گروه سیاسی- کوروش شرفشاهی -سازمان بسیج شهرداری تهران با همکاری روزنامه قدس به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، سلسله همایشهایی را با هدف تبیین حماسه هشت سال دفاع مقدس برگزار کرده است.

هیچ جنگ فیزیکی رخ نخواهد داد

 

فرهنگسرای اندیشه میزبان این همایشهاست و در دومین شب این همایش دکتر حمیدرضا مقدم فر، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران به سخنرانی پرداخت.
بازرگان، اهل سازش بود
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران با تشریح وضعیت و شرایط ایران و عراق پیش از جنگ گفت: اگر بدانیم که وضعیت ایران و عراق در آن زمان چگونه بود، آنگاه متوجه می‌شویم که چرا حتی یک وجب خاک ایران به دشمن داده نشد.
وی با اعلام اینکه عراق و صدام یقین داشتند، در مدت چند روز به تهران می‌رسند، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد، عراقی ها در مسایل مادی محاسبه دقیقی داشتند و اگر شرایط را درک نکنیم، عظمت دفاع مقدس و ایستادگی مردم را خوب درک نکرده ایم.
وی شرایط ایران را در سه بعد سیاسی، اقتصادی و نظامی بررسی کرد و در بعد سیاسی به تشریح شرایط ایران در سالهای اول پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: ابتدا مهندس بازرگان سکان را به دست گرفت. این افراد به لیبرالها و اهل سازش معروف بودند. امام خمینی(ره) می‌فرمود، شاه باید برود اما لیبرالها می‌گفتند با شاه هم می‌شود مملکت را درست کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران با یادآوری اینکه بازرگان و بنی صدر تهاجم سازمان یافته ای را به وفاداران به امام دنبال می‌کردند، گفت: وقتی لانه جاسوسی را دانشجویان خط امام اشغال کردند، بازرگان که رئیس دولت موقت بود، تهدید به استعفا کرد و امام(ره) نیز فرمود، بروید استعفا بدهید، تسخیر سفارت آمریکا انقلاب دوم است.
مقدم فر با اشاره به اینکه بنی صدر نیز خط بازرگان را در جنگ دنبال می‌کرد، گفت: بنی صدر اجازه حضور بسیج و سپاه در جنگ را نمی‌داد و فقط تأکید بر این داشت که باید ارتش جنگ را اداره کند.
بازرگان گفت، ارتش نمی‌خواهیم
مقدم فر به تشریح شرایط نظامی ایران در پیش از جنگ پرداخت و گفت: آمریکایی ها 50 هزار مستشار نظامی در ایران داشتند که یک جا ایران را ترک کرده بودند و همین آمریکایی ها به صدام اعلام کرده بودند که با ترک مستشاران آمریکایی، ایران 48 ساعت هم نمی‌تواند در برابر ارتش عراق مقاومت کند و کار ایران تمام است.
وی با یادآوری اینکه در آن شرایط بحرانی پس از انقلاب، بازرگان اعلام کرده بود، ارتش نمی‌خواهیم گفت: بازرگان مدت سربازی را از 24 ماه به 12 ماه کاهش داده بود، در نتیجه کشوری که برای سازندگی به سرباز نیاز دارد، پادگانهایش خالی شد و سرباز نداشت.
وی با اعلام اینکه بازرگان قراردادهای نظامی ایران را ملغی کرده بود، گفت: قرارداد خرید 6 فروند زیردریایی و هواپیماهای جنگنده نظامی را باهدف کاهش توان نظامی ایران ملغی کردند، در حالی که ایران پول خرید این تجهیزات را نیز پرداخت کرده بود.
