قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: درد شكم يكي از رايج ترين علل مراجعه به پزشك است كه ممكن است منشا گوارشي، ناراحتي هاي زنان، مجاري ادراري و يا حتي بيماري هاي قلبي باشد؛ اما در هر صورت بايد جدي تلقي شود به خصوص اگر مداوم و غير طبيعي باشد.

آنچه بايد در مورد دردهاي شكمي بدانيد!/دردهای شکمی مداوم وغیر طبیعی را جدی بگیرید

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ دردهاي شكم را بايد جز ناراحتي هاي بسيار رايجي دانست كه باعث مراجعه به پزشك عمومي مي شود. مطمئنا نمي توان همه علل اين مشكل را نام برد چرا كه بسيار متعدد بوده و ممكن است حاد يا مزمن، در يك بخش يا يك اندام، با منشا گوارشي يا ناراحتي هاي زنان  و... بروز كند.

در مورد مراجعه به پزشك و وخامت اين بيماري نمي توان به سادگي پاسخ داد. در واقع دل درد در كودكي كه هنگام مدرسه رفتن ناراحت است با سالمندي كه به سرعت كاهش وزن داشته يا فرد سالمي در وضعيت مطلوب گوارشي است، يكسان نخواهد بود.  

در وهله اول بايد با احساس كمترين علامت غير عادي و نگران كننده،‌ زماني كه ناراحتي ادامه يابد به پزشك مراجعه كرد. علاوه بر معاينه، ممكن است آزمايشات تكميلي مانند اسكن شكم، آزمايش خون و IRM نيز تجويز شود.

رايج ترين حالت دردهاي شكمي

در اكثر موارد، دردهاي شكمي موقتي بوده و وخيم نيستند و ممكن است مربوط به مشكلي در روده، دردهاي قاعدگي و يا حتي اضطرابي باشد كه بر سيستم گوارشي تاثير مي گذارد.

از بين علل ساده بسيار رايج مي توان به عفونت گوارشي كه چند ساعت تا چند روز طول مي كشد و سندروم رودده تحريك پذير اشاره كرد كه علت آن هنوز به طور دقيق شناخته نشده است. اين سندروم با دردهاي گوارشي و مشكلات روده اي همراه است كه استرس آن را تشديد مي كند و مي تواند فرد را از فعاليت هاي روزمره باز دارد.

در مورد مشكلات جدي تر به خصوص اگر درد خيلي شديد و غير عادي باشد، بيمار را مجبور به مراجعه به اورژانس مي كند. بعضي از دردهاي شكمي نياز به عمل جراحي فوري دارد كه از جمله بايد به آپانديسيت حاد، انسداد روده، حاملگي خارج از رحم و التهاب كولون اشاره كرد.

دردهاي شكم؛ در كدام قسمت و از چه زماني؟

دردها در قسمت بالاي شكم و اطراف معده احساس مي شود يا پايين تر و مربوط به روده ها، مثانه و رحم است آيا ناگهان بروز مي كند يا مزمن و تير كشنده است؟ از چه زماني شروع شده است؟ اينها نخستين پرسش ها براي تشخيص بيماري است.

ناگهاني بودن و شدت درد بايد زنگ خطر تلقي گردد، همچنين اگر درد به سرعت تشديد شود يا زماني كه با ديگر علائم مانند تب، حالت تهوع و... همراه باشد. از طرفي بايد توجه داشت كه ممكن است درد با شدت كم بسيار جدي تر از دردهاي خيلي شديد باشد و هميشه بين شدت و وخامت بيماري ارتباط وجود ندارد و بايد به پزشك مراجعه كرد.

اگر درد به نظر اورژانسي نيست اما شما را نگران كرده است، به ديگر جنبه هاي آن توجه نماييد؛ آيا پس از صرف غذا بروز مي كند، شب ها باعث بيدار شدن از خواب مي شود، دوره اي است، استرس يا بعضي از مواد غذايي آن را تشديد مي كند، بعضي از داروها يا خوراكي ها آن را تسكين مي دهد و... همه اين اطلاعات به پزشك در تسخيص بهتر بيماري كمك مي كند.

انواع دردهاي شكمي

 دردهاي شكمي ممكن است مربوط به سيستم گوارشي، دستگاه تناسلي و اندام هايي مانند قلب و كليه ها باشد. پزشك با معاينه شكم مي تواند اطلاعات زيادي در مورد منشا درد تشخيص دهد.

همچنين نوع درد نيز در درمان مؤثر است. به عنوان مثال، سوزش در سطح جناغ سينه معمولا به رفلاكس غذا به مري مربوط مي شود. گرفتگي عضلات در پايين شكم نيز در غالب موارد به خاطر ناراحتي هاي زنان يا عفونت هاي روده اي است.

علائم همراه با دردهاي شكمي

درد شكم ممكن است به تنهايي بروز كند يا همراه با علائم ديگر گوارشي يا غير آن نيز همراه باشد. اين علائم براي تشخيص شدت بيماري نشانگرهاي مهمي هستند. استفراغ، اسهال، يبوست، ناراحتي پس از غذا خوردن و سوزش مهم ترين علائم همراه با دردهاي شكمي هستند.

اما اين دردها هميشه با مشكلات سيستم گوارشي بروز نمي كند. ممكن است نشانه هايي مانند درد مفاصل، جوش هاي پوستي، علائم ادراري يا ناراحتي هاي زنانه احساس شود كه در وهله اول به نظر نمي رسد ربطي به شكم و معده داشته باشند.

همچنين تغيير حالت عمومي بدن مانند تب، كاهش اشتها و خستگي نيز بايد جدي تلقي شود و با پزشك مشورت گردد. كاهش وزن بدون دليل نيز علامت خطر جدي است كه معمولا نشان دهنده بيماري جدي مانند سرطان خواهد بود.

دردهاي شكمي در دوران بارداري

دردهاي شكم طي دوره بارداري رايج است و از هفته هاي اول احساس مي شود. عموما جدي نيستند اما باعث نگراني مادر باردار مي شوند كه ممكن است علل مخلفي داشته باشند. به علاوه، دردهاي ليگمان ها ( به خاطر افزايش حجم رحم)، دردهاي گوارشي ( جنين فضايي را در شكم مي گيرد و هضم غذا مشكل مي شود)، دردهاي ادراري ( عفونت هاي ادراري در اين دوران شايع است و بايد فورا درمان شود) و دردهاي ماهيچه اي به خاطر انقباضات رحم احساس مي شود كه كشيدگي عضلات باعث بروز اسپاسم هاي دردناكي خواهد شد.

درد ليگمان ها با دوش آب گرم و استراحت تسكين مي يابد. اما اگر با خونريزي، افزايش غير عادي ترشحات و يا هر علامت نگران كننده ديگري مانند تب و استفراغ همراه باشد، بايد فورا به پزشك مراجعه كرد.

انقباضات شكمي طي سه ماه آخر بارداري طبيعي است البته به شرط اينكه بيش از حد دردناك و مداوم نباشند. اگر اين دردها تكرار شوند، وخيم تر گردد و به رغم دوش آب گرم بهبود نيابد، لازم است با پزشك مشورت شود. در اين صورت بايد مطمئن شد كه جنين در وضعيت مطلوب و دهانه رحم بسته است.

منبع: www.Esante.fr

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.