آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: حج شفابخش دل از بیماری‌های شرک‏‌آلود و نمونه‏‌ای از قیامت و حشر اکبر و تجسمی از حشر مردم در روز قیامت و برهنگی آنان در معاد است.

تارک حج، کور محشور می‏‌شود

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در اثر گرانسنگ جرعه‌ای از «صهبای حج» انجام هر یک از مناسک حج را موجب کنار رفتن پوشش‌های دل ذکر کرد.

 

وی با اشاره به روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) که فرموده است "حج‌گزار چون به گرد کعبه طواف کند از گناهان خود بیرون می‏‌آید و چون صفا و مروه سعی کند از گناهانش به‏ درمی‏‌آید و چون در عرفات توقّف کند از گناهانش خارج می‏‌شود و چون در مشعرالحرام توقّف کند از گناهانش برون می‏‌آید و چون رمی جمره کند از گناهانش خارج می‏‌شود"، اظهار کرد: هر یک از این اعمال در آمرزش گناهی خاص مؤثر است و برای آمرزش آن گناه واجب شده است.

 

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، این مرجع تقلید ادامه داد: انباشت گناهان، زنگار و پرده‏‌ای بر گنهکار شود که هر یک از این مناسک موجب کاستن از ضخامت این پرده‏‌ها و کنار رفتن این پوشش‌ها از دل‌ها می‏‌گردد. لذا طبق بیان نورانی حضرت رسول(ص) معیار حج مقبول آن است که حج‏‌گزار از آن پس، مرتکب گناه نشود، امّا اگر همچنان به تباهی و گناه تن داد، نشانه مردود بودن حجّ اوست.

 

وی همچنین دربارۀ کمترین پاداش کسی که به کعبه می‏‌نگرد، به حدیث دیگری اشاره کرد و افزود: کمترین پاداش کسی که به کعبه می‏‌نگرد، این است که خداوند در برابر هر نگاه، پاداشی به او می‏‌بخشد و بدی‏‌ را از او پاک می‏‌کند و او را درجه‏‌ای بالا می‏‌برد.

 

جوادی‌آملی همچنین، مناسک حجّ را نمونه‏‌ای از قیامت، حشر اکبر و تجسمی از حشر مردم در روز قیامت و برهنگی آنان در معاد دانست و در ادامه با تمسک به روایات، کسانی که از انجام این فریضه الهی سرباز می‌زنند را مورد مذمّت قرار داد و تصریح کرد: در روایات آمده است که تارک حج، کور محشور می‏‌شود. او در دنیا کور است و در آخرت کورتر و گمراه‏‌تر. امام صادق (ع) نیز فرمودند "مرده‏‌ای که در گور است دوست دارد که در برابر دنیا و آنچه در آن است، او را یک حج می‏‌بود؛«وَدَّ مَنْ فی القبورِ لو أَنَّ لَه حَجَّةً بالدُّنیا وما فِیها»".

 

این مرجع تقلید، حج را شفابخش دل از بیماری‌های شرک‏‌آلودی همچون ریا، بخل و خودپسندی دانست و ادامه داد: حج با آن لبیک ویژه، طردکننده هر جاهلیت و درهم شکننده هر بت و نشانه شرک‏‌آلود جاهلی و کوبنده هرگونه باطل قدیم و جدید است.

 

وی یادآور شد: وطن اصلی مردم کعبه است و وقتی انسان به زیارت کعبه می‏‌رود گویا به اصل خود رجوع کرده است، بنابراین، کعبه مظهر فطرت است و حالت اصلی انسان‌ها رجوع به کعبه است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.