طبق آمار رسمی دولت، قیمت خرید و اجاره مسکن در تهران از ابتدای دولت احمدی‌نژاد تا تابستان سال 90، نزدیک به چهار برابر شده است.<BR>

قیمت مسکن  در دولت احمدی نژاد 4 برابر شد

به گزارش قدس انلاین به نقل از مشرق ،بر اساس گزارش وزارت مسکن (منتشر شده در تابستان 1385)، متوسط قیمت یک مترمربع مسکن آپارتمانی در شهر تهران در بهار 1384 یعنی در آستانه روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد معادل 587 هزار تومان بود.

بالاترین متوسط قیمت معامله شده در بهار 1384 مربوط به منطقه 3 و با قیمت یک میلیون و 74 هزار تومان بود. کمترین قیمت متوسط معامله شده نیز در منطقه 20 با 347 هزار تومان تعلق داشت.

این در حالی است که گزارش جدید مرکز آمار (منتشرشده در فروردین 1391) نشان می‌دهد متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در تابستان سال 90 معادل 2 میلیون و 83 هزار تومان بوده است. با یک مقایسه ساده مشخص می‌شود میزان افزایش قیمت مسکن در دوره احمدی‌نژاد بیش از 5/3 برابر بوده است.

جالب آن که در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده در منطقه یک با 3 میلیون و 471 هزار تومان و کمترین آن در منطقه 18 با یک میلیون و 46 هزار تومان بوده است.

این آمار هم نشان می‌دهد رشد شدید قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران رخ داده است.

این در حالی است که طبق گزارش وزارت مسکن، نرخ رشد قیمت مسکن در بسیاری از مناطق شهر تهران در بهار 84 نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل منفی (کاهشی) بود. بدین معنا که به هنگام روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، بازار مسکن روند نزولی داشت و نمی‌توان رشد قیمت مسکن در دولت نهم را ادامه حرکت بازار مسکن در دوره قبل، دانست.

طبق آمارهای دولت، همچنین متوسط اجاره‌بهای یک مترمربع مسکن در شهر تهران در بهار 1384 معادل 2750 تومان بود که این رقم در تابستان سال گذشته به 11 هزار تومان رسید، که نشانه 4 برابر شدن هزینه اجاره نیز هست.

این آمار در حالی است که از تابستان سال گذشته تاکنون بازار مسکن با رشد جهشی جدیدی مواجه شده که طبق محاسبات غیررسمی در این مدت شاهد افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت خرید و اجاره‌بهای مسکن در سطح تهران بوده‌ایم. بنابراین با انتشار آمار رسمی در این مدت، مقدار افزایش قیمت مسکن در دولت احمدی‌نژاد از 4 برابر هم فراتر خواهد رفت.

این گزارش تلخ، مؤید اثرات سیاست‌های نادرست کلان اقتصادی در دولت‌های نهم و دهم است که موجب تحریک شدید قیمت مسکن شد.

هرچند این دولت شوق شدیدی برای خدمت مردم داشته و دارد، اما تکرار چرخه معیوب اتخاذ سیاست‌های نادرست اقتصادی از سوی دولتمردان، بی‌توجهی به هشدار کارشناسان، اصرار لجوجانه بر تداوم برنامه‌های غلط و کنار گذاشتن تدریجی مدیران کارشناس اما منتقد سیاست‌های غلط اقتصادی دولت، موجب وقایع زیان‌باری چون رشد 4 برابری قیمت مسکن شده است.

بی گمان دولتمردان نیز قصد نداشته‌اند که وقایع تاسف‌باری چون افزایش 4 برابری قیمت مسکن رخ دهد، اما وقتی در اقتصاد، سیاست‌های نادرست اتخاذ می‌شود، نتیجه‌ای جز به هم‌ریختگی اقتصاد حاصل نخواهد شد.

اکنون دولتمردان نیز به خوبی واقفند که واقعه تلخی چون گرانی 4 برابری خرید و اجاره مسکن، بیش از همه به زیان اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه شده و قشر مرفه بیشترین سود را از سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم برده‌اند؛ چه دارایی‌های ملکی آنها در هفت سال، 4 برابر شده است.

به عنوان مثال قیمت یک آپارتمان نوساز در منطقه 20 که سال 84 متری به طور میانگین 400 هزار تومان بود ، امسال به بیش از 2 میلیون تومان رسیده است و این واقعیت تلخ در اکثر مناطق تهران و کشور تکرار شده است .

امیدواریم انتشار این گزارش، موجب توقف انتشار گزارش‌های رسمی درباره قیمت مسکن نشود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    2 0
    واقعا دروغگو هستيد!!!!!!!
  • علي جان IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    0 0
    به فرض درست بودن اين ادعا آيا در طول قريب به هفت سال قيمت مسکن چهار يا پنج برابر شدن عجيب تر است يا در مدت شش ماه از دوره رياست جمهوري م . خ ( از اواخر سال 79 تا اواسط سال80 ) حدود سه برابر شدن؟
  • هما IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    0 0
    مشت نشانه خروار است چه نظري مي توانم داشته باشم من مرده ام چند سالي است نظري ندارم