وی در تشریح شرایط سیاسی عراق گفت: در آن زمان حاکمیت بلامنازع حزب بعث عراق بر ساختار سیاسی عراق حاکم بود. خصوصیت حزب بعث عراق ضد اسلام و ضد شیعه بود. صدام به برتری قومیت عرب و ضد ایران و ایرانی معتقد بود. تمرکز در حکومت وجود داشت و صدام می‌خواست رهبر جهان شود و رهبریت مقتدر و با ثباتی داشت. روابط گرمی با بلوک شرق و روابط عادی با بلوک غرب داشت. مخالف آمریکا بود و دشمنی سرسختی با اسراییل داشت.
مقدم فر به تشریح شرایط اقتصادی عراق در پیش از جنگ پرداخت و گفت: عراق در آن زمان با افزایش درآمد نفتی رو به رو بود و در حالی که 13 میلیون جمعیت داشت، در برابر ایران با جمعیت 36 میلیون نفری سه برابر بیشتر درآمد نفتی داشت و عراق در آن زمان 30 میلیارد دلار ذخایر ارزی داشت و همکاری اقتصادی اش با کشورهای عرب و شیوخ منطقه بسیار عالی بود.
دکترین نظامی شوروی، حاکم در عراق
وی گفت: دکترین نظامی شوروی در آن زمان در عراق حاکم بود. قدرت روسها در روی زمین است، اما بر عکس آمریکایی ها که در بحث هوایی و دریایی قوی هستند. آمریکایی ها اول با هواپیماهایشان منطقه را بمباران می‌کنند و سپس با نیروی زمینی وارد می‌شوند، اما روسها از همان ابتدا با نیروی زمینی وارد جنگ می‌شوند.
وی به بازسازی قدرت نظامی عراق از سوی غرب اشاره کرد و گفت: یک باره شاهد این هستیم که غرب به تجهیز عراق می‌پردازد و نیروی هوایی عراق با جنگنده های میراژ فرانسه تجهیز می‌شود. بودجه نظامی عراق افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و یک باره 6 میلیارد دلار تجهیزات نظامی از کشورهای جهان می‌خرد.وی تأکید کرد: با این وضعیتی که از شرایط ایران و عراق تشریح کردم، جنگ ما به یک معادله تبدیل می‌شود که روی کاغذ و در شرایط مادی هرگز نمی‌توانیم بگوییم که در جنگ پیروز می‌شویم.
وی با طرح این پرسش که رمز پیروزی ما در کجا بوده است، گفت: به راستی هشت سال دفاع مقدس چه رمزی داشت؟ صدام که تا نزدیک اهواز آمد، چرا به تهران نرسید؟
مقدم فر گفت: ایمان و اعتقاد به خدا رمز پیروزی در دفاع مقدس بود. خداوند خیلی از معادلات را بر هم می‌زند و سبب پیروزی عده ای بر عده دیگر می‌شود.
ملتی که از جان بگذرد، پیروز است
وی به جنگ 33 روزه حزب ا... لبنان با رژیم اشغالگر قدس اشاره کرد و گفت: بی شک ارتش اسراییل یکی از مجهزترین ارتشهای دنیاست. آنها انواع موشک و تجهیزات پیشرفته نظامی جهان را دارند و حتی بمب اتم هم دارند، اما چرا شکست خوردند؟
معاون فرهنگی سپاه تصریح کرد: ملتی که از جانش گذشت و حاضر شد جوانانش را بدهد، پیروز می‌شود و ملتی که این گونه بود، خداوند هم در قرآن وعده نصرت به او داده است.
وی گفت: مطمئن باشید که دیگر جنگ سخت نخواهیم داشت، اما باید نیروهای نظام ما آماده باشند. البته دلیل دارم که می‌گویم جنگ سخت نخواهیم داشت. امروزه آمریکا و اروپا وضعیت بدی دارند. آنها بحران سیاسی و اقتصادی را با هم دارند، بنا براین نمی‌توانند جنگ سخت انجام دهند، به همین دلیل است که با ما جنگ نرم به راه انداختند. وی جنگ نرم را مشکل‌تر و سخت تر از جنگ سخت دانست و گفت: فهم جنگ نرم، سخت‌تر است .

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.