سفر با چاشنی عشق و پاهای تاول زده

 

حسن کدخدای عرب:بیش از 2 هزار کیلومتر پیاده روی برای عرض ارادت به ساحت مقدس امام رضا(ع)؛ آنها 49 شبانه روز پیاده طی طریق کردند تا در مشهد، شهادت ام الائمه حضرت فاطمه زهرا(س) را به خورشید خراسان تسلیت بگویند.
باخبر می شوم که کاروانی 200 نفره از شیعیان عراق پیاده از کربلا رهسپار مشهد شده اند، خود را به میقات می رسانم، «مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع)» در جاده قدیم مشهد- نیشابور و در نزدیکی ملک آباد.
کاروان در حالی که پرچمهای سبز و سیاه بر دست دارند و پرچم سرخرنگ «یا حسین» را- که بر بلندی گنبد حضرت اباعبدا... الحسین(ع) در اهتزاز بوده است-، چون نگینی در برگرفته اند، خود را به میقات می رسانند.
نوحه سرایی های حزن انگیز، دلها را به عصر عاشورا می برد. حالا نوبت روضه خوان است، می فهمم که چه می گوید، به استقبال کنندگان اشاره می کند. وقتی به اینجا می رسد که «ببینید اینجا چگونه به استقبال زائران امام رضا(ع) آمده اند و در شام چگونه به استقبال زینب(س) و اهل بیت امام حسین(ع) رفتند!» صدای شیون و گریه صحن میقات را پر می کند.
سوزناک نوحه سر می دهند که «ابد و ا... یا زهرا(س) ماننسی حسینا» قسم یاد می کنند و فاطمه زهرا(س) را خطاب قرار می دهند که تا ابد امام حسین(ع) را فراموش نمی کنند.
در کاروان که نام «موکب انصار الائمه(ع)» را دارد، جوانان 23-22 ساله تا پیرمردهای 65-60 ساله به چشم می خورد.
وقتی می پرسم از کدام شهر عراق هستید، هر کدام نام یک شهر از استانهای مختلف را نام می برد. اما حرکت با پای پیاده از کربلا آغاز شده است.
استقبال توصیف نشدنی ایرانی ها
حاج کریم ابواحمد اهل کربلا اولین نفری است که از او می پرسم، می گوید: «برای عرض ارادت به ساحت مقدس امام رضا(ع) و تعظیم شعایر دینی پیاده به مشهد آمدم، اگر با پا نمی توانستم، سینه خیز می آمدم، این سفر بر صبر و ایمانم افزود.
ابواحمد استقبال مردم ایران از کاروان پیاده شیعیان عراق را وصف ناپذیر می داند و می افزاید: «نمی دانم چگونه محبتها و کمکهای مردم ایران را توصیف کنم، آنان در حد اعلا به ما احترام گذاشتند و کمک و پذیرایی کردند.»
حمزه عبدا... از استادان دیوانیه که دو مرتبه به زیارت امام رضا(ع) مشرف شده و این بار با پای پیاده رهسپار مشهد گردیده، در مورد پاداش این سفر فقط دعا می کند که «خداوند متعال ما را با محمد و آل محمد(ص) محشور کند.»
دیگر زائر پیاده این کاروان که اهل کاظمین است، وقتی می پرسم هنگامی که چشمت به ضریح مطهر حضرت رضا(ع) می افتد، چه درخواستی از حضرت داری، دستان خود را بالا می برد و در حالی که بغض کرده است، می گوید: «می خواهم که خداوند جمهوری اسلامی ایران و عراق را حفظ کند و شیعیان بحرین و دیگر شیعیانی که در کشورهای مختلف مورد ظلم و ستم واقع شده اند، پیروز گرداند.»
توفیق از میانه راه
مترجم جوان کاروان شیعیان عراقی هم حکایت جالبی دارد. او فائز باوی است، ابتدا گمان کردم عراقی است که گفت، من اهل اهوازم که با هیأت به قم مشرف شده بودم.
وی می افزاید: وقتی متوجه شدم این کاروان عزم مشهد دارد، هوای مشهد به سرم زد و با کلی التماس به پدرم، ایشان را راضی کردم که همراه این کاروان باشم.
درمان پاهای تاول زده
نیم ساعتی از ورود کاروان گذشت، آن طرف تکنسین اورژانس در حال پانسمان و مداوای پاهای تاول زده تعدادی از زائران پیاده عراقی است که به من می گوید: خدا را شکر می کنم که مرا در این ثواب شریک کرد.
میقات الرضا(ع)
مراسم نوحه خوانی و روضه تمام شده است و زائران در میقات الرضا(ع) به استراحت می پردازند.
رئیس هیأت مدیره مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) که در کنار من شاهد عزاداری زائران عراقی بود، پس از اتمام مراسم می گوید: تمام این مجتمع در 12 هزار مترمربع زیربنا را خیرین ساخته اند و پذیرایی و اسکان زائران حضرت رضا(ع) در این مکان رایگان است.
سیدمحمود تشکری می افزاید: مجتمع فرهنگی میقات الرضا(ع) از پنج سال پیش تاکنون پذیرای زائران پیاده آخر صفر و دیگر زائران است و دارای 250 سوئیت و سرویسهای بهداشتی و حمام است که در جاده قدیم نیشابور- مشهد نرسیده به ملک آباد قرار دارد.
وی در مورد حضور کاروان شیعیان عراقی «موکب انصارالائمه(ع)» هم می گوید: پس از این کاروان 200 نفره، دو کاروان 70 و 150 نفره هم در راهند که بزودی به میقات الرضا(ع) می رسند و در اینجا اسکان داده می شوند.
وقتی قلبها برای نور می تپد
موقع خداحافظی است، به جمع عده ای از زائران عراقی می روم و التماس دعایی می گویم که برگردم، میانسالی که قیافه عشایر را دارد، به زبان فصیح عربی می گوید: ما آنجا که هستیم قلبهایمان برای زیارت امام رضا(ع) می تپد و من پاسخ می دهم که «ایضاً، قلوبنا ینبض بحب العین(ع)».

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.