۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
کد خبر: 242170

پس از گذشت چند روز از افزایش خودسرانه و یک طرفه نرخ ترانزیت کامیون‌های ایران از سوی ترک‌ها هنوز نتیجه این اقدام نامشخص است.

لجبازی ترانزیتی ترک‌ها ادامه دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در هفته گذشته رییس سازمان راهداری کشور خبری را اعلام کرد که طبیعی به نظر نمی رسد کشور ترکیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران تعرفه عبور کامیون‌های ایرانی را دو برابر کرده‌ و توضیح خاصی نیز دراین رابطه ارائه نکرده بود.

پس از اعلام این خبر مذاکرات سازمان راهداری با طرف ترک به منظور تشریح دقیق شرایط آغاز شد و ایران در اقدامی متقابل هزینه عبور کامیون‌های ترکیه از خاک خود را افزایش دهد.

به دنبال این اتفاق شایعات دیگری نیز در رابطه با افزایش دوباره نرخ تعرفه کامیون‌ها از سوی طرف ترک مطرح شد که البته این مساله در گفت‌وگوی مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با ایسنا تکذیب شد.

به گفته عطرچیان، در حال حاضر ترک‌ها به ازای عبور هر کامیون ایرانی از خاک این کشور مبلغی را به عنوان تعرفه می گیرند که همین نرخ نیز از سوی ایران اعمال می‌شود.

هر چند در روزهای گذشته نرخ‌های متفاوتی مبنی بر محاسبه تن و یا تن کیلومتر این کامیون‌ها مطرح شده اما طبق اعلام سازمان راهداری در حال حاضر این نرخ بر مبنای مساحت طی شده محاسبه می‌شود و برای هر کامیون به ازای صد کیلومتر 50 یورو تعرفه دریافت می‌شود.

این درحالی است که اصلی ترین ابهام باقی مانده در جریان مذاکرات دو کشور بحث نرخ سوخت مصرفی کامیون‌ها در کشورهای میزبان است.

ترک‌ها معتقدند که باید همان نرخی که برای گازوئیل در ایران محاسبه می‌شود در مورد کامیون‌های ترکیه نیز لحاظ شود که این مساله مورد تایید ایران نیست.

طبق اعلام سازمان راهداری مذاکره با ترک‌ها برای مشخص شدن دقیق شرایط دو کشور ادامه دارد اما در صورتی که مذاکرات به نتیجه قطعی نرسد ایران مجبور خواهد شد مقابل به مثل کند.

با توجه به این که چه در آمار صادرات و چه در آمار واردات ترکیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین شریک‌های تجاری ایران شناخته می‌شود، ایجاد مانع در حرکت کامیون‌های ترانزیتی دو کشور تاثیر منفی بسیاری در روند همکاری‌های اقتصادی داشته باشد.

هر چند به گفته عطرچیان تاکنون این روند در آمار کل ترانزیت ایران تاثیر چندانی نداشته و عبور و مرورها همچنان ادامه دارد، اما این لجبازی طرف ترک می تواند تاثیر زیادی در مراودات اقتصادی این دو کشور همسایه بگذارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    1 0
    چندین سفر به این کشور داشتم، کلیه تجربیاتم اینو ثابت کرد که ترکهای این کشور بسیار ادمهای منفعت طلب، مقرض و نژادپرستی هستندو با اینکه خیلی از ایران بزرگترین شریک تجاری اشان هستیم سود برده اند بازهم قدر نشناسی میکنند و در نگاههایشان نگاه عاقل اندر سفیه پیداست، بنظرم ایران میتونه تو سخت گیری و مقابله به مثل و حتی بیشتر از اون!! درس خوبی به این ترکهای خود پسند بده.