم موجب آسیب جدی برای سپرده‌گذاران می‌شود.در این میان ولی الله سیف ، رئیس بانک مرکزی هم به وی پاسخ داده که : تاکنون نرخ ۳۵درصد را نشنیده‌ام ولی نرخ ۳۰درصدی را شنیده‌ایم، البته این نرخ‌ها در تمام بانک‌ها عمومی نیست. او با این اظهارنظر، وجود نرخ سود 30درصدی را که تولیدکنندگان سال‌هاست از آن انتقاد می‌کنند، تایید کرد.
از نگاهی به پاسخ سیف نشان می دهد که چقدر بار نظارتی بانک مرکزی بر بانک های زیر دستش پایین است که آقای رئیس تنها درباره نرخ سود تسهیلات بانکی شنیده است!
سوال اصلی اینجاست که چرا یک فرد با مسئولیتی چنین مهم در نظام بانکی کشور، در خصوص موضوع مهمی چون نرخ سود تسهیلات بانکی باید بر اساس شنیده های خود سخن بگوید؟

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.