اعلام برگزاری نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه اشتون در آستانه برگزاری دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در مسقط پایتخت عمان، با بازتاب گسترده رسانه‌ای همراه بود.

سلطان قابوس میانجی هسته‌ای ایران و 5+1 می‌شود؟

به گزارش نامه نیوز، خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این باره می نویسد: جان کری، وزیر خارجه آمریکا اوایل ماه آینده میلادی با همتای ایرانی خود برای گفت‌وگو درباره‌ی گام‌های بعدی در مسیر دستیابی به توافق پیچیده هسته ای در عمان دیدار خواهد کرد.

بر همین اساس، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کری برای دیدار و گفت وگو با محمد جواد ظریف و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تاریخ 9 و 10 نوامبر راهی مسقط، پایتخت عمان خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه درباره برگزاری این نشست می‌گوید: نشست عمان در آستانه ضرب الاجل 24 نوامبر برای دستیابی به توافق هسته ای و درمیان باقی ماندن اختلافات جدی میان گروه کشورهای 1+5 و ایران برگزار می شود.

این خبرگزاری درباره برگزاری این نشست در عمان نیز می نویسد: در سال های اخیر، عمان بارها چندین نشست محرمانه میان مقامات ارشد ایرانی و آمریکایی را برای شکستن یخ موجود در رابطه میان این دو دشمن برگزار کرد.

این نشست ها  به بازگشت ایران به میز مذاکرات پس از سال ها توفق مذاکرات هسته ای کمک کرد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز در گزارشی در این باره با تیتر: دو هفته پیش از ضرب‌الاجل مذاکرات؛ نشست سه جانبه به امید خروج از بن بست، می نویسد: جان کری، ظریف و اشتون دو هفته مانده به نشست ایران و کشورهای گروه 1+5 برای دور آخر مذاکرات هسته ای، در پایتخت عمان دیدار می کنند.

هاآرتص درباره برگزاری این دور از مذاکرات در عمان نیز می نویسد: همه ادوار پیشین مذکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی طی یک سال گذشته در وین و یا ژنو برگزار می شد اما این نشست برخلاف نشست های پیشین در عمان برگزار می شود.

این گزارش در ادامه یادآور می شود: سلطان قابوس، پادشاه عمان، میزبان نشست های محرمانه ایران و آمریکا بود که به از سر گیری مذاکرات هسته ای و همچنین دستیابی به توافق نامه موقت، منجر شد.

سایت المانیتور نیز به خبر نشست سه جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در عمان پرداخت و نوشت: برنامه ریزی برای هفته‌های پایانی مذاکرات هسته ای ایران در حالی اعلام شد که مقامات آمریکا و اسرائیل شانس دستیابی به توافق هسته ای تا 24 نوامبر را در حال افزایش عنوان کردند.

المانیتور در ادامه می نویسد: اشتون، کری و ظریف نشست 2 روزه سه جانبه ای را در مسقط، پایتخت عمان و در تاریخ 9 و 10 نوامبر برگزار می کنند. عمان کشوری است که میزبان مذاکرات محرمانه ای میان آمریکا و ایران بود که به دستیابی طرفین به توافق موقت ژنو کمک کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.