وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که کاهش خروجی گندم از سیلوهای دولتی نشانه مثبتی است گفت: به دلیل قیمت بالای علوفه بخشی از گندم تولیدی مورد مصرف دام و طیور قرار گرفت.<BR> <BR>

اعتراف وزیر جهاد کشاورزی به خالی بودن سیلوهای گندم

صادق خلیلیان درگفت وگو با خانه ملت ، میزان تولید گندم را 5/12 میلیون تن اعلام کرد و گفت: سیاست دولت درسال گذشته آزادسازی گندم، آرد و نان بود و سیاستها به سمت ورود بخش خصوصی برای خرید آرد و گندم کشاورزان پیش رفت و بر همین اساس نرخ خرید تضمینی گندم 420 تومان اعلام شد و شرکت بازرگانی دولتی گندم را به قیمت 465 تومان به کارخانجات می فروختند به همین دلیل کارخانجات ترغیب شدند گندم را به قیمت بالاتر از 420 تو مان و کمتر از 465 تومان از کشاورزان بخرند.

وزیرجهادکشاورزی درباره خالی بودن سیلوهای گندم و کاهش تولید این محصول استراتژیک گفت: خوشبختانه کشاورزان درسال زراعی که گذشت5/6 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی را به کشت گندم اختصاص دادند که از این میزان 500 هزار هکتار به دلیل خشکسالی دربرخی استانها آسیب دید که بیشتر این زمینها اراضی دیم بودند.

وی دراین باره که چرا علوفه مورد نیاز درداخل تامین نمی شود گفت: علوفه تر مانند شبدر، یونجه و ذرت علوفه ای به میزان 18 تا 20 میلیون تن درداخل تولید و استفاده می شود،جو مورد نیاز به میزان 7/3 میلیون تن درداخل تولید و یک میلیون تن آن وارد می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت علوفه وارداتی به دلیل بالا رفتن قیمت ارز افزایش یافت افزود: اگر بخواهیم یک میلیون تن جو وارداتی را درداخل تولید کنیم ممکن است سطح زیر کشت محصول دیگر کاهش یابد.

وی درباره مقاومتی شدن اقتصاد دربخش کشاورزی گفت: اگر بر تولید داخل اتکا کنیم می توانیم درمقابل ترفند های دشمن مقابله به مثل کنیم از این رو باید سیاستهای اتخاذی برپایه حمایت از تولید داخل باشد.

خلیلیان درادامه اظهار داشت: دربخش کشاورزی با کمک های یارانه ای به کشاورزان برای اصلاح روش های کشت و کار وتامین بذر مناسب وبه کارگیری آبیاری مدرن می توانیم تولید محصولات کشاورزی را به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر کنیم.

وزیرجهادکشاورزی با اشاره به کاهش 29 درصدی واردات درسال گذشته نسبت به سال 88 افزود: مدیریت واردات محصولات کشاورزی از سال 89 دردستور کار قرار گرفت به نحوی که کل واردات سال 90 نسبت به سال88 که مصادف با آغاز به کار دولت دهم بود 30 درصد کاهش یافت که این سیاست هم به نوعی درحمایت از تولید اتخاذ شد.

وی بااشاره به تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی گفت: قیمت خرید تضمینی هم باید به نوعی تعیین شود که انگیزه کشاورزان برای تولید بالا برود که امیدواریم درسال زراعی آینده بتوانیم قیمتهای مناسبی برای خرید تضمینی تعیین کنیم.

خلیلیان درباره تاثیر عمومی سازی اقتصاد برمقاوم شدن آن اظهار داشت: هرچه سیاست های اقتصادی تولید و مصرف برای مردم تبیین شود بهتر است و مردم باید بدانند که درچه مقطعی چه میزانی درمصرف صرفه جویی کند که این به مدیریت اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه گاهی خاموش کردن یک لامپ دراقتصاد موثر است گفت: عموم مردم باید درمقاومتی شدن اقتصاد مشارکت کنندچرا که این اتفاق با مشارکت یک گروه یا یک نهاد محقق نمی شود.

برای تولید چای که عمدتا درگیلان انجام می شود محدودیت زمین داریم

وی درباره وفور برنج و چای هندی درکشور و اقدامات وزارتخانه برای افزایش تولید گفت: چای داخلی بسیار مرغوب و بهداشتی است و از سالم ترین چای های دنیاست اما 25 تا 30 درصد نیاز کشور را پوشش می دهد.

خلیلیان واردات نباید به تولید داخل لطمه وارد کند افزود: برای تولید چای که عمدتا درگیلان انجام می شود محدودیت زمین داریم وشاید تامین تمام چای مورد نیاز درداخل کشور سخت باشد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به این که چرا سهم کشاورزان از یارانه به صورت کامل پرداخت نشد گفت: سال گذشته علاوه بر اعتبارات بودجه 1138 میلیاردتومان برای انجام کارهای اساسی و زیربنایی آب و خاک از دولت گرفتیم که تمام آن به صورت یارانه بلاعوض به کشاورزان پرداخت شد.

وی افزود: مبلغ 100 میلیارد تومان برای حمایت از دامداران شیری وجلوگیری از رفتن دام ها به کشتارگاهها وبه منظور خرید علوفه ارزان دراختیار صندوق حمایت از دامداران قرار گرفت .

خلیلیان با بیان اینکه با شروع هدفمند سازی یارانه ها جو ارزان قیمت دراختیار دامداری ها و مرغداری ها قرار گرفت گفت: 200میلیارد تومان هم ازمنابع دولتی با منابع بانکی ادغام شد تا به صورت قرض الحسنه دراختیار واحد های تولیدی برای اصلاح ساختار قرارگیرد.

به گفته وزیر جهادکشاورزی 28 درصد ساختار مرغداری ها و15 درصد ساختار دامداری ها با کمک های یارانه ای دولت اصلاح شد./

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    4 0
    ببخشيد جناب وزير اين مبالغ هنگفت که گفتين به چند گاوداري يا مرغداري داده شد؟؟؟ايا واسه اون هم نظارتي دارين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • هموطن IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    1 0
    آقاي وزير ! نسل ما قبل اين کشوروآنان که سن بالاي 70 را دارند ميدانند-کشور مادر خصوصي سازي بويژه محصولات استراتژيک مانند گندم وسپردن حداقل قوت عموم مردم به دست خصوصي ها بسيار خطر ناک ودر حدطغيان مي باشد-تا بدتر از اين نشده سريعا"همانند گذشته دولت خريد تضميني گندم را با توان بالاتر ادامه دهد واوضاع اين محصول استرتژيک را کاملا" سر وسامان دهد چون اين تو بميري غير از از آن تو بميريها است واصلا"شوخي بردار نيست -خوددانيد!