صدور حکم اعدام آیت ا... شیخ نمر باقر النمر یکی از رهبران مبارز و پر نفوذ شیعیان شرق عربستان توسط بیدادگاه وهابی های عربستان موجی از خشم و نفرت علیه رژیم جنایتکار وهابی عربستان به دنبال داشت.

پیامدهای تصمیم نابخردانه سعودی‌ها

شیخ نمرالنمر54 ساله در طول سالهای اخیر از رهگذر افشاگری علیه فساد و ظلم خاندان سعودی در آگاه سازی مردم عربستان بویژه اهالی منطقه الشرقیه نقش کاملا پررنگی ایفا کرد.

شیخ نمر النمر با برخورداری از فن خطابه و استناد به آیاتی از قرآن کریم و نهج البلاغه و شرح شیوه خلافت مولای متقیان علی(ع) خشم حکام عربستان را بر انگیخت.

بنابراین همواره زیر نظر ماموران امنیتی عربستان قرار داشت و در چند مورد هدف ترور نافرجام مقامهای امنیتی منطقه «العوامیه» زادگاه شیخ نمر قرار گرفت.

رژیم آل سعود بشدت از سازماندهی اجتماعات مردمی وحشت دارد و به همین دلیل در طول نیم قرن گذشته با هر گونه تجمع سیاسی در مساجد و دانشگاه ها مخالفت می کند و آن را «خروج علیه ولی امر» می داند. در طول این مدت رژیم عربستان بسیاری ازمخالفان را دستگیر و به قتل رساند که از جمله دستگیری و قتل «ناصرالسعید» از مهمترین رهبران نیروهای مخالف رژیم آل سعود بود.

«ناصر السعید» در سال 1953 به اتفاق عبدالکریم احمد القحطانی یکی دیگر از مبارزان سعودی تظاهرات گسترده ای علیه رژیم آل سعود در منطقه ظهران در شرق عربستان سازماندهی کرد. هنگامی که مأموران امنیتی عربستان قصد دستگیری «ناصر السعید» را داشتند او توسط مردم فراری داده شد و به قاهره و سپس بیروت رفت وعلیه رژیم آل سعود دست به افشاگری زد. سفارت رژیم عربستان در سال 1979 با پرداخت یک میلیون دلار به یکی از سازمانهای فلسطینی او را از بیروت ربوده و به ریاض انتقال داد و در آنجا در حوضچه اسید انداخته شد.

همچنین رژیم آل سعود در طول 3 دهه گذشته تلاش کرد برخی مخالفان آل سعود مانند سعد الفقیه، محمد المسعری، مضاوی الرشید، عبدا... الرشودی، حمزه الحسن و حتی یکی از شاهزادگان مخالف رژیم به نام محمد بن نایف بن عبدالعزیز را ترور کند، اما موفق نشد. اکنون که عربستان در عملیاتی کردن توطئه های خود در سوریه، لبنان، عراق و یمن با شکست مواجه شده، برای فشار بر شیعیان شرق عربستان، حکم اعدام شیخ نمر النمر را صادر کرده است. با اینکه رژیم آل سعود از اجرای این حکم خودداری کرده، اما هدف این رژیم آن است تا به نوعی دست به گروکشی علیه شیعیان بزند تا هرگاه دست به تظاهراتی علیه رژیم در شرق عربستان زدند حکم را در حق شیخ نمر اجرا کند.

سازمانهای مدعی دفاع از حقوق بشر که ازعربستان کمک مالی دریافت می کنند، در برابر صدور حکم اعدام شیخ نمر واکنشی نشان ندادند و تنها به صدور یک بیانیه اکتفا کردند. اما مسلمانان بویژه شیعیان لبنان، یمن، عراق تهدید کردند چنانچه رژیم آل سعود حکم شیخ نمر باقر النمر را اجرا کند  منافع این رژیم را در منطقه به خطر خواهند انداخت. بنابراین به نظر می رسد اکنون عربستان با یک چالش امنیتی و سیاسی جدی مواجه شده، زیرا هرگونه اقدام علیه شیخ نمر النمر، با خیزش شیعیان شرق عربستان که 15 درصد جمعیت 28 میلیونی عربستان را تشکیل می دهند مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.