۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 1395

دانشمندان ذهن شما را می خوانند!

نخستین گام برای خواندن ذهن

پژوهشگران کانادایی و آمریکایی با مطالعه و پایش فرایند جاری ذهنی افراد توانستند حرکات احتمالی دست آنها را پیش بینی کنند.
در این پژوهش مشترک، محققان دانشگاه های «وسترن انتاریو» و «ارگان» با مطالعه و بررسی مغز 9 داوطلب موفق شدند چند ثانیه پیش از آن که این افراد با دست خود کاری انجام دهند، حرکات دست آنها را بدرستی پیش بینی کنند.
افراد شرکت کننده در این طرح مطالعاتی قصد داشتند دست خود را به یکی از این شیوه ها - که شباهت بسیاری به هم دارند- تکان دهند:
1 - چنگ زدن به یک ش„ از بالا
2 - چنگ زدن به همان ش„ از پایین
3 - لمس کردن آن
جیسون گالیوان - که سرپرستی بخشی از این پژوهش را بر عهده دارد - در این خصوص می گوید: ما در پی آن هستیم که ثابت کنیم می توان تفاوت های ظریف و جزیی در حرکت انگشتان را بر اساس هدف حرکت(دست) رمزگشایی کرد.
تا پیش از این پژوهشگران با کار گذاشتن الکترودهایی در مغز حیوانات تنها می توانستند پیش بینی هایی از این دست را درباره موجوداتی به جز انسان انجام دهند.
جودی کولهام، استاد روانشناسی دانشگاه «وسترن انتاریو» و دستیار گالیوان در این پژوهش می گوید: اکنون به کمک «تصویربرداری بازاوایی مغناطیس کارکردی» که به MRI مشهور است و نسبت به روش مورد استفاده در حیوانات، کاستی های و محدودیتهای کمتری دارد انجام چنین آزمایشی بر روی مغز انسان نیز امکان پذیر شده است.
با روش MRI می توان تغییرات جریان خون و میزان اکسیژن مصرفی در نقاط مختلف مغز را زیر نظر گرفت تا از این رهگذر قسمت های فعال تر آن را شناسایی کرد.
با این وجود گالیوان تأکید می کند، با آنکه این کشف تازه ممکن است ماجرای فیلم «گزارش اقلیت»(محصول سال 2002 با هنرنمایی تام کروز) را در ذهن تداعی کند که در آن مجرمان پیش از ارتکاب جرم دستگیر می شدند اما هنوز تا رسیدن به چنین آرزویی، چندین سال فاصله داریم.
او می افزاید: ذهن خوانی ما تاکنون به پیشگویی همین 3 رفتار خاص محدود است.
در این آزمایش، پژوهشگران موفق شدند 4 ثانیه پیش از آنکه عملی صورت گیرد و حرکتی انجام شود با دقت 55 تا 65 درصد آن را شناسایی و پیشگویی کنند.
این مطالعه نشان داد که 13 تا 14 ناحیه مغزی - که کنترل بینایی و حرکت را بر عهده دارند- در برنامه ریزی حرکات مختلف دخالت دارند.
پژوهشگران در گام بعدی به دنبال پیش بینی جهت حرکت بازو یا چشم افراد هستند. آنان همچنین می خواهند بدانند آیا برنامه ریزی حرکتی در فرایندهایی مانند استفاده از چنگال یا تکان دادن راکت تنیس یکسان است؟


پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.