گروه اقتصادی- محمد هرمزی - در حالی نمایندگان مجلس، با یک فوریت طرح تأمین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب‌پذیر موافقت کردند که کارشناسان ومردم بر این باورند این طرح باید زود تر از اینها به تصویب مجلس می‌رسید.<BR>

حقوق بگیران از طرح تأمین کالاهای اساسی مجلس جا افتادند


بنابراین گزارش، نوسانهای نرخ ارز درکنار سوء استفاده برخی فعالان بازار سبب شد قیمت کالاهای اساسی نیز همصدابا دیگر کالاها نعره گرانی را سر دهد.
طبق بررسی‌ها گرانی هیچ کالایی مانند کالاهای اساسی اینقدر درسبد کالای مردم نقش نداشته است. بنابراین نقش گرانی این کالاها طیف زیادی از جمعیت جامعه از کارمندان وکارگران گرفته تا اقشار مستضعف و آسیب‌پذیر را شامل می‌شود. از همین رو برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس از چند ماه پیش موضوع کوپنی کردن کالاهای اساسی را مطرح می‌کردند تا بیش از این گروه‌های یاد شده آسیب نبینند.
با این حال مدیران دولتی با کوپنی شدن کالاها از دو منظر مخالف بودند، نخست اینکه راهکار مربوط به دهه 60 ودولتی کردن هر چه بیشتر اقتصاد است ودوم کشور از نظر ذخایر کالاهای اساسی دچار مشکل نیست وانبارها پر از این کالاهاست .البته این دوعلت از سوی برخی کارشناسان رد شد بطوریکه طبق اظهارات آنها اساسا موضوع کمبود کالاهای اساسی مطرح نیست بلکه مشکل در قیمت و گرانی آنهاست، ضمن اینکه کوپنی کردن کالاهای اساسی به عنوان یک رویکرد کوتاه مدت دنبال می‌شود و به اصطلاح چنانچه فضا ی بازار آرام شود این طرح هم خودبه‌خود مانند گذشته به کنار گذاشته می‌شود و این به معنای دولتی کردن اقتصاد نیست .
در هر حال بسیاری از مردم نیز به این نکته اشاره می‌کنند که کوپنی کردن کالاهای اساسی می‌تواند هم جلوی افزایش بی‌رویه قیمت کالاها را بگیرد وهم حاشیه امنی برای قشر آسیب پذیر جامعه قلمداد شود، قشری که درصد زیادی از درآمد خود را صرفاً صرف تأمین کالاهای اساسی می‌کردند.
به باورمردم خرید یک حلب روغن 17 کیلویی که به 108 هزار تومان رسیده بود –البته در حال حاضر به 58 هزار تومان کاهش یافته است – از توان بسیاری از خانوارها خارج است .
آنها با اینکه مطرح شدن طرح تامین کالاهای اساسی از سوی مجلس را دیرهنگام می‌دانند، اما به هر حال از چنین برنامه‌هایی استقبال می‌کنند. آنها معتقدند، قیمت کالاهای اساسی در حال کاهش است، اما ای کاش این طرح از چند ماه پیش به تصویب مجلس می‌رسید.
البته این طرح دارای اشکالاتی است وتنها اولین دهک پایین جامعه را شامل می‌شود وکارگران وکارمندان در این طرح دیده نشده‌اند، این درحالی است که این اقشار از گرانی کالاهای اساسی رنج می‌برند و به نظر می‌رسد این موضوع بزرگترین اشکال این طرح مجلس باشد.
دریافتی بخش زیادی از جامعه کارگری وکارمندی به زیر 500 هزارتومان درهر ماه می‌رسد بنابراین طرح یاد شده به شکلی که درمجلس دنبال می‌شود نمی‌تواند جامع باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم مدرسه IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    موافقم
  • احمدي IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    موافق هستم بايد براي عموم مردم اجرا شود