قدس آنلاین: راضیه کشاورز - در سال‌های اخیر، استعمال قلیان در کشور ما بخصوص در میان جوانان افزایش یافته است که نتیجه آن پیری زودرس و شل شدن پوست است.

طرح مبارزه با قلیان  به بن بست می خورد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، تحقیقات نشان می دهد که مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف۵۰ تا۲۰۰ پک می زند و هر پک حاوی۱۵ درصد تا یک لیتر دود است، همچنین هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل مصرف۱۰۰ نخ سیگار، به سلامتی خود آسیب می رساند.

همچنین بر اساس مطالعات جهانی مشخص شده که هر یک سال شش میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات “سیگار و قلیان” جان خود را از دست می‌دهند و از شش میلیون مرگ و میری که بر اثر استعمال دخانیات در جهان صورت می‌گیرد؛ پنج میلیون نفر مصرف‌کننده مستقیم دخانیات و یک میلیون نفر با قرار گرفتن در معرض دود دخانیات فوت می‌کنند.

به دلیل مضرات قلیان در چند سال اخیر وزارت بهداشت تلاش‌های خوبی برای جمع آوری قلیان انجام داد و طرح ممنوعیت عرضه قلیان در چایخانه‌ها، در سال ۸۶ و با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت وقت انجام گرفت که در استان اصفهان تمام چایخانه‌هایی که در آنها عرضه قلیان انجام می‌گرفت پلمپ شد اما این طرح زیاد دوام نیاورد و بار دیگر قلیان ها به میدان مبارزه با سلامت افراد آمدند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان معتقد است مردم اصفهان در زمینه مبارزه با مصرف قلیان بی تفاوت اند و همین مسأله طرح مبارزه با قلیان را دچار مشکل کرده است.

کمال حیدری  می گوید: نداشتن آگاهی مردم از مضرات قلیان و سیگار سبب شده که هنوز همت مردمی برای رفع جمع‌آوری قلیان در شهر اصفهان ایجاد نشده است.

وی می افزاید : با توجه به اینکه بیشترین گروه در معرض خطر مصرف دخانیات در اصفهان جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند ، ایجاد میزگردی با عاملان فروش و تولید تنباکوی قلیان در شهر اصفهان را لازم و ضروری است.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح می کند : درگیر شدن زنان اصفهان و به مخاطره افتادن سلامت مادران نسل آینده مسئولان این معاونت را بر آن داشت تا برای بار دیگر سعی در پلمپ چایخانه‌های بدون مجوز کنند.

مصرف قلیان دریچه ورود به مصرف موادمخدر است

برخی از صاحبنظران معتقدند از طریق مباحث قهری نمی توان با مراکز عرضه قلیان برخورد کرد؛ اول باید ریشه یابی انجام شود تا بتوان معضلات موجود را رفع کرد، ضمن اینکه باید در رابطه با جایگزین کردن مشاغل مراکز عرضه قلیان اقداماتی انجام داد و بسترهای تغییر شغل آن ها را فراهم نمود.

به گفته استاندار اصفهان میانگین مصرف مواد مخدر در كشور 4/2 درصد است كه این رقم در استان اصفهان 9/1 درصد و پایین تر از متوسط كشوری است.

رسول زرگرپور در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن ابراز نگرانی از مصرف مواد مخدر، می گوید: خانواده‌ها باید مراقب شیوع مصرف قلیان و از بین رفتن قبح آن در جامعه باشند.  
وی بالاتر بودن حدود 2 برابری نرخ رشد ابتلای بانوان به اعتیاد نسبت به نرخ رشد ابتلای مردان در میزان متوسط كشوری را نگران كننده دانست و اعتیاد زنان به مواد مخدر را با توجه به اینكه زن تشكیل دهنده بنیان و اساس خانواده است بسیار خطرناك تر از مردان عنوان می کند .

استاندار اصفهان تصریح می کند: خسارت وارده به جامعه در صورت ابتلای زنان به اعتیاد بسیار بالاتر از اعتیاد مردان است.
وی با اشاره به اینكه اسناد بالادستی خوبی در راستای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد، اضافه می کند: آنچه كه در دولت یازدهم اتفاق افتاده،‌ تغییر رویكرد در این زمینه است.
زرگرپور پور رویكرد دولت یازدهم را پیشگیرانه و اجتماعی بودن مبارزه با مواد مخدر عنوان نموده و می گوید: منظور از پیشگیرانه، جلوگیری از افزایش نرخ ابتلا و جلوگیری از كاهش سن ابتلا می باشد و اجتماعی بودن هم به معنای همراهی و همگامی و مشاركت همه خانواده ها در مبارزه با مواد مخدر است.

کارگروه استانی کنترل دخانیات تشکیل می شود

موضوع برخورد با قلیان در اماکن عمومی مثل گزینه روی میز می ماند که هیچوقت اجرایی نشده است.

طرح جمع آوری قلیان یا ممنوعیت استعمال قلیان در اماکن عمومی مدت هاست قرار است اجرا شود ولی به دلایل مختلف این موضوع روی میز اجرا نمی رود و در حد گزینه باقی می ماند.
کارشناس برنامه آلودگی هوا و کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با "قدس آنلاین"می گوید: جهت مبارزه با عرضه قلیان و دخانیات، کارگروه استانی کنترل دخانیات مد نظر بهداشت محیط استان اصفهان است که در آینده نزدیک با حضور نمایندگان اداره بازرگانی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، شورای شهر اصفهان، اماکن، اتاق اصناف و نماینده مجمع نمایندگان استان اصفهان تشکیل می شود.
حشمت الله مرادپور تصریح می کند: نکته قابل توجه در خصوص برنامه دخانیات در استان اصفهان درگیری همه دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی، انجمنها، شهرداری‌ها و سایر سازمان ها است.
وی با بیان اینکه دخانیات یک موضوع همه گیر در جامعه است ، می افزاید: همه طیف های جامعه به ویژه قشر جوان و نوجوان در معرض اعتیاد به مواد دخانی هستند و این درحالی است که سن اعتیاد به مواد دخانی در کشور روز به روز کاهش پیدا می کند و از این سو همه سازمان ها باید در این حوزه ورود کنند.
کارشناس ارشد بهداشت محیط استان اصفهان اظهار می کند: در راستای حذف دخانیات در استان برنامه های تخصصی به صورت اتاق فکر در مرکز بهداشت استان اصفهان برگزار می شود که در آن از همه کارشناسان دعوت می شود تا راه کارهای اموزشی و فرهنگ سازی جدیدی را در کنار کارها و اقدامات قانونی انجام دهیم.
مرادپور ادامه می دهد: در حال حال حاضر مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت طرح خوبی را انجام داده و تعدادی از قوانین مربوط به دخانیات را در چک لیست های بازرسی های روتین لحاظ کرده است و طبق این قوانین بازرسان بهداشت محیط مواردی که خیلی بحرانی است را شناسایی می کنند و در صورت لزوم برخوردهای قانونی را انجام می دهند.
تفریحات سالم برای جوانان فراهم شود

در حالي استعمال قليان از جانب جوانان روشي براي گذراندن اوقات فراغت محسوب مي‌شود كه به گفته كارشناسان، قليان 10 برابر سيگار تاثيرات بدي را در سيستم تنفسي مي‌گذارد.

همچنين گفته مي‌شود، مصرف قليان مي‌تواند باعث افسردگي، رنگ پريدگي، سردرد، سرگيجه، اختلالات گوارشي، بروز ناراحتي‌هاي قلبي و عروقي و زمينه‌سازي ابتلا به انواع سرطان‌ها شود.

طبق بررسی های کارشناسان در مدت زمان ۴ سال ، میزان مصرف قلیان در میان زنان از ۳ درصد به ۹/۷ درصد رسیده و این در حالی است که استعمال قلیان توسط پدر و مادر ، باعث می‌شود احتمال مصرف  قلیان در فرزندان ۸ برابر افزایش داشته باشد.

بنابراین لازم است در یک برنامه بلندمدت شرایطی مهیا شود که ورزش و مطالعه جزو امتیازات بانوان در جامعه باشد و در عین حال تمام امکانات لازم برای این سخت گیری فرهنگی در رابطه با استعمال دخانیات فراهم باشد.

یک آسیب شناس مسائل اجتماعی از جمله دلایل گسترش چایخانه ها و جذب جوانان به این اماکن را نبودمکان های تفریحی سالم برای قشر جوان می داند و می گوید: در گذشته وجود زورخانه های سنتی و انجام ورزش های باستانی تعداد زیادی از جوانان را به خود جذب می کرد که علاوه بر ترویج فرهنگ پهلوانی، روحیه جوانمردی را نیز در جوان پرورش می داد اما متاسفانه امروزه تعداد این مراکز کاهش یافته است و فرهنگ پهلوانی رو به فراموشی است و همین کمرنگ بودن فعالیت های ورزشی تاثیر مستقیمی در جذب جوانان به این گونه مراکز دارد .

محمود سعیدی با تاكيد بر اينكه شادي حق جوانان است، عنوان مي‌كند: اگر امكانات شادي را به صورت سالم فراهم نكنيم، جوانان راه‌هاي پرخطري را انتخاب مي‌كنند كه منجر به آسيب اجتماعي و گرفتار شدن آنها مي‌شود.

وی نهادهاي مختلف از جمله وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و وزارت ارشاد را مسئول اقداماتي در راستاي اوقات فراغت جوانان مي‌داند و مي‌افزايد: در صورت ممنوعيت قليان، در مقابل چه چيزي وجود دارد كه جوانان اوقات خود را با آن سپري كنند؟

به گفته این آسیب شناس مسائل اجتماعی ، با ایجاد امکانات برای تفریحات سالم و فرهنگی می توان جوانان را به سمت سرگرمی های مفید و سازنده سوق داد.

وی با بيان اينكه ممنوعيت و آزادي مكرر قليان روش مناسبي نيست، ادامه مي‌دهد: اگر جوانان با منطق و استدلال آگاه شوند كه قليان چه آسيبي به سلامتي، جايگاه و اعتبار آنها در جامعه و روابط اجتماعي آنها مي‌زند، اقدام به كنار گذاشتن آن مي‌كنند.

به هر حال با استناد به ماده ۲ بهداشت محیط کشور مبنی بر ممنوع بودن هر اقدامی که بهداشت عمومی جامعه را به مخاطره اندازد، وزارت بهداشت موظف است تا از طریق دستگاه‌های متولی دیگر اقدامات جدی را علیه مراکز عرضه قلیان که به نوعی تهدید علیه سلامت عمومی است انجام دهد.

در واقع باید اذعان داشت که می توان با ایجاد مکان های تفریحی رایگان، آموزش درست و غیر مستقیم در خصوص عوارض مصرف قلیان یا سیگار و ایجاد مراکزی برای تفریح جوانان از زمین های ورزشی گرفته تا تفریحاتی نظیر بازی های رایانه ای، بولینگ، بیلیارد و ورزش های محبوب جوانان به شکل گسترده و کم هزینه، بدون نیاز به قانون از گرایش جوانان به دخانیات کاست.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.