گروه جامعه / محمد رضایی - بیش از ۳۹ درصد دانشجویان اثرات سوء مصرف مواد مخدر را پیش از ورود به محیط دانشگاه حداقل برای یک بار تجربه کرده‌اند قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت و مشاور وزیر با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما، ...

۳۹ درصد دانشجویان تجربه سوء‌مصرف مواد مخدر دارند

ارتقای کیفیت زندگی دانشجو محور را از اولویتهای وزارت بهداشت برشمرد و گفت: آموزش، مهارت بخشی و نگاه ساختاری به این مقوله، ضروری است.

 

  آموزش «نه» گفتن به دانشجویان

دکتر احمد حاجبی،  صبح دیروز در کارگاه کشوری ارتقای کیفیت زندگی دانشجو محور در مشهد گفت: هدف نهایی این نوع کارگاه‌ها پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان و آموزش «نه» گفتن به مواد افیونی به آنان توسط خود دانشجویان است.

وی ادامه داد: براساس آخرین آمار سال ۹۱ در وزارت علوم، 6/2 درصد دانشجویان به مواد مخدر اعتیاد داشتند و از این بیماری رنج می‌برند، اما این آمار در بین دانشجویان رشته‌های پزشکی کمتر است.

قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: خوابگاه‌ها با 9/14 درصد و منازل مسکونی با ۱۱ درصد رتبه‌های بعدی اماکن زمینه‌ساز مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین خانه‌های مجردی ۲۱ درصد مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان را به خود اختصاص داده است.

 

  معتاد‌تر شدن دانشجویان دختر

این مسؤول نظام سلامت با هشدار به خانواده‌ها برای همراهی و همدلی با دانشجویانشان –بویژه در مواقع بحرانی- خاطرنشان کرد: متأسفانه در سالهای اخیر شیوع اعتیاد در دختران رو به افزایش بوده و بیشتر دانشجویان، مواد را به دلیل پیدا کردن «احساس خوب» و قرصهای ریتالین را برای «آرامش و نشاط» کاذب مصرف می‌کنند.

دکتر حاجبی یادآور شد: برخی باورهای غلط در میان دانشجویان وجود دارد (مانند ایجاد آرامش با مصرف مواد محرک) که باید شناسایی و در آموزشها هدف گرفته شود و به آنان اطلاع رسانی شود. بخشی از این اقدام بر عهده رسانه‌هاست.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از معتادان دانشجو را دختران یا زنان تشکیل می‌دهند، گفت: البته مصرف دارو در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است، ولی مصرف مواد مخدر در دانشجویان پسر سه ‌برابر دانشجویان دختر است.

 

  بی‌خبری ۶۵ درصدی دانشجویان معتاد

دکتر حاجبی با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد مصرف‌کنندگان نسبت به مضرات سوء مصرف مواد مخدر آگاهی ندارند و باید به آنها اطلاعات مفید توسط دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگساز داده شود، خاطرنشان کرد: کشیدن قلیان به دلیل نا‌آگاهی خانواده‌ها از زیانهای آن، بیشترین قربانی را از قشر دانشجو گرفته و آنها را برای اعتیادهای سنگین‌تر آماده می‌کند.

به باور وی، ضعف اعتقادات دینی و تبلیغات غلط ماهواره‌ها از دیگر علل سوء مصرف مواد است. همچنین سکونت در خانه‌های دانشجویی و سابقه مصرف مواد در خانواده از دیگر عوامل گرایش دانشجویان به مصرف مواد مخدر به شمار می‌رود.

قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت، همچنین تصریح کرد: متاسفانه دانشجویان، موادمخدر را برای رسیدن به نشاط کاذب استفاده می‌کنند و افزون بر این فشارهای درسی در بین دانشجویان پزشکی و همچنین دانشجویان رشته‌های فنی و حرفه‌ای پیچیده، موجب مصرف مواد مخدر بویژه ریتالین شده است.

 

  لزوم استفاده از همکاری بین بخشی

حاجبی در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش سوء مصرف مواد در بین دانشجویان همکاری بین بخشهای مختلف دانشگاهی و غیردانشگاهی است؛ در این خصوص معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند این مسؤول نظام سلامت در توضیح گفته‌هایش افزود: دانشجویان می‌توانند در برنامه‌های پیشگیری از سوء مصرف مواد تاثیرگذار باشند و اگر از همکاری فقط ۱۰ درصدی دانشجویان به عنوان همیاران جوان در دانشگاه‌ها استفاده کنیم، با اثربخشی بالایی می‌توانیم در امر پیشگیری از مواد وارد شده و از عوارض خانمانسوز آن بکاهیم.

 

  وقتی دخانیات ناهنجاری نیست!

دکتر جوانبخت، قائم مقام معاون دانشجویی وزارت بهداشت نیز در بخش دیگری از همایش، با اشاره به عوامل سوء مصرف مواد در بین دانشجویان، گفت: متأسفانه برخی مسایل مانند مصرف دخانیات در کشور به عنوان یک مساله ناهنجار شناخته نمی‌شود؛ دخانیات به عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز در سوء مصرف مواد مخدر شناخته می‌شود.

وی افزود: جامعه هدفی که در این کارگاه مدنظر ماست، دانشجویان هستند که به عنوان قشر فرهیخته و دارای مسؤولیت در آینده شناخته می‌شوند، برای همین باید برای رسیدن به نتیجه، از بهترین شیوه‌های علمی، آموزشی بهره بگیریم.

به گفته معاون دانشجویی وزارت بهداشت، هم اکنون ۱۷۶ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول تحصیل هستند و قرار شده بر اساس تصویب هیات وزیران ۱۰ درصد از آنها همیار جوان در دانشگاه‌ها باشند و با رصد مشکلات اعتیاد، نسبت به پیشگیری و آموزش برای مقابله با اعتیاد توانمند شوند.

 

  شکست‌های عاطفی عامل اعتیاد

به باور دکتر جوانبخت، شکست‌های عاطفی در دوران دانشجویی - که متاسفانه شیوع زیادی دارد- نیز مشکل‌ساز شده و مسؤولان دانشجویی باید به آنها برای این نوع دلبستگی‌ها هشدار داده و با انگیختن حمایت عاطفی خانواده از دانشجو، یکی از بسترهای سوء مصرف مواد مخدر را از بین
 ببرند.

دکتر جوانبخت ضعف عملکرد آموزشی در دانشگاه‌ها را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در بالا رفتن آمار سوء‌مصرف مواد دانست و گفت: فشارهای روانی و درسی به دانشجویان می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مؤثر در گرایش به مصرف مواد مخدر مطرح 
شود.

وی افزود: با توجه به نارسایی‌هایی که در آموزشهای دروس پیچیده وجود دارد متاسفانه برخی سختگیری‌های استادان و مجموعه آموزشی دانشگاه‌ها موجب حرکت دانشجو به سمت استفاده از مواد برای کاهش فشار می‌شود که باید با این فرآیند مقابله کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.