قدس انلاین-قاانی:اززمان اعلام خبرصدورپروانه نمایش ازسوی سازمان سینمایی برای فیلم‌های که به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس درانهاحمایت سیاسی از فتنه 88 شده این موضوع همچنان جنجال آفرین است.

حواشی اکران چندفیلم حاشیه دار/وزارت ارشاد مجلسی ها راراضی می کند؟

به گزارش قدس انلاین بعد از انکه رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار توقف اکران 8 فیلم سینمایی که آن ها را مرتبط با موضوع فتنه 88 می‌دانست شد رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه‌ای به معاون سینمایی وزارت ارشاد خواستار جلوگیری از اکران فیلم‌های مرتبط با فتنه ۸۸ شد.

* اکران "من عصبانی نیستم" خط قرمز مجلس

چندی پیش احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: ما از دولت حمایت می کنیم و رابطه خوبی هم با آنها داریم اما موضوعاتی که خط قرمز است قابل تعارف نیست و وزارت ارشاد اگر به نصایح توجه نکند طبعا ما هم از ابزارهای لازم استفاده خواهیم کرد.

احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با فارس درباره اکران فیلم عصبانی نیستم گفت: وقتی از طریق رسانه ها مطلع شدم که قرار است فیلمی که به فرازهایی از فتنه می پردازد قرار است اکران شود تعجب کردم که چطور می شود چنین فیلمی با حمایت مسئولان مجوز نمایش بگیرد.

وی با بیان اینکه در روزهایی هستیم که چند فیلم در خارج و با پول دشمنان ایران بصوت مستقیم درباره فتنه ساخته شده و حالا در داخل هم یک فیلم حامی فتنه مجوز نمایش می گیرد افزود: این اتفاق بدی است که مسئولان سینمایی ما برخی از ابتدایی ترین موارد را رعایت نمی کنند و حاضرند برای یک فیلمی که غیر منصفانه و تحریف آمیز به مقطعی از اتفاقات کشور پرداخته این طور هزینه سازی کنند.

سالک گفت: من نمی دانم در وزارت ارشاد خط قرمز دقیقا چیست چون احیانا خط قرمز نظام برای آنها محلی از اعراب ندارد.

وی افزود: من نمی خواهم کارهای خوب آقایان را نادیده بگیرم اما چرا باید به فیلمی که خودشان هم می دانند مساله دار است مجوز دهند.

رییس کمیسیون فرهنگی ادامه داد: اینکه ما بگوییم فلان فیلم اجتماعی است از بار آن کم نمی کند و ما باید مسایل را آنطورکه هست تحلیل و رائه کنیم نه آنطورکه دلمان می خواهد.

وی افزود: مجلس نه فرصت دارد و علاقمند است به مصادیق وارد شود اما بالاخره یک جایی باید جلوی این جریان گرفته شود و فردی که از روی ناآگاهی یا موارد دیگر دروغی را درباره نظام دامن می زند نباید اینطور توسط مسئولان حمایت شود.

سالک با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد اینکه نباید تا این حد به تولید یا پخش یک اثر هنری مثل فیلم حساسیت نشان داد گفت: موقع گرفتن بودجه و در سخنرانی ها هنر و مخصوصا سینما از مهمترین امور هستند که البته ما هم می گوییم درست است اما وقتی کار به اینجاها می رسد می گویند این فیلم ها تاثیر ندارد و بگذارید بی سر و صدا اکران شود.

وی گفت: اگر آقایان واقعا به این مساله اعتقاد دارند باید بگویم که اشتباه می کنند چون تاثیر فرهنگی فقط شامل تاثیر مستقیم روی مخاطب فیلم نمی شود بلکه ابعاد دیگری هم دارد.

وی افزود: ظاهر ماجرا این است که برخی مسئولان فرهنگی ما به نام جذب حداکثری منافع کشور و مردم را فدا مصالح افراد می کنند و این البته همه ماجرا نیست و به نظر می رسد که نگاه فرهنگی شان هم با این موارد جور درمی آید.

رییس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه این کمیسیون اتفاقات فرهنگی و عملکرد سازمانها و ارگانهای فرهنگی را با جزییات رصد می کند گفت: آقایان باید بدانند که کمیسیون فرهنگی مسایل فرهنگی را رصد می کند و در مورد این قبیل رفتارهای خارج عرف و بی مبالات وزارت ارشاد سکوت نخواهد کرد.

