پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: مناطق ازاد کشور که قرار بود به پایگاه صادرات کشور تبدیل شود و اصلا به همین منظور تشکیل شد ؛ درست برخلاف سیاستهای اتخاذ شده به محلی برای واردات تبدیل شد ، اینکه دلیل این اتفاق چه بود خود میتواند موضوع گزارش جداگانه باشد اما امروز سخن ازمسایل سیاسی است که در این مناطق رخ میدهدو طی دولت قبل به اوج خود رسید اما گویا قرار نیست در دولت یازدهم نیز پایان یابد و ادامه انرا شاهدیم.

مناطق ازاد دوباره خبر ساز شد/ تبدیل کیش به حیاط خلوت مدیران و اقازاده ها/ بجای پاسخگویی مشکلات دولت قبل بیان میشود

 

مناطق ازاد که درنظر مردم همان کیش و قشم وچابهار است به دلیل بازارهایش درذهن مردم نقش بسته اما ماجرا همین نیست ، همانگونه که طی سالهای اخیر تعداد این مناطق افزایش یافته وکارکرد انها نیز از بازار کالاهای خارجی تغییر یافته به طور قطع در درون خود میتواند رانتهای اقتصادی بسیار بزرگی را هم داشته باشد رانتهایی که حتی کوچکترین انها میتوان هزینه های تبلیغاتی یک نامزد انتخاباتی که بالغ بر میلیاردها تومان است را تامین کند یا هزینه های یک حزب سیاسی را برای سالها ی سال تامین نماید.

همین مساله است که مدیریت بر این مناطق را که قانون خاص خود را داشته و معافیتها و مسایل متفاوتی دارد بسیار حساسیت زا میکندو طی دولت قبل وهمینطور دولت یازدهم افرادی که بسیار به رییس جمهور نزدیک هستند بر انها مدیریت میکنند ، این درحالی است که به نظرمیرسد که با بیان مطالبی از مدیریت دولت قبل پیش بینی میشد دراین دولت دیگر اتفاقی در این مناطق نیافتد ؛ حال انکه هنوز هم زمزمه ها به گوش میرسند.

***انتصابهای حاشیه دار ادامه دارد

دراین خصوص سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس ،‌گفت: چه افرادی که دنبال افراد نزدیک به خود برای واگذاری امورند و چه افرادی که از این عزل و نصب ها می توانند حاشیه درست کنند برای ما مشکل ایجاد کرده اند ومتاسفانه ما بیش از آنکه نتیجه گرا باشیم اسامی گرا هستیم.

ابوذر ندیمی در گفت و گو با خانه ملت،‌ درباره انتصابات فامیلی مدیران در جزیره کیش و کارکرد نامطلوب این مدیران در این جزیره، گفت: معطوف شدن به اسامی درعزل و نصب هایی که درکشور  انجام می شود جزو فجایع اجرایی است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ،گفت: در واگذاری امور برای اجرا به نکاتی از نوع اهلیت و مدیریت و برش اجرایی کار داریم یعنی بیش از آنکه به حسب و نسب و ارتباطات و مانند آن توجه کنیم باید از بعد فنی و عقلی و اینکه اجرای پروژه دارای چه مشخصاتی است باید توجه کرد.

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس با تاکید بر اینکه نه کسانی که مدیران را انتخاب می کنند باید انقدر دل به اشخاص داشته باشند نه کسانی که ارزیابی می کنند، گفت: باید واقعیتهایی را از نوع اجرا مورد توجه قرار دهیم.

ندیمی با بیان اینکه مدیریت یعنی همسوسازی تمام نیروهای یک مجموعه برای انجام پروژه است،‌ گفت: نباید در ارزیابی و انتخاب مدیران به نسبتهای فامیلی معطوف شویم بلکه باید عمل را ارزیابی کنیم.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با بیان اینکه به نظر می رسد در اسامی اشخاص و حاشیه مانده ایم،‌ گفت: اعتقاد چندانی به گزینش و ارزیابی از نوع اسامی ندارم.

وی با بیان اینکه نماینده ها بر اساس دو اصل ارجاع و تشخیص نظارت می کنند،‌ گفت: یعنی اگر کسی گزارش یا تخلفی ارجاع بدهد یا اینکه اعضا به تشخیص برسند وارد بررسی موضوع می شوند اما افشای اموری که مراحل خود را طی نکرده به نفع کشور نیست.

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس افزود:‌ اهداف و برنامه ها در مناطق آزاد گاهی به لحاظ جلب و جذب سرمایه اعلام می شود از این رو دربسیاری از موارد نمی توانیم ورود کنیم.

***مناطق آزاد حیاط خلوت برخی مدیران

درعین حال یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد از جمله کیش به حیاط خلوت مدیران و برخی آقا زاده ها تبدیل شده است، گفت: نابسامانی ها و ضعف مدیریتی در مناطق آزاد جدی و بسیارآشکار است که مسئولان باید به این موضوع در اولین فرصت رسیدگی کنند.

بهروز نعمتی ‌با تاکید بر اینکه مناطق آزاد از جمله کیش به حیاط خلوت مدیران و برخی آقا زاده ها تبدیل شده است، ‌گفت: ترکان یک مدیر اجرایی است از این رو با حضور وی توقع می رود که مناطق آزاد را ساماندهی و حضور اینگونه مدیران جلو گیری کند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظارت کافی برعملکرد مدیران مناطق آزاد به ویژه کیش در دوره های مختلف نشده است،‌ گفت:  نابسامانی ها و ضعف مدیریتی در مناطق آزاد جدی و بسیار آشکار است و قطعا این معضل در آینده  نه تنها نارضایتی مردم را در پی دارد هزینه های هنگفتی نیز به بار خواهد آورد.

