معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه بدون حضور و مشارکت مردم نمی‌توان گام عملی برای حل بحران آب برداشت گفت: اعتقادی برای اجرای قوانین آب وجود ندارد.

لزوم مشارکت و حضور مردم در حل بحران آب/اعتقادی برای اجرای قوانین آب وجود ندارد
 
به‌گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، یوسف رضاپور در آئین گرامیداشت هفته پژوهش که با حضور معاونان، مدیران، مجریان طرح‌های عمرانی و جمع زیادی از کارکنان شرکت آب منطقه‌ای تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز بدون حضور و مشارکت مردم نمی‌توان گام‌های عملی برای حل مