۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۲ شهريور / ٨ ذو القعده ١٤٣٥ / Wednesday, September 03, 2014 العربیه
لطفا منتظر بمانید...
  • جزئيات خبر
  • اجتماعي ,سلامت و بهداشت    کد خبر : 30461
  • زمان مخابره:
  • ۹ : ۵۷ -- ۱۳۹۰/۱۱/۷
یک دکترای داروسازی در گفتگو با قدس آنلاین

لاغری با متفورمین فقط به شرط کما!

قدس آنلاین- مهسا اسلامی: به تازگی مصرف قرص متفورمین که نوعی قرص کاهش دهنده قند خون برای بیماران دیابتی و توسط پزشک متخصص تجویز می شود با باوری غلط که باعث کاهش وزن می شود در بین جوانان مخصوصاً بانوان ها رایج شده است.

باوری غلط و خطرناک که باعث عوارض جبران ناپذیر در فرد مصرف کننده خواهد شد. و به اطمینان می توانیم بگوییم به انجام این کار فقط می توان گفت لاغری کاذب به شرط از دست دادن سلامتی در این مورد گفتگویی با  دکتر حسین دکترای داروسازی داشته ایم که خواندنی است و زنگ خطری برای تمام بانوان و افرادی است که از روی بی اطلاعی و صرفاً برای کاهش وزن به مصرف این قرص روی می آورند.
* آقای دکتر حسینی قرص متفورمین در اصل برای چه مشکلی در سیستم ایمنی بدن تجویز می شود؟
** قرص متفورمین نوعی دارو مخصوص افرادی است که قند خون آنها از حد نرمال 140-110 بالاتر می رود که این خود نیز دلایل متفاوتی دارد «دیابت ارثی، افزایش وزن، تغییرات هورمونی و...» ترکیبی داخل این قرص وجود دارد که باعث نشست قند خون بیمار می شود و از افزایش قند خون و عوارض آن جلوگیری می کند. حتی افرادی که قند خون آنها تا 150 هم می باشد به خوردن قرص توصیه شوند و با پیاده روی و رژیم غذایی سالم و کمتر کردن وعده های غذایی شیرین بیماری کنترل می شود.
* علت استفاده از این قرص در بین بعضی از افراد مخصوصاً بانوان چیست؟
** متأسفانه توسط افرادی شیاد این طرز فکر در بعضی افراد بوجود می آید که با مصرف این قرص چون باعث کاهش قند خون می شود اشتها کاهش می یابد در نتیجه کاهش وزن به دنبال خواهد داشت در حالی که حتی اگر این مسأله درست هم باشد حداکثر تا 3 ماه اولیه آن هم حداکثر کاهش وزن 2-1 کیلو می باشد و بعد از 3 ماه کم کم عوارض خود را نشان داده و در 6 ماه کامل ظاهر می شود.
* عوارضی که بعد از این مصرف و با گذشت 3 تا 6 ماه گریبانگیر مصرف کننده می شود چگونه اند؟
** استفاده از این قرص به دلیل اینکه قند خون را کاهش می دهد فشار خون را پایین می آورد و اگر فرد در این حالت از محلول قندی استفاده نکند احتمال شوک و غش در آن بسیار بالا می رود کم کم مصرف این قرص بر روی سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد که همراه با حالت تهوع شدید و استفراغ و ضعف و بی حالی شدید همراه است و ضعف در سیستم ایمنی بدن انسان را مستعد به ابتلا به انواع بیماریها که کوچکترین آنها سرماخوردگی های مکرر، سوؤ تغذیه، ریزش مو می باشد تا بیماریهای سخت تر مثل آسیب های جدی به کبد و عملکرد آن که سلطان بدن نامیده می شود و ضرر رساندن به عملکرد این عضو مهم عملکرد تمامی ارگانهای بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.
* آقای دکتر توصیه شما به این افراد چیست واقعیت استفاده از این برداشت نادرست به نفع چه کسانی است؟
** ابتدا توصیه من به تمام همکارانم این است این قرص و قرص های مشابه را بدون نسخه پزشک به هیچ فردی که خواستار خرید آن است نفروشند دوماً به تمام افراد بخصوص بانوان توصیه می کنم برای لاغری بدنبال راههای اشتباه و پر ضرر نباشند و به حرف دیگران که متخصص نیستند اصلاً توجه نکنند بهترین روش برای لاغری ورزش مداوم و رژیم غذایی سالم و حتی قرص و داروهای لاغری هم که در داروخانه ها موجود است فقط باید با تجویز پزشک و دادن آزمایشات لازم توسط پزشک متخصص توصیه می شود زیرا گاهی چاقی هورمونی، ارثی و یا عملکرد نامرتب بعضی غدد مثل تیروئید می باشد که درمان خاص خود را می طلبد.

انتهاي خبر/ قدس آنلاين / کد خبر: 30461
کليدواژه ها
نام :* ايميل :
نظر :*
حداکثر تعداد کاراکتر نظرميياشد .

نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور  وآموزه های دینی  مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

ارسال
پرديس | ۱۳۹۳/۴/۶
نام : *
ايميل :
نظر : *
ارسال
  • من 4 ماه دارم از اين دارو استفادهميکنم حرفاتون تا حدودي غير قابل باوره من ماهي 4 کيلو وزن کم کردم پياده روي فقط 20 دقيقه در روز انجام ميدادم. تا حالا هم مشکلي برام پيش نيومده
الف | ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
نام : *
ايميل :
نظر : *
ارسال
  • سلام

    ممنون از آگاهي رسانيتون
مريم اميري | ۱۳۹۱/۸/۱۱
نام : *
ايميل :
نظر : *
ارسال
  • من 36 ام .با رژيم نميتوانم لاغر شوم.يعني واسه لاغر شدن اعتماد به نفس ندارم .پيشنهاد شما چيست؟
هستي | ۱۳۹۱/۸/۳
نام : *
ايميل :
نظر : *
ارسال
  • باسلام وتشکرفراوان از شما -من حدودا 7-8 کيلو اضافه وزن دارم و قصد بارداري تا چند ماه آينده را دارم حدود 20 رو ز پيش نزد خانم دکتر زنان رفتم و جهت لاغري قرص متفورمين تجويز کردنند-دقيقا تمام علايمي را که عرض کردين را دارم بي حالي... به نظر شما چاره چيست؟از امروز مصرف قرصهارا متوقف مي کنم-ممنونم لطفا راهنماييم کنيد.
    • نيلوفر | ۱۳۹۲/۶/۶
      اصلا اين کارو نکنيد من حدود اسال استفاده کردم وباردار شدم .اولش تهوع وبي حالي داره ولي بعد بدنتون عادت مي کنه وخوب ميشين.من الان ترکيه زندگي مي کنم اينجا هم براي بارداري اين قرص تجويز ميشه
الهه نشاط | ۱۳۹۱/۲/۲۹
نام : *
ايميل :
نظر : *
ارسال
  • 55 سالم هست متآسفانه براي کاهش و.ن مدت 3 سال روزي يک عدد متفورمين خورده ام (دکتر براي لاغر شدن رفتم) کم کاري تيروييد هم دارم و قرص ميخورم حالا متفورمين رو قطع کردم ...ميخواستم بدونم چه ظور ميتونم بفهمم که برام متفورمين عارضه اي داشته يا نه با چه نوع چک آپي... ديگه نميخورم. اما نگرانم.لطفآ راهنماييم کنيد.ضمنآ حدود 10 کيلو اضافه وزن دارم فقط و پياده روي ميکنم....از شما براي جوابتون متشکرم.
اخبار جشن هاي ميلاد
چند رسانه اي
قدس انلاين ورزشي
پخش زنده حرم مطهر رضوي
بسته خبري
بازارخودرو
نوشا
نوغابي
پديده
بيمه پاسارگاد
کلاچ کالا
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
Copyright © 2011 quds online, All rights reserved