گروه معارف- مروت: یکی از شبهاتی که همواره درباره فضایل امیرالمومنین(ع) مطرح می‌شده است این است که «چرا نام علی(ع) در قرآن نیامده است؟».

نشانه‌های نام علی(ع) درقرآن روشنتر از ذکر آن است

دشمنان اهل بیت این مسأله را دستاویزی برای غبار آلود کردن فضایل درخشان علی(ع) قرار داده‌اند.
علی امینی؛ نابغه خردسال قرآنی بر اساس آیات قرآن به این شبهه پاسخ داده است: «درباره این شبهه دو جواب می‌توان داد؛ اول اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید: انانحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون. ما این قرآن را نازل کردیم و خود آن را حفظ می‌کنیم. این فرموده خداوند شرایط و لوازمی دارد. چه بسا آنانی که با ولایت دشمنی دارند اگر نام امیرالمومنین(ع) در قرآن می‌آمد، کتاب خدا را تحریف می‌کردند در حالی که خداوند به صراحت بیان می‌کند که ما قرآن را حفظ می‌کنیم بنابراین عدم ذکرنام علی(ع) درقرآن یکی از دلایل تحریف نشدن کتاب خدا است.نکته دیگری که می‌توان گفت این است که گرچه نام امیرالمومنین(ع) درقرآن نیامده است اما نشانه‌هایی فراتر از نام ایشان در قرآن ذکر شده است.
در برخی آیات چنان اشاره مستقیمی به حضرت دارد که بر اساس روایات و مشاهدات تاریخی کاملاً مشخص است که منظور خداوند کیست. خداوند در قرآن می‌فرماید: «انما ولیکم ا...و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون؛ تنها ولی شما خدا و رسول او کسانی است که نماز می‌خوانند و هنگام رکوع زکات می‌دهند‏».
این آیه اظهر من الشمس است که منظور از کسانی که در رکوع زکات می‌دهند،امیرالمومنین(ع) است. اگر به شأن نزول آیه مراجعه شود مشخص می‌شود که خداوند در این آیه اشاره به حضرت علی(ع) می‌کند و گرچه نام ایشان نیاورده است اما تعبیری روشن‌تر از نام علی(ع) بکار برده است. علاوه براین آیه، آیات بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که به فضایل امیرالمومنین(ع) اشاره می‌کند. به اعتراف یکی از علمای اهل سنت بیش از 300 آیه در مورد شخصیت امام علی(ع) در قرآن موجود است.
همچنین خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: وَمِنَ الناسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ ا... وَا... رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ؛ از مردم کسانی هستند که جانشان را برای رضایت خدا فدا می‌کنند و خداوند به بندگانش بسیار رئوف و بخشنده است. شان نزول این آیه به ماجرای لیله المبیت برمی گردد که حضرت علی(ع) در بستر پیامبرخوابیدند و جانشان را به خطر انداختند برای اینکه جان رسول خدا در امان باشد. همچنین در آیه‌ای دیگر آمده است که « إِنَّمَا یُرِیدُ ا... لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهرَکمُ‏ْ تَطْهِیرًا؛ خداوند فقط می‌خواهد پلیدی وگناه را از شما اهل بیت دور کند و شما را بطور کامل پاک سازد».وآیات فراوان دیگری هست که همه مسلمین بر نزول آن در شان علی(ع) توافق دارند:
کتـاب فضـل تو را آب بحر کافی نیست
که تر کنی سر انگشت و صفحه بشماری

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.