در خلیج فارس جزایر متعددی وجود دارد که در باره حاکمیت بر بعضی از آنها بین کشورهای منطقه اختلاف نظرهایی وجود دارد.

امارات و ادعاهای گاه به گاه

یکی از  جنجالی ترین این  مسایل و اختلافات، مربوط به ادعاهای امارات متحده عربی نسبت به سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک است. روشن است این ادعا علاوه بر دارا بودن ابعاد سیاسی در ورای آن نیز ادعاهای حقوقی نیز نهفته، هرچند دارای قواعدی سست و بی بنیان حقوقی است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امارات عربی متحده همزمان با آغاز مناقشه‌های مرزی ایران و عراق، اقدامهایی پنهانی را در جزیره ابو موسی آغاز کرد. این کشور با استفاده از این شرایط با وارد کردن تعدادی خانه پیش ساخته و تشویق اتباع خود به اقامت در جزیره ابوموسی، تلاش کرد دایره اقدامهای خود را گسترش دهد.  در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز به منظور تثبیت حاکمیت خود بر جزایر خلیج فارس، بویژه در جزیره ابوموسی، در سال 1361 اقدام به تأسیس فرمانداری در آن کرد و سیاستی هماهنگ را در خلال سالهای بعد در پیش گرفت، اما امارات با حمایت‌ کشورهای مرتجع عرب، خواستار به رسمیت شناختن حاکمیت آن بر جزایر سه گانه شد. حمایت از امارات پس از آن تنها به کشورهای همسایه محدود نشد، بلکه قدرتهای غربی نیز طرفداری خود از ادعاهای واهی امارات را اعلام کردند.این کشورها با نادیده گرفتن تمام کنوانسیونها و موارد حقوقی بین المللی، درصدد هستند تا اجماعی درباره موضوع جزایر سه گانه خلیج فارس به نفع امارات به وجود آورند.

دامنه اختلافات منطقه‏ای ما با کشورهای عرب اکنون خود را به جز مسأله جزایر سه گانه، در حوزه‏هایی چون سوریه، بحرین و یمن به شکلی آشکار نشان می‏دهد. به یقین می‏توان گفت با این روند واگرایی در منطقه نمی‏توان به نتیجه ای آرام دلخوش بود. این مسایل به طور مستقیم بر مناسبات اقتصادی در اوپک، مدیریت در سازمان ملل و همچنین نفوذ در منطقه تأثیر مستقیم دارد.

امارات و بویژه حکومت ابوظبی در تلاش است تا با طرح ادعا برضد حاکمیت ایران بر ابوموسی، در وهله اول سیادت خود بر درون کشور امارات را تثبیت کرده و در وهله بعدی از شرایط بین المللی واختلافات جهان غرب با دولت ایران استفاده نماید و حاکمیت ایران بر قسمتی از سرزمینش را دچار تهدید ساخته و بویژه اجماعی بین المللی علیه حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه فراهم سازد.  اما این تلاشهای امارات تا کنون  با شکستی فاحش روبرو شده است. شکستی که برای آگاهان به تاریخ و فرهنگ منطقه دور از انتظار نبوده، ولی شاید مسؤولان حکومت ابوظبی انتظار این شکست به این ابعاد را نداشته باشند و در واقع حاکمان ابوظبی اهدافی را از تلاشهای خود دنبال می کنند.

نفوذ  بیشتر در شورای همکاری خلیج فارس از دیگر اهداف امارات است. در موضوع جلب حمایت شورای همکاری نیز امارات یا به دربسته خورده یا موفق به کسب حمایت دولتی چون بحرین شده که خود در داخل کشورش با انقلابی مردمی روبه روست و حمایت نکردنش بارها بهتر از حمایتش است.

 از سوی دیگربرای جهان عرب موضوع ادعای امارات بر جزایر ایرانی به داستانی خسته کننده تبدیل شده است.   بخت امارات برای به دست آوردن پشتیبانی مؤثر عربی از همیشه ضعیف تر است.  در حالی که امارات تصور می کرد که قادر خواهد بود با سوءاستفاده از اختلاف کشورهای غربی با ایران در موضوع هسته ای، حمایت تأثیرگذار کشورهای غربی را به دست آورد , در عمل صرفاً چند کشور غربی همچون آمریکا، انگلستان و فرانسه بیانیه هایی صادر و بدون اینکه از ادعای مالکیت امارات بر جزایر پشتیبانی نمایند، صرفاً خواستار همکاری ایران با امارات برای حل موضوع و ارجاع این موضوع به عنوان یک اختلاف به دیوان لاهه شدند.

طبق قوانین ارجاع به دیوان لاهه باید با موافقت طرفین یک اختلاف بین المللی باشد. در موضوع جزایر، که ایران از اساس ومبتنی به دلایل حقه تاریخی، حقوقی وسیاسی وجود اختلاف را نمی پذیرد. ارجاع به دیوان لاهه نیز غیر ممکن است. در مجموع باید گفت که امارات در ادعاهای خود علیه ایران به هیچ دستاوردی نرسیده است .از این رو تنها می کوشد با بحران آفرینی در مقاطع زمانی مختلف صرفاً به اهداف از پیش تعیین شده خود دسترسی پیدا کند، اهدافی که با منافع کشورهای عرب مرتجع منطقه و نیز آمریکا وبرخی قدرتهای غربی گره خورده و از رهگذر طرح این ادعای واهی می تواند به آن دسترسی یابد.

*  پژوهشگر مطالعات دفاعی امنیتی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    چقدر این کشور پرو است خرجش چها تا موشک است وسلام
  • محمد IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    امارت شکر خورده
  • جمشید IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    2 0
    با سلام ای دنیا پرستان امارات حیف است که خاک پاک ایران به قدم نجس شما آلوده شود.زهی خیال باطل چو ایران نباشد تن من مباد
  • مهدي IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    با سلام واميدي پيروزي مسئولان سياسي كشورمان در تمامي مراحل پاسداري از حقوق كشورمان،نرمش در برابر زياده خواهي دشمن تا چه مقدار صحيح است آيا غير اين است تا زماني كه به خطوط قرمز ما وارد نشدن و نرمش ما را نشان دهنده ضعف ما تلقي ننمايند ببخشيد اينو ميگم در جمع دوستان يك نفراز دوستان يكي ديگراز دوستانرا دست مي اندازد واو صبوري به خرج ميدهد اين كار او از لحاظ ما درست است ولي روز بعد سايرين نيز شروع ميكنند به محك كم كم دست انداختن طرف وبه قول ما طرف سوزه شده است با عرض معذرت از مسئولان كشور پهناورم آيا فكر نمي كنيد نرمش شما در قبال(مسئله هسته اي،پاكستان،تركيه،عربستان،..) مسائل منطقه آنها را جريح كرده هر چند ميدانم شما اهل سياستيت ومن از ديدگاه عامه خودم اين موضوع را نقد كردم با تشكر از شماوپيروزي در تمام دورا خدمتان در هرپستي كه هستيد
  • جواد رجبی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    0 0
    سلام علیکم علت اینکه شیخ نشینی مثل امارات ادعاهای واهی خود را با گستاخی تمام مطرح میکند این است که مسئولین سیاسی ما و بخصوص وزارت امورخارجه در این چند سال اخیر در مقابله با این موضوع بسیار ضعیف عمل کرده اند . اگر ایران نسبت به حاکمیت خود بر بحرین و راس الخیمه و ساحل شمالی دوبی تا راس اخیمه (حتی از طریق رفراندوم در ایران و بحرین و از طریق بین المللی ) که قبلا جزئی از خاک ایران بوده اند محکم ایستاده و نسبت به مطالبه این حق خود پی گیری نماید قطعا این شیخ نشین کوچک حساب کار خود را خواهد کرد در ضمن در ابوموسی نباید هیچ عربی اجازه ورود داشته باشد