مدتی است که پای خرچنگ، صدف، هشت‌پا و چند نوع غذای دیگر، به رستوران‌های ایران باز شده است. این روزها بسیاری از بازارهای فروش نیز، مملو از موادی متنوع و حتی ناآشنا هستند؛ غذاهایی همچون کوسه ماهی، لابستر و شاه میگو که پیش از این، بسیار نادر بودند. در حالی که انواع غذاهای سؤال برانگیز به لیست‌های گران‌قیمت‌‌ رستوران‌ها افزوده شده‌اند، همچنان تردید مردم در مورد حلال یا حرام بودنشان ادامه دارد.

خرچنگ، صدف، هشت‌پا، کوسه ماهی، لابستروقورباغه ؛همه در یک بشقاب

مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران از تصمیمی خبر داده است که بر اساس آن توزیع و سرو صدف، خرچنگ و هشت پا در رستوران‌های تهران ممنوع می‌شود.

چند روز پیش نیز نایب رئیس شورای شهر تهران نسبت به ترویج غذاهای حرام در رستوران‌ها هشدار داد و اعلام کرد در حالی که در دنیا طرفداران غذای حلال بیشتر می‌شوند، در کشور ما 160 مرکز توزیع غذای حرام کشف شده است. آماری که امروز، محمد علی عرفان‌منش نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی کرد و از گوینده خبر خواست تا در مورد آن پاسخگو باشد.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌ها نیز سریع به این خبر، واکنش نشان داد. علی اصغر میرابراهیمی ضمن تکذیب وجود این مراکز، گفت: «اسامی این رستوران‌ها را بدهید، تا با آن‌ها برخورد شود.»

این در حالی است که رئیس سازمان دامپزشکی، صید شاه میگو و خرچنگ در کشور را به صراحت تأیید کرده و گفته است: «شاه میگو یا لابستر حلال است و مصرف آن هم مانعی ندارد و علاوه بر مصرف داخلی در بازارهای صادراتی هم به فروش می‌رود.»



برخی رستوران‌دارها نیز توجیه دیگری می‌آورند و لابستر را به جای خرچنگ نوعی شاه‌میگو تلقی می‌کنند که خوردن آن مانعی برای مسلمانان ندارد. حال آن‌که لابستر هر نام معادلی که داشته باشد، همواره جزء راسته خرچنگ‌ها به حساب می‌آید.

انواع غذاهای حرام در ایران
اما غذاهای حرامی که برخی ایرانی‌ها مصرف می‌کنند، تنها دریایی نیستند؛ حیوانات حرام‌گوشت دیگری چون قورباغه و خرگوش آنغوره نیز در این لیست جای می‌گیرند. بر اساس فتوای مراجع، پرورش این حیوانات برای فروش به غیرمسلمانان جایز است؛ اما همین امر سبب شده تا بعضی گمان برند که خوراک آن‌ها برای مسلمانان نیز مشکلی ندارد.



برخی غذاها نیز که حرام بودن آن‌ها بر کسی پوشیده نیست، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. از آن جمله کنسروهای خوک هستند که در فروشگاه‌های رشت به فروش می‌رسیدند یا ژامبون خوک که در محله‌های اقلیت‌های مذهبی یافت می‌شوند.

رستوران‌های تهران و کیش
به گزارش فرارو؛ در تهران، رستوران‌های نسبتا زیادی با خرچنگ، هشت‌پا و انواع غذاهای غریب دریایی از مشتریان خود پذیرایی کنند. بر اساس گزارشات اژدهای طلایی، شانلی، نارنجستان، چینی، ویلا، شار، استرا و لوپه‌تو، از جمله معروف‌ترین این رستوران‌ها هستند. رستوران گران‌قیمت لوپه‌تو که در خیابان شیخ بهایی قرار دارد به خاطر استیک‌ و خرچنگش که حدود 23هزار تومان قیمت دارد، مشهور است. رستوران‌هایی نیز در کیش از این دست غذاها سرو می‌کنند.

رستوران «عمو اکبر» یکی از رستوران‌هایی دریایی جزیره کیش است. در این رستوران غذاهای دریایی متنوعی سرو می‌شود. کباب کوسه 12 هزار تومان قیمت دارد و کباب شیر 10 هزار تومان. در منوی رستوان غذایی به نام معجون وجود دارد که مخلوطی است که شیر کبابی، فیله کوسه، تکه‌های گوشت خرچنگ، هشت پا و میگو که 13هزار تومان است.



لابستر چیست؟
نوعی از خرچنگ که فروش آن سالانه مبلغی معادل ۱/۸ میلیون دلار به صنعت فروش محصولات دریای جهان پول تزریق می‌کند. زیستگاه این جانور دریایی آب‌های شور، دریاهای صخره‌دار و آب‌های کثیف است. آن‌ها اغلب در زیر صخره‌ها زندگی می‌کنند. برای پخت این نوع خرچنگ آن‌ها را به ‏صورت ناگهانی وارد آب در حال جوش کرده و باعث کشته شدن ناگهانی‌شان می‌شوند. گوشت لابستر معمولاً با کره آب شده سرو می‌شود و خوراک آن به فتوای مراجع برای مسلمانان حرام است.

مرکز خرید آبزیان حرام‌گوشت در تهران
خیابان سرچشمه را به نوعی می‌توان بورس ماهی‌فروشان تهران دانست. در یخچال مغازه‌های این خیابان انواع لابستر یافت می‌شود. نوع کوچک آن کیلویی 12 هزار تومان و نوع بزرگتر 15 هزار تومان فروخته می‌شود. گوشت دیگری هم با رنگ تیره و راه راه های زرد رنگ وجود دارد؛ این گوشت هشت‌پا است که سه کیلو گوشت دارد و قیمت هر کیلو 10هزار تومان است. در این بازار آبزیان دیگری از جمله مارماهی، کوسه‌ماهی، صدف و ... نیز خرید و فروش می‌شوند.

در چهارراه استانبول نیز بازار خرید خرچنگ داغ است. خرچنگ‌های بسته‌بندی که فروشندگان از آن‌ها چنین یاد می‌کنند: «خرچنگ، خیلی خوشمزه و ضد سرطان است؛ خیالتان راحت باشد.»

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.