پیشتر در همین ستون بارها درباره اسید پاشی مطالبی نوشته و هشدارهایی داده بودم. با کمال تأسف هر بار که جنایتی از این دست در کشور رخ می‌دهد، داد و هوار همه بالا می گیرد، ...

ترحم بر اسیدپاشان ترحم برگرگ صفتان است

 اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد. مدتی رسانه‌ها سرشار از خبرهای تأسفبار می‌شوند و بعد به مرور همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود تا جنایت بعدی. علت اصلی هم اغلب عدم تعادل میان جرم ارتکابی با مجازات تعیین شده است. نتیجه آن می‌شود که مجرمان از خدا بی خبر، تأدیب نشده و به میزان لازم بازدارندگی رخ نمی‌دهد. نتیجه هر بار قربانیانی هستند که تا پایان عمر باید تاوان سنگین این کاستی مراجع قانونگذاری را بپردازند.

یکبار برای همیشه باید مراجع ذی صلاح وارد شوند و اگر نیاز به گذراندن قانونی در مجلس یا گرفتن فتوای لازم از مراجع تقلید است، این مهم صورت بگیرد تا هر آدم جاهل و حیوان صفتی که خیال چنین جنایتی را در ذهن می‌پروراند از هراس پیامدهای آن، جرأت ارتکاب جرم را نداشته باشد. البته در این میان تأسفبارتر از آنچه رخ داده، تلاش برخی جماعت موج باز سیاسی، در سوء استفاده از این رخدادهای هولناک و برانگیخته شدن احساسات مردم به نفع امیال جناحی و گروهی خویش است. این رفتار به قدر همان اصل اسید پاشی، شرم آور، قابل سرزنش است. در چنین مواقعی همه آنها که دستشان به جایی می‌رسد و حرفشان خریدار دارد، باید آستین بالا بزنند تا یک همت جمعی برای ریشه کن کردن این بزهکاری شنیع شکل بگیرد، نه آنکه بدون توجه به حال قربانیان و آنچه رخ داده، درصدد تسویه حساب حزبی و جناحی برآیند.

چنین برخوردهایی سبب می‌شود اصل قضیه کم رنگ شده و اصل ماجرا به حاشیه رانده شود. خوشبختانه این بار به نظر می‌رسد، جز معدودی فرصت طلب، عموم رسانه‌ها و چهره‌های دلسوز و مؤثر کشور به میدان آمده اند تا کاری کنند که شاهد تکرار این وحشیگری‌ها در این سرزمین نباشیم. به گمان این قلم باید فتاوی لازم در گام نخست برای نوع قصاص این حیوانات آدم نما از مراجع تقلید اخذ شود. به گونه‌ای که عین همان بلایی که برسر قربانیان آمده، برسرعاملان جنایت نیز آورده شود. از سوی دیگر نهادهای انتظامی و امنیتی باید با سرعت هر چه تمامتر مجرمان را دستگیر و به چنگال قانون بسپارند، تا دیگر هیچکس هوس چنین جنایتهایی نکند. سرعت عمل در شناسایی و سپس مجازات مجرمان می‌تواند افزون بر تسکین روانی قربانیان و خانواده‌های آنها، در تأمین امنیت روانی جامعه و مردم، که الحق بشدت این روزها خدشه دار شده است، تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد. حالا که هم رسانه‌ها، هم قوای انتظامی و هم قوه قضاییه تمام قدپای کار شده‌اند و مردم نیز بشدت از ماجرا متأثر و خواهان شدت عمل فوری هستند، بجاست کاری کارستان در جهت ریشه کن کردن این رفتار غیر انسانی و جلوگیری از تکرار همیشگی آن انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیلان IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    3 0
    جاناسخن اززبان مامیگویی...فقط یه کم دیر بودجناب استاد....ازشماانتظارمیرفت درچنین مواقعی زودتردست به قلم بشید...
  • بهار IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    خواهش ما از مراجع تقليد اين است كه فتوايي بجا و تاثير گذار بدهند ! فقط قصاص بدون ترحم ترحم بر پلنگ تيز دندان / ستمكاري بود بر ... ، در اين موارد عفو لذت ندارد چون جان و امنيت همه در خطر است