گروه اقتصادي- محمد هرمزی - به رغم حاکمیت رکود دامنه دار در بازار پاییزی، قیمت کارخانه‌ای وبازار خودروهمچنان بسیار بالاست، به گونه‌ای که این تفاوت قیمتها گاه آن چنان میلیونی است که با این مبلغ می‌توان یک دستگاه پراید خریداری کرد.

شکاف 26  میلیونی میان قیمت کارخانه و بازار خودرو

بنابراین گزارش، حتی با وجود افزایش 5درصدی قیمت و افزایش چشمگیر تولید خودر و در 6 ماهه نخست سال، اما قیمتها همچنان در بازار بالاست و شکاف قیمت  کارخانه‌ای و بازار برخی از خودروها تا سطح 26 میلیون تومان هم عمیق تر شده است.

البته برخی خبرها حکایت از آن دارد که خرید و فروش خودرو با آغاز دوباره شماره گذاری خودروها از سوی پلیس در حال رونق گرفتن است، اما مردم منتظرند که این شکاف  با کاهش قیمت خودرو در بازار به زودی ترمیم شود.

از سوی دیگر قیمت بالا و شکاف معنادار قیمت بازار وکارخانه ای درحالی است که  کیفیت خودروها طی ماه‌های اخیر تنزل یافته است گرچه انتظار می‌رفت، با افزایش قیمت شاخص کیفیت  ارتقا یابد.

حال باوجود افزایش تیراژ برخی خودروها و انتظار بیشتر مردم برای ارزان شدن، بازار  دربرابر کاهش قیمتها مقاومت می‌کند، درعین حال برخی از فروشندگان حتی خودروی خود را قسطی می‌فروشند، اما مردم چشم به این دوخته‌اند تا قیمت خودرو در بازار به سطح قیمت کارخانه‌ای کاهش یابد.

درهمین حال مهر نوشت: قیمت انواع خودروهایی همچون تندر90 و پژو پارس نیز با افزایش قیمت مواجه شده است. به نحوی که آن گونه که فروشندگان خودرو در نمایشگاه‌های سطح شهر می‌گویند، قیمت پژو پارس در حدود یک و نیم میلیون تومان و قیمت تندر 90 اتومات نیز سه میلیون و حتی در برخی موارد تا 5/4 میلیون تومان نیز افزایش داشته است، اما در انواع دیگر خودروها از جمله پراید، پژو 405 یا انواع خودروی پژو 206 تغییرات قیمتی چشمگیر نیست و بازار هم به قیمت این خودروها چندان واکنش نشان نداده است.

در این میان، همچنان تفاوت قیمت چشمگیری میان قیمت خودرو در بازار و نمایندگی‌ها وجود دارد و آن گونه که قیمت نمایشگاه داران نشان می‌دهد، فاصله قیمتی میان نمایندگی و بازار آزاد، در برخی از مدلهای پرتیراژ فاصله‌ای 500 هزار تومان تا بعضاً 3 میلیون و 800 هزار تومان است و در برخی از خودروهای خاص همچون مگان، مزدا 3 و تندر فاصله قیمتی 3 تا 26 میلیون تومانی به چشم می‌خورد. تفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازار تندر 90، پارس تندر نیز به 5 میلیون رسیده است

تداوم رکود در بازار خودرو در حالی است که رئیس شورای رقابت از تعیین قیمت چهار خودروی تندر 90، دنا، مدل جدید ام.وی.ام و 206 با موتور جدید خبر داده بود، اما این اتفاق نیفتاد.

در این شرایط مشخص نیست تاخیر در تعیین قیمت خودروهای جدید به چه دلیلی بوده است. آیا خودروسازان قیمتهای جدید تعیین شده از سوی شورای رقابت را نپذیرفتند یا آنکه مسؤولان شورای رقابت نگران واکنش نمایندگان مجلس به قیمتهای جدید هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mobarez IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    1 0
    سلام.... تنها راه درست کردن این موضوع این هستش که دولت بیاد گمرک ماشین های خارجیرو برداره اونوقت ماشین سازه های ما به این فکر می افتن که کیفیت خودروهای خود رو اونقدر بالا ببرن تا بتونن تا با خودروهای خارجی مقابله کنن و با قیمت مناسب به مردم ارائه بدن و تا وقتی که این اتفاق نیفته امکان پذیر نیست که کیفیت بالا با قیمت مناسب در خودروهای ایرانی ببینیم... ممنونم
  • محمد IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    احتمالا این وسط بازم دوباره ... من نمیدونم چرا هرکسی اومد برای تعیین قیمت واقعی خودرو سر و صدا کرد و کارو به جاهای باریک کشوند یهو ساکت میشه و بعدشم خبر میرسه که البته اقا کلاغه رو میگما اون میگه که فلانی رو سوار بر فلان خودروی خارجی دیدن و خونه ویلایی و حساب آنچنانی و ... خدا کنه دروغ باشه هرچی که گفتم و اصلا همش یه شایعه کثیف باشه والا