گروه اقتصادی-محمدی : مراجع تقلید و فقها ضمن انتقاد شدید از افزایش تورم و گرانی ها، خواستار اتخاذ تمهیدات لازم برای مهار قیمتها از سوی دولت شدند.

 دولتمردان ریشه گرانی را قطع کنند


در این راستا، حضرت آیةا...مکارم شیرازی از افزایش تورم و گرانی در کشور بشدت انتقاد کرد و خواستار توجه دولت به مسایل اقتصادی شد.

فشار تورمی به اقشار کم درآمد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از قم، آیةا...مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود نسبت به وضعیت گرانی و تورم در کشور انتقاد کرد و ابراز داشت: مسأله گرانی و تورم و مشکلات اقتصادی توطئه دشمن است، دشمنان از این راه می خواهند یک ملت انقلابی را به زانو دربیاورند.
آیةا...مکارم شیرازی تأکید کرد: ما تسلیم آنها نشدیم، نخواهیم شد و نباید بشویم، مغزهای متفکر اقتصادی باید مراقب باشند تا تورم بر اقشار آسیب پذیر فشار نیاورد.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به رقم بالای تورم در کشور گفت: گرچه میزان تورم 21درصد اعلام شده است، اما آنچه ما و مردم در زندگی می بینیم واقعیت ها غیر از این است.
وی اظهار داشت: باید مراقب باشیم، دشمن می خواهد از ملت ما انتقام بگیرد نه دولت، زیرا محاصره اقتصادی انتقام گرفتن از ملت است، باید کاری کنیم که نقشه های آنها نقش برآب شود.

دولتمردان کاری کنند

همچنین حضرت آیةا...حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: اقتصاد مسأله ای است که همگان با آن سر و کار دارند و به دولتمردان توصیه می کنیم جلوی تورم و مشکلات اقتصادی گرفته شود.وی در آغاز درس خارج خود در قم تصریح کرد: گرانی با هیچ کس شوخی ندارد و باید کاری صورت گیرد تا مردم بیش از این دچار مشکلات اقتصادی نشوند.
به گزارش ایرنا، وی گفت: دولتمردان باید کاری کنند تا ریشه گرانی قطع شود.وی تصریح کرد: در حالی که مسأله گرانی مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است، باید حوزه علمیه وظیفه بیدارگرانه خود را انجام دهد، زیرا سیاست از حوزه و حوزه از سیاست جدا نیست.
آیةا...نوری همدانی گفت: دشمنان نظام جمهوری اسلامی از جنبه های نظامی، فرهنگی شکست خورده و با مسأله مهم اقتصادی وارد مبارزه با ملت ایران شده اند.
وی در ادامه با اشاره به شعار امسال گفت: عنوانی که توسط رهبر معظم انقلاب برای امسال مطرح شده، یک شعار صرف نبوده، بلکه حاصل درد دل مردم و مشاوره هایی است که ایشان از صاحبنظران می گیرند و این سیاست باید در طول سال در مقابل توطئه های دشمنان لحاظ شود.
آیةا...نوری همدانی، اقتصاد را مسأله حیاتی یک جامعه دانست و اضافه کرد: شعاری که ایشان در ابتدای سال فرمودند، نشانه این است که مسأله اقتصادی با توجه به گستردگی صادرات و واردات، از مسایل حیاتی یک جامعه به شمار می رود.

مردم پول پرداخت قبض ها را ندارند
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز با اشاره به اینکه بیش از 50درصد مردم قدرت پرداخت قبوض شهری خود را ندارند، بیان داشت: قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، اشکالات مرحله اول برطرف شود.
آیةا...محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار با مدیر و مسؤولان شرکت برق استان قم با وی، همچنین به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: اگرچه از برکات بسیار مهم اصل اجرای این قانون صرفه جویی است، اما واقعاً یارانه ای که به مردم داده می شود، جوابگوی قبوض آب، برق و گاز نیست.
وی ادامه داد: با اینکه بعد از اجرای قانون هدفمندی مردم اسراف نکردن را بیشتر مراعات می کنند اما باز نیازمند کار فرهنگی بیشتری هستیم، یعنی اگر کار فرهنگی صورت گیرد درصد مصرف خیلی پایین تر می آید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بیش از 50درصد مردم قدرت پرداخت قبوض را ندارند، بیان داشت: در حال حاضر نیز دولت درصدد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه هاست، اگر این فاز اجرا شود مشکلات مردم بیشتر از این می شود و من مطمئن هستم میزان بدهکاری های مردم در سال آینده سه برابر مبلغ فعلی می شود.
وی با اشاره به نحوه محاسبه قبوض ادامه داد: این فرمول طوری تنظیم شده است که مردم معمولی آن را متوجه نمی شوند، منتهی می گویند این قانون است و این فرمول، حالا آیا اینها درست است یا نه؟ عرضم این است دولت در حال خدمت کردن است، مردم هم همه چیز را قبول دارند و در صحنه هستند، اما شما باید روی این مسایل بیشتر تدبیر کنید.
به گزارش مهر عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مجموعه وزارت نیرو باید یک بررسی میدانی انجام دهد و به دولت بگوید که این یارانه ها در مسأله انرژی برای مردم مفید بوده یا خیر؟ اگر هست، اعلام عمومی کنند و اگر چند نفر دچار مشکل هستند، قانع شوند، ولی اگر واقعاً اشکال در آن وجود دارد در آن مسأله تجدیدنظر کنند.
وی یادآور شد: رئیس مجلس و کمیسیون های اقتصادی مجلس همه می گویند مرحله اول هدفمندی با اشکالات فراوانی مواجه بوده، پس این اشکالات را حل کنید و بعد بروید سراغ فاز دوم، اما آقایان این را حل نکرده و می خواهند فاز دوم را شروع کنند که این خیلی مشکل درست می کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.