گروه هنر- تکتم بهاردوست - جنگ، حادثه و حركت جزئي از پيكره سينما و تلويزيون به شمار مي رود؛ در اين ميان انتخاب روشي مناسب براي تدوين، ...

 نبردهای مختارنامه چگونه اجرا شد؟

 كاربرد درست، ضرباهنگ پرشتاب و بيان تصويري مناسب در كنار هنر طراحي حركات رزمي مي تواند جنگي مربوط به سده ها و هزاره هاي قبل را به عنوان بخشي فراموش نشدني از تاريخ بازسازي كند.

 محمود اردلان، بازیگر و طراح               صحنه های جنگی مختارنامه برای نخستین بار با روشی اصولی دراین سریال جنگ های متعددی را طراحی و ساماندهی کرد. با اردلان از تجربه هایش برای ساخت           لحظه های اکشن و طراحی جنگ های این سریال گفت و گو کرده ایم که می خوانید:

 

  درباره طراحی صحنه، لباس و...شنیده بودیم، ولی تا قبل از مختارنامه چیزی به نام طراحی صحنه های جنگی نشنیده بودیم.طراح               صحنه های جنگی چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

 - من با بازیگری وارد این عرصه شدم و چون سال ها در رشته های مختلف رزمی و حتی شمشیر بازی کارکرده بودم و حتی یک دوره کوتاهی هم در تیم ملی کاراته و از داوران بین‌الملل فعالیت می کردم، همیشه علاقه مند بودم در کارهای اکشن هم حضور داشته باشم و خودم آنها را طراحی کنم، چون به نظرم در پروژه هایی مثل مختارنامه طراحی این صحنه ها واقعاً مهم و تأثیرگذار است.

ولی متأسفانه خیلی از کارگردان ها زمانی برای تمرکز روی این مسایل و هزینه ای برای این کارها ندارند؛ همه این مسایل باعث شد زمانی که به عنوان بازیگر برای بازی در سریال مختارنامه حاضر شدم به داوود میر باقری پیشنهاد طراحی صحنه های اکشن را بدهم و ایشان هم با آزمایش گرفتن از من و قانع شدن به اینکه من می توانم از پس کار بر بیایم کار را به من سپردند. به نظرم اگر این صحنه ها  در هر کاری درست طراحی نشود، چه بسا خطرهایی را هم برای بازیگران به همراه داشته باشد.از طرفی طراحی این صحنه ها کار کارگردان نیست و نفر دیگری باید طراحی این صحنه ها را بر عهده داشته باشد.

 

 در طراحی این جنگ ها چه چیزی برایتان اهمیت داشت؟

-  در طراحی این صحنه ها در وهله اول مهم برایم این بود که در تمام طول کار صحنه های درام در کنار صحنه های اکشن درست از آب در بیاید. تمام این طراحی ها با نظر مستقیم کارگردان انجام می شد، چون او به کلیت کار اشراف داشت، مثل سکانس پایانی فیلم و شهادت مختار. در آنجا من پیشنهاد کردم که اگر جنگاوری مثل مختار به جای جنگیدن روی اسب روی زمین بجنگد، کار خیلی بهتر از آب در می آید. به هر جهت خوشحالم که جنگ‌ها آنطور که میر باقری می‌خواست اجرا شد.

 

 آیا در این طراحی ها از جلوه های کامپیوتری استفاده کردید؟

-  طراحی ها در مختارنامه خیلی واقعی کار شد؛ من آن زمان اصلاً با کسانی که جلوه های ویژه کارمی کردند، آشنایی نداشتم. دلم می خواست از کارهای گرافیکی استفاده کنم، ولی این مسأله انجام نشد،  چون فرصتی نداشتیم.

 

  بازیگران برای اجرای این صحنه ها آموزش خاصی دیدند؟

- بله مگر می شود آموزش ندید؟ وقتی من زمان کافی برای تمرین کردن و کارکردن با بازیگر داشته باشم، برای این صحنه ها می توانم به کارگردان تضمین بدهم . باید روی هر بازیگری از شیوه نگاه‌ها ، راه رفتن ها،شمشیر دست گرفتنها و... کار می شد.

چون نگاه اکشن با یک نگاه عادی فرق دارد، ولی همان طورکه گفتم فرصتی نداشتیم و البته با بعضی بازیگرها هم شدنی نبود و نیست چون دست آدم بسته است. ولی خب به هر جهت گاهی مجبور بودم با یک بازیگر یک ماه تمرین کنم تا بتواند آن آمادگی لازم را برای کار به دست آورد.

کاوه فتوحی که قرار بود، نقش حضرت عباس را بازی کند با توجه به زمان کمی که وجود داشت آموزشهای زیادی دید. راه رفتن، حرکات، اسب سواری...همه و همه باید فرم می گرفت و من شبانه روز با او تمرین کردم تا برای فیلمبرداری آماده شود.

 

  طراحی هر جنگ چقدر زمان برد و مشکل ترین جنگی که طراحی کردید، کدام جنگ بود؟

- ما جنگ های زیادی داشتیم و هیچ کدام به دیگری شبیه نبودند و خب با توجه به اینکه روحیه هر بازیگری هم با دیگری فرق داشت، گاهی برخی جنگ ها پنج دقیقه و بعضی دیگر نیازمند زمان بیشتری بود.

 

  آیا در این سریال از ادوات جنگی پروژه های قبلی استفاده کردید یا وسایل خاصی ساخته شد؟

-  زمانی که قرار شد، من طراحی             جنگ ها را بر عهده بگیرم، حدود دوسال و نیم از زمان فیلمبرداری کار گذشته بود و وسایل ساخته شده بود و تقریباً بجز جنگ مسلم که آن هم دوباره ضبط شد، هیچ جنگی فیلمبرداری نشده بود. در آن زمان ما شمشیرهایی داشتیم که با کوچکترین ضربه ای از بین می رفتند، ولی بعداً قرار شد شمشیر ها با توجه به توان جنگی بدلکاران ساخته شود که محسن شاه ابراهیمی برای این کار دویست شمشیر فولادی برایمان ساخت بجزآن بعضی ابزارها مثل ادوات جنگی را که در جنگ مکه استفاده شد، خودم سفارش دادم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.