گروه اقتصادی - خوش قلم - ممنوعیت واردات برخی از کالاها واکنشهایی را به دنبال داشته است.<BR>

 ممنوعیتهایی که قاچاق را رونق می‌دهد


در حال حاضر کاربردی‌ترین وسیله ارتباطی به دلیل قرار گرفتن در فهرست کالاهای لوکس اجازه واردات رسمی به کشور را ندارد .
دولت معتقد است، کالاهای موجود در این دو گروه، کالاهای لوکس است. کالاهایی که در شرایط فعلی به واردات آن نیازی نیست و بهتر است ارز مبادله‌ای به جای واردات این کالاها به کالاهای اولویتهای اول تا هشتم اختصاص یابد.
با این حال بازار لوازم کامپیوتری، لپ‌تاپ، تلفن همراه و لوازم خانگی از تابستان گذشته تا به امروز شرایط تازه‌ای را تجربه می‌کند. کالاهایی که تا همین چند ماه پیش با میانگین قیمتی 500 تا یک میلیون تومان در بازار عرضه می‌شدند، اکنون با قیمتی بالای یک میلیون و 500 هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند.
این در حالی است که رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی، صوتی و تصویری و تلفن همراه در این باره می‌گوید: برخی از کالاها مانند رایانه و لپ‌تاپ به هیچ عنوان کالای لوکس محسوب نمی‌شوند.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران هم با اعلام انتقاد این صنف از مصوبه اخیر مبنی بر ممنوعیت موقت واردات رایانه به کشور، افزایش چندین برابری قیمت کالاهای رایانه‌ای و دامن زدن به وضعیت قاچاق را از جمله مهمترین پیامدهای این تصمیم عنوان کرد.
میر مهدی به تشریح پیامدهای این تصمیم پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه از اواسط هفته گذشته، فعالان صنف برای ثبت سفارش کالاهای خود مراجعه کرده و با مصوبه ممنوعیت و توقف واردات به کشور مواجه شدند و ما متأسفیم از اینکه تصمیماتی گرفته می‌شود که کسب و کارها زیر سؤال می‌روند.
وی اظهار داشت: با این تصمیم شفاف سازی و ورود از کانال گمرک جای خود را به ورود کالاهای قاچاق به کشور خواهد داد و دولت باید متحمل هزینه بسیاری برای جلوگیری از قاچاق شود.
وی با اشاره به حمایت نکردن دولت از تولید در این بخش و با بیان اینکه اقلامی مانند ماوس، نمایشگر رایانه و مانیتور در ایران تولید می‌شود که توقف واردات آن مشکلی را به وجود نمی آورد، اضافه کرد: زمانی که تولیدکننده‌ای برای هارد، مادربرد، رم، سی پی یو، تبلت، لپ تاپ ، سرور و شبکه وجود ندارد، توقف واردات آن جای سوال دارد.
رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با بیان اینکه دولت چین در حمایت از تولید، حتی به تولیدکننده‌های زیرپله‌ای تسهیلات می‌دهد به مهر گفت: در ایران، از تولید هیچ حمایتی نمی‌شود و یک تولید کننده برای دریافت مجوز تولید حداقل 4 سال معطل می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.