*پیگیری مجلس ارتباطی به شورای پروانه نمایش ندارد

اما در مقابل یک عضو شورای پروانه نمایش در مورد نحوه تصمیم گیری شورای پروانه نمایش برای شروع مجدد اکران فیلم‌های سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.

احمدرضا دستغیب اظهار کرد: مجموعه‌ای از تخصص‌های مختلف در حوزه فیلم‌سازی و کارگردانی و همچنین در حوزه مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی در شورای پروانه نمایش حضور دارند که انتصاب آن‌ها با حکم وزیر صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شورای پروانه نمایش شخصیت حقوقی مستقلی دارد یادآور شد : جلسات این شورا به صورت منظم در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود و در این جلسات فیلم‌ها برای بررسی صدور مجوز پخش می‌شود و اعضا مطابق آیین نامه مربوطه راجع به فیلم ها و اصلاحات موردنظرشان اظهارنظر می‌کنند. اگر هم فیلم ها نیازی به اصلاح نداشته باشد مجوز و درجه لازم به آن‌ها اعطا می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محتوای جلسات شورای پروانه نمایش قابل انتشار نیست افزود: تصمیم گیری این شورا در اختیار معاونت سینمایی وزارت ارشاد قرار می‌گیرد تا آن‌ها در این رابطه اطلاع‌رسانی کنند.

دستغیب با اشاره به حواشی مطرح شده در رسانه‌ها در هفته‌های اخیر در مورد مجوز اکران برخی فیلم‌ها گفت: آنچه در رسانه‌ها حساسیت برانگیز شده موضوعی است که از سوی کمیسیون فرهنگی و کمیسیون اصل 90 دنبال می‌شود و ارتباطی به شورای پروانه نمایش ندارد بلکه دو موضوع کاملا جدا از هم است.

این عضو شورای پروانه نمایش با بیان اینکه برخی اطلاعات منتشر شده در مورد مجوز اکران این فیلم‌ها نوعی پیش‌بینی برای آینده است ادامه داد: برخی مواردی که گفته شده هنوز در این شورا مورد بررسی قرار نگرفته است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تصمیمات شورای پروانه نمایش براساس ضوابط و معیارهای آیین نامه آن اتخاذ می‌شود گفت: البته در این زمینه اختلاف سلایقی هم وجود دارد و ممکن است فردی مخالفتی نسبت به بخش از فیلم داشته باشد اما تصمیم به صورت شورایی اتخاذ خواهد شد و رای اکثریت در تصمیم نهایی موثر است.

دستغیب در ادامه با تاکید بر اینکه تصمیمات شورای پروانه نمایش برای صدور مجوز اکران فیلم‌ها براساس سلایق شخصی نیست خاطرنشان کرد: البته رایج است که ما در یادداشت‌هایمان نظراتمان را می‌نویسیم و ممکن است بعضا مخالفت‌هایی نسبت به برخی موضوعاتی که در یک فیلم وجود دارد مطرح شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: در دو دوره متوالی و به عنوان شخصیت حقیقی در شورای پروانه نمایش فیلم‌ها حضور داشته است.

* ما براساس تشخیص و ضوابط خودمان عمل می‌کنیم

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه مراسم استقبال از نخست‌وزیر ارمنستان و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره نامه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص عدم نمایش فیلم‌های مرتبط با فتنه گفت: در این خصوص رسما از سوی کمیسیون چیزی به ما نگفتند، البته ممکن است فردی از کمیسیون نظر شخصی خود را گفته باشد.

وی افزود: ما براساس تشخیص و ضوابط خودمان عمل می‌کنیم و قرار نیست هر کسی بیاید برای‌مان تعیین تکلیف کند که فلان فیلم را نمایش دهید و فلان فیلم را نمایش ندهید.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما خودمان توجه داریم که کدام فیلم مربوط به فتنه است و جلویش را می‌گیریم و اگر نباشد و طبق ضوابط قانونی و منطبق با ارزش‌ها باشد اجازه نمایش آن فیلم را می‌دهیم.

* اصلاحات دیگر!

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیزدر حاشیه آیین اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران و در جمع خبرنگاران نظری بیان کرد که قدری متفاوت با نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نظر می‌رسد. ایوبی از جلسه رضایت بخشی که با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشته است خبر داد و گفت: روز گذشته (یک‌شنبه، 27مهرماه) جلسه بسیار خوبی با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس داشتیم و بنای این کمیسیون برتعامل‌، همکاری، کمک به سینمای کشور و سازمان سینمایی است، به همین دلیل فکر می‌کنم نتایج جلسه برای جامعه سینمایی رضایت‌بخش خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: فکر می‌کنم به این جمع بندی رسیدیم که فیلم‌هایی که درباره آن‌ها صحبت می‌شود فیلم‌های اجتماعی شده‌اند. البته ممکن است لازم باشد مثلا «عصبانی نیستم» اصلاحات دیگری هم داشته باشد و شاید این درخواست را از کارگردان فیلم داشته باشیم تا به این ترتیب نگرانی برخی از آقایان هم برطرف شود.

ایوبی حتی در پاسخ به بحث‌هایی که مطرح می‌شود تا صدور مجوزهای فیلم‌های سینمایی از سازمان سینمایی و وزارت ارشاد گرفته شود، این گونه توضیح داد: هیچ کدام از نمایندگان مجلس در کمیسیون فرهنگی چنین درخواستی نداشتند و جلسه‌ای که با آن‌ها داشتیم تعاملی بود. حال اگر در جای دیگری از مجلس چنین خبری هست، نه نمایندگان کمیسیون فرهنگی اطلاع داشتند و نه ما .

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: ما و مجلس بنای‌مان بر اکران است ولی در عین حال حساسیت‌هایی هم وجود دارد که باید همه تلاش کنیم آن‌ها را به حداقل کاهش دهیم. درباره دو فیلمی هم که بیشتر درباره آن‌ها صحبت شده است‌، تقریبا اجماع را در کمیسیون فرهنگی دیده ام و بیشتر آن‌ها تایید می‌کردند که فیلم‌ها اجتماعی هستند.

او اضافه کرد: البته در بین نماینده‌ها اختلاف نظرهایی وجود دارد و برخی معتقدند در یکی از فیلم‌ها پلان‌های سیاسی هنوز می شود پیدا کرد که قرار شد بار دیگر مرور کنیم تا اگر اشاراتی وجود دارد که وجه اجتماعی بودن فیلم را کمرنگ می‌کند،‌ آن صحنه‌ها را برداریم و فیلم را اکران کنیم.

در همین باره معاون پارلمانی وزیر ارشاد با اشاره به نامه رییس کمیسیون فرهنگی به وزیر ارشاد برای جلوگیری از اکران چند فیلم سینمایی، تاکید کرد که نگرانی‌ها در مورد این فیلم‌ها برطرف شده و فیلم‌های «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» در نوبت اکران قرار دارند و به موقع اکران خواهند شد.

حسین نوش‌آبادی در این‌باره عنوان کرد: نامه‌ای از سوی کمیسیون فرهنگی نوشته شد و پاسخ اخیر آقای وزیر ارشاد در راستای شرح وظایف دو قوه بود. قوه مقننه، قوه تقنینی و نظارتی است و قوه مجریه، قوه اجرایی است. پاسخی که آقای جنتی دادند به نوعی حاکی از این بود که ما به نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان و کمیسیون‌های نظارتی احترام می‌گذاریم اما متعارف و معمول نیست که کمیسیون‌های نظارتی مجلس در حیطه اجرا وارد شوند و دستگاه‌ها را وادار به انجام کاری کنند.

معاون پارلمانی وزیر ارشاد تصریح کرد: این پاسخ، قانونی و مبنی بر شرح وظایف قوا بود، چیز عجیبی نبود منتهی بعضی پاسخ وزیر را بزرگ‌نمایی کردند.

وی تصریح کرد: فیلم‌هایی که مدنظر کمیسیون بود تا اکران نشود با حضور رییس سازمان سینمایی و اعضای کمیسیون فرهنگی در جلسه‌ای بررسی شد و می‌شود و نمایندگان اقناع شدند که خیلی از آنچه در نامه آمده اصلا موضوعیت ندارد. بعضی فیلم‌ها اصلا در دستور اکران نیست، برخی فیلم‌ها را خود کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان تقاضای اکران ندادند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    1 0
    عصبانی نیستم فیلم خیلی خوبیه صدای نسل جوان معلومه آقایون نمیخان صدای اعتراضمون بلند بشه