۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۶
کد خبر: 37637

داود زمانی‌آذر، هنرمند تبریزی اظهار داشت: تمام قرآن را بر روی ۹۷۷ تکه سنگ یک سانتی‌متری با سوزن گلدوزی در یک‌هزار و ۵۵۰ شب، یعنی چهار سال و سه ماه شب زنده‌داری حکاکی کرده‌ام.<BR>

نخستین قرآن سنگی جهان در تبریز

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس: نمایشگاه نقاشی و حکاکی آیات قرآن بر سنگ اثر «داوود زمانی‌آذر» در خانه هنر تبریز گشایش یافت.

در نمایشگاه یاد شده حکاکی و تحریر کل قرآن کریم با سوزن گلدوزی بر روی سنگ‌های یک سانتی‌متری به نمایش گذاشته شده است.

آثار نقاشی به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه نیز با رنگ و روغن بوده و بر روی سطح حبوبات مانند لوبیا و عدس و سنگ‌های ریز و صاف کنار رودخانه‌ها طراحی شده است.

این آثار شامل نقاشی از چهره نوابغ، مشاهیر و شخصیت‌های اثرگذار سیاسی، علمی و هنری است که به وسیله قلم‌مویی بسیار ریز طراحی شده‌اند.

داود زمانی‌آذر، هنرمند تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: تمام قرآن را بر روی 977 تکه سنگ یک سانتی‌متری با سوزن گلدوزی در یک‌هزار و 550 شب، یعنی چهار سال و سه ماه شب زنده‌داری حکاکی کرده‌ام.

وی که از سن 16 سالگی خطاطی و نقاشی را همزمان آغاز کرده و تا سال 1380 نقاشی رنگ روغن روی بوم انجام داده، تاکید کرد: به دلیل همه‌گیر شدن این رشته در حرفه نقاشی تنوع ایجاد کرده و به این نتیجه رسیدم که هنر می‌تواند یک بار دیگر خود را در سخت‌ترین شرایط نشان دهد.

زمانی‌آذر که محضر هیچ استادی را درک نکرده و به گفته خود از سال 80 ریزنقاشی‌ها را آغاز کرد، افزود: نخستین اثرم تابلوی معروف «از آدم تا خاتم» نام داشت و در آن از ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران تا شهدای انقلاب اسلامی و برخی از مشاهیر ایران زمین به تصویر کشیده است.

وی تصریح کرد: در 12 بهمن سال 1384 آغاز به کتابت و حکاکی قرآن بر روی سنگریزه‌های یک سانتی‌متری ‌موجود در مصب رودخانه‌ها با استفاده از سوزن‌ کردم و کار کتابت به مدت یک‌هزار و 550 شب که معادل چهار سال و سه ماه بود به طول انجامید، این کار را هر شب از ساعت 21 شب تا اذان صبح بدون وقفه کار کرده‌ام.

زمانی‌آذر بیان ‌کرد: برای کتابت قرآن بر روی سنگریزه‌ها 977 عدد سنگریزه به کار رفته است و کل قرآن را از سوره فاتحة‌الکتاب و بقره در ابتدای بای بسم‌الله و سوره ناس را درست در انتهای میم رحیم قرار داده‌ام.

زمانی‌آذر با اشاره به انگیزه کتابت قرآن روی سنگریزه‌های کوچک اظهار داشت: این آرزوی دیرینه‌ای بود که در سر داشتم چرا که اثر جاودانه مثل قرآن کریم در جهان بی‌نظیر است و وحی خداوند بر پیامبر خود چیز کمی نیست، از آنجا که انس و علاقه محکمی با قرآن داشتم خواستم هنرم را با قرآن عجین کنم.

وی ادامه داد: از این رو به کتابت قرآن روی سنگریزه‌ها آن هم با قلم سوزن کردم و در کنار این عشق، علاقه و صبوری که خداوند متعال در من ایجاد کرد، توانستم این اثر فاخر را از خود به یادگار بگذارم.

نمایشگاه یاد شده با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شده و تا 25 اسفندماه جاری از ساعت 11 صبح تا 18. 30 در خانه هنر تبریز برپاست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.