مرتضی روشنی: روز گذشته چندتن از مسؤولان شهرستان مشهد به همراه حجت الاسلام دکتر محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بازدیدی از منطقه محروم کال زرکش داشتند.

احداث مدرسه و جمع آوری معتادان

در این دیدار، دهیار روستای زرکش با اشاره به مشکلات منطقه گفت: منطقه کال زرکش و روستای آن با جمعیت 15 هزار نفری، متاسفانه از کمبود فضای آموزشی رنج می برد. ما در این منطقه یک دبیرستان دخترانه نداریم و دبستانی هم که در منطقه وجود دارد پذیرای 900 دانش آموز در 2 شیفت است که این مدرسه نیز گنجایش این شمار دانش آموز را ندارد.

 علیزاده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات منطقه، حضور معتادان در کال زرکش است که موجب ایجاد ناامنی در منطقه شده است. همچنین دپوی نخاله های ساختمانی و زباله سبب پدید آمدن مشکلات بهداشتی و زیست محیطی و همچنین شیوع بیماری هایی همچون سالک شده است.

وی افزود: در خصوص آب شرب نیز مشکلات بسیاری داریم، از کیفیت بد آب گرفته تا وجود شن و ماسه در آن. همین طور متاسفانه منابع ذخیره سازی آب روستا در مجموع 100 هزار لیتر است که جوابگوی نیاز این منطقه با این حجم جمعیت نیست. متاسفانه مشکل را هم که با مسؤولان آب و فاضلاب در میان گذاشته ایم، هیچ اقدام مثبتی انجام نداده اند.

دهیار روستای زرکش نبود پل هوایی، تجمع میوه فروشان، وانت بارها، کمبود فضای ورزشی و فرهنگی را از دیگر مشکلات این روستا برشمرد و گفت: بودجه ای برای احداث مسجد نداریم و متأسفانه از هر ارگانی در این باره کمک خواسته ایم به ما  پاسخ منفی داده اند.

در ادامه این دیدار ابتدا رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان با اذعان به کمبود فضای آموزشی در منطقه کال زرکش گفت: در تبادکان 105 هزار دانش آموز داریم و برای خدمات رسانی بهتر به این منطقه باید 904 کلاس درس جدید احداث کنیم.

خوش نیت ادامه داد: یکی از مشکلات پیش روی ما در محدوده کال زرکش نبود زمین برای احداث مدرسه است و با اینکه 2 سال است پیگیر این موضوع هستیم اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. البته چندی قبل یکی از خیران و اهالی منطقه قطعه زمینی را برای این امر در اختیار ما قرار داد که آن هم دچار مشکل مالکیت است، چون اداره اوقاف مدعی است این زمین متعلق به آنهاست و مالک هم این مسأله را رد می کند و فعلا در محاکم قضایی پرونده این زمین در جریان است.

اما نماینده مردم مشهد و کلات پس از بازدید از منطقه و گوش سپردن به درد دل مردم، درباره مشکلات این منطقه اظهار داشت: اگرچه کال زرکش جزو منطقه شهر مشهد نیست و مطابق قوانین تقسیمات کشوری یک روستاست، اما واقعیت این است که با این امکانات محدود نمی توان به اهالی آن خدمت رسانی کرد.

حسین زاده بحرینی گفت: حاشیه شهر مشهد با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری خود یک معضل بزرگ است و مناطقی مانند کال زرکش هم جزو همین مناطق به شمار می‌آیند، به همین دلیل ما در کمیسیون برنامه و بودجه به دنبال پیگیری رفع مشکلات این منطقه هستیم.

وی با درخواست صبوری از مردم، اظهار داشت: اگر امسال همه رسانه‌ها به دولت درباره برنامه بودجه اعتراض کردند که چرا در بودجه سال 94 ردیفی برای حاشیه شهر مشهد وجود ندارد حاصل همین پیگیری است، با این حال مطابق تفاهمنامه ای که با شهرداری مشهد به امضا رسید قرار شده، از اعتبارات ماده 180 بخشی را برای محرومیت زدایی حاشیه شهر مشهد در نظر بگیریم. مطابق این تفاهمنامه قرار شده 2 میلیارد تومان برای حل مشکلات از جمله احداث مرکز نگهداری معتادان هزینه شود و امیدواریم شهرداری نیز در این رابطه ما را همراهی کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.