عضو هیات رییسه مجلس  با بیان اینکه از مهندس ترکان توقع داریم این نابسامانی را به سامان تبدیل کند، گفت: آماری از عملکرد مناطق آزاد ندارم امابه در سال های گذشته نتوانسته ایم از مناطق آزاد آن طور که باید و شاید بهره برداری کنیم.

 وی با بیان اینکه  سوالات و ابهامات بسیاری  در ذهن مردم و نمایندگان وجود دارد، گفت: ضعف مدیریتی و وجود برخی مدیران پروازی از جمله مشکلات مناطق آزاد به شمار می رود .

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: مناطق آزادی همچون چابهار، کیش، قشم و حتی سلفچگان این پتانسیل را دارند که میلیون ها نفردر آنجا مشغول به کار شوند و بتواند به وظایف خود عمل کنند و در دوره تحریم ها به داد مشکلات کشور برسند.

***مناطق آزاد باید پاسخگوی دیوان محاسبات شود

دراین راستا یک عضو کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر لزوم تجدید نظر بر نحوه اداره مناطق آزاد تجاری گفت: باید عملکرد سازمان مناطق آزاد شفاف شود و مکانیزمی طراحی کرد که مدیریت این مناطق به سازمان دیوان محاسبات پاسخگو شوند.

جعفر قادری در گفت و گو با خانه ملت،گفت : باید به وضعیت عملکرد و نحوه اداره  سازمان های مناطق آزاد کشور رسیدگی و وضعیت مالی این مناطق را تحت کنترل دقیق قرار داد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس می تواند در بررسی لایحه یک‌ فوریتی الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به موضوع ضابطه مند کردن نحوه اداره مناطق آزاد تجاری توجه کند بطوریکه بودجه مناطق آزاد شبیه به بودجه شرکت های دولتی تعریف شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: در حال حاضر بودجه مناطق آزاد مورد نظارت دقیق قرار نمی گیرد بنابراین باید مکانیزمی طراحی شود که عملکرد مالی مناطق آزاد مورد حسابرسی سازمان دیوان محاسبات کشور قرار گیرد.

قادری افزود: متاسفانه سابقه نشان داده که دولت های مختلف در دوره های گذشته بدون ضابطه اشخاصی را به عنوان اعضای هیت مدیره مناطق آزاد معرفی کرده، این در حالی است که باید مسئولیت ها بر اساس تخصص تعریف شود.

وی گفت: به دلیل اینکه سیستم سازمان مناطق آزاد به نحویی است که نمی توان نظارت دقیقی بر عملکرد آن داشت، احساس می شود در حال حاضر با عناوین مختلف در این مناطق ریخت و پاش صورت می گیرد.

این عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد:‌ باید عملکرد سازمان مناطق آزاد شفاف شود و همچنین مکانیزمی طراحی کرد که مدیریت این مناطق به سازمان دیوان محاسبات پاسخگو شوند.

***مدیر قبلی هم موجر بود هم مستاجر

 درهمین حال و برخلاف انکه انتظار میرود مدیر فعلی به گلایه ها پاسخ دهد درگزارشی به مسایل مدیر قبلی میپردازد .

بنا بر اینگزارش  چند ماه پس از آنکه مشاور ارشد رئیس جمهوری خبر داده بود که برخی مدیران دولت نهم و دهم، بخشی از اموال دولت شامل چند ساختمان و تعدادی خودرو را به دولت یازدهم پس نداده اند، ترکان دو روز پیش باب تازه ای از این موضوع را گشوده و می گوید: همچنان تغییری در شرایط ایجاد نشده و با گذشت یکسال از آغاز به کار دولت یازدهم، این اموال در دست مسئولان قبلی باقی مانده و دولت ناچار به شکایت از این افراد به دستگاه قضایی شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز با گلایه از عدم تحویل اموال دولتی از سوی برخی مسئولان دولت دهم، به بیان ماجرا پرداخت و افزود: مسئول سابق دبیرخانه مناطق آزاد در زمان مسئولیت خود، جایی را به نام خانه ایرانیان خارج از کشور به صورت خصوصی در وزارت کشور به ثبت رسانده است.

مشاور ارشد رییس جمهوری، ادامه داد: از آنجا که در دولت محلی به نام شورای عالی ایرانیان خارج از کشور وجود دارد، اذهان عمومی تصور می کنند که این حق محسوب می شود اما بقایی برای حمایت از خانه ایرانیانی که خودش به ثبت رسانده، از دولت یک مصوبه گرفته است، بعد هم ساختمان مناطق آزاد را به عنوان موجر اجاره داده به خانه ایرانیان خارج از کشوری که خود مستاجر آن بوده است.

وی افزود: بقایی برای تنظیم قرارداد اجاره از طرف مناطق آزاد از مشاور خود خواسته بود که این قرارداد را امضا کند و از طرف خانه ایرانیان نیز فردی که همکارش بوده این قرارداد را به امضا رسانده اما در حقیقت، هر دو طرف را خود سازماندهی کرده، در نتیجه ساختمانهای مناطق آزاد را اینگونه برای مدت طولانی اجاره داده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: این موضوع از سوی دولت به قوه قضائیه ارجاع شده تا اموال دولتی به بیت المال بازگردد و پرونده آن هم در نوبت رسیدگی قرار دارد.

وی با تاکید بر آنکه خودرو ها، اموال و ساختمان هایی که توسط برخی مسئولان دولت سابق در اختیار گرفته شده، پس از گذشت یک سال از رفتن شان، همچنان توسط این افراد مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: امیدواریم بزودی شاهد بازگشت اموال دولتی به بیت المال باشیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.