ملیحه پژمان:امام رضا(ع) چه در مدینه و چه پس از سفر به خراسان، در تعاملات روزمره با آحاد جامعه گسستهای فرهنگی و اعتقادی را برطرف و سبک زندگی دینی را احیاء کردند.

آی جماعت! آرمانشهر رضوی!

ایشان فرهنگ زندگی و سیره اهل بیت(ع) را به متن جامعه آوردند و دوران حیات امام هشتم(ع) دوران اوج تحکیم بنیانهای خانواده و زندگی دینی بود. برای تبیین و واکاوی بیشتر این مسأله با حجت الاسلام عبدا... فاطمی نیا، استاد اخلاق و معارف اسلامی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سبک زندگی امام رضا(ع) نمونه‌ای از اصول کلی عملی حاکم بر تمامی عرصه‌های زندگی است، در این زمینه چه دیدگاهی دارید؟
زندگی امام رضا(ع) در مدینه و خراسان در یک راستا امتداد داشت و حضرت نقش موثری در هدایت آحاد جامعه و اصلاح ساختارهای غلط حاکم بر زندگی مردم آن دوره داشتند. احترام به حقوق متقابل انسانها مسأله ای است که در صدر اسلام از سوی رسول خدا(ص) پایه گذاری شد، اما با گذشت دوره‌‌های مختلف و وارد شدن انحرافها در متن دین در عصر امام رضا(ع) این مهم کمرنگ شده بود و ثامن الحجج(ع) با استناد به تعالیم اسلام در این زمینه، اساس جامعه ایران را که در آن دوره شرافت و فضیلت اجتماعی را منحصر به اشراف و ثروتمندان می‌دانست، بار دیگر از نو زیر و رو کردند و تلاش ایشان موجب شد این مسأله در متن جامعه و 
خانواده ها حاکم شود.

از دیدگاه امام هشتم(ع) تحکیم برادری و اخوت در جامعه، سنتی است که زندگی دینی را در میان مردم قوت و غنا می‌بخشد، حضرت در این زمینه به چه نکات ارزشمندی اشاره دارند؟
یکی از موارد، نمود این برادری، در مسایل مالی و کمکهای مادی نمایان و آشکار می‌شود. بدین سبب امام رضا(ع) آن برادری را که به مساوات و همیاری در کمکهای مالی و اقتصادی نینجامد، مردود می‌شمارند و می‌فرمایند:"در هر چیزی که برابری در آن رواست، با برادران خود به برابری و برادری رفتار نمایید." یعنی همه امکانات جامعه در میان آحاد مردم به صورت مساوی تقسیم شود و در صورتی که مشکلی برای برادر دینی پیش بیاید، همه بدون در نظر گرفتن موقعیت و مقام فرد مذکور، به کمک وی بشتابند و در مشکلات او را یاری کنند.
این مسأله یکی از مهمترین ارکان زندگی به سبک دینی است که متاسفانه این روزها به دلیل کثرت گرفتاری مردم جامعه کمرنگ شده و نمی توانیم ادعا کنیم زندگی ما سبک دینی دارد و در مقابل برادر دینی ما سر گرسنه بر بالین بگذارد!

به عقیده شما کدام نهاد در کشور باید به احیاء فرهنگ رضوی و سبک زندگی امام رضا(ع) بپردازد؟
همه ما در ساختن جامعه دینی مبتنی بر تعالیم رضوی سهم داریم. البته آستان قدس رضوی با وجود ظرفیت های خوبی که در این زمینه دارد، بسیار پویا حرکت کرده است.همه نهادهای فرهنگی کشور باید در این حرکت سازنده یاری کنند و مردم را از درگیر شدن به سبک زندگی غربی که جز
 بیماری های روحی و جسمی ره آورد دیگری ندارد، نجات بدهد و نسل های ما با زندگی دینی و توجه به رهنمودهای رضوی ارکان خانواده های خود را پایه ریزی کنند.

 سبک همسفرگی با فقرا

 حضور حضرت رضا(ع) در میان آحاد جامعه و همسفره شدن ایشان با غلامان و خدمتگزاران یکی از ابعاد آموزش زندگی به سبک دینی بود که توسط امام رضا(ع) به صورت عملیاتی احیا شد. آن حضرت بدون در نظر گرفتن مقام امامت و بعد از آن ولایتعهدی، در کنار فقرا می‌نشستند و با آنها همکلام و همسفره می‌شدند که این مسأله نقش مهمی در گرایش بیشتر مردم به ایشان داشت، ضمن این که مامون نیز با ضعف بیشتری رو به رو شده و پایه های ارتباطی خود را با مردم جامعه بسیار ضعیف و کمرنگ می‌دید.

 

این آدرس را یادداشت کنیم

 ما ایرانی ها به برکت امام رضا(ع) به ارزشهای دینی دست پیدا کرده ایم، اما در حال حاضر اصول سبک زندگی امام رضا(ع) مورد غفلت واقع شده است، و باید اصول آن را استخراج کرده و به صورت کاربردی در جامعه ترویج کنیم. زندگی امام رضا(ع) در حوزه فردی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، یک مدل و الگوی زیست مسلمانی است و باید آن را احیا کنیم تا آرمانشهر رضوی در جای جای ایران تحقق پیدا کند.

 

سوغاتی های ضامن آهو برای ما

 امام رضا(ع) می‌فرمایند: «دوستی با مردم، نیمی از خردورزی است.» مهمترین ره‌آورد سفر امام رضا(ع) به خراسان، احیا مسأله دوستی و برقراری ارتباط صحیح در جامعه است. ایشان مردم را به رازداری، مدارا و رفتار با مروت و تواضع تاکید می‌کردند و ریشه همه بدیها را در نفاق و دو رویی می‌دانستند. حضرت با برداشتن نظام و فاصله طبقاتی مردم جامعه ایرانی آن روزگار را با هم آشتی دادند و با احیا همه آرمانهای از دست رفته، سبک زندگی دینی را بازخوانی و آرمان‌شهر رضوی را به مردم معرفی کردند. ایشان ریشه بسیاری از اختلافهای اجتماعی، را در اسراف و تبذیر امکانات شخصی و حکومتی می‌دانستند و می‌فرمودند: «جامعه‌ای در مسیر صلاح و رستگاری قدم برمی دارد که این دو صفت رذیله از مردم آن دور باشد.» و این گونه رفتار اجتماعی در نگاه حضرت، کاری منفور و مبغوض در پیشگاه خداوند و موجب سقوط اخلاقی و دوری از سبک زندگی اجتماعی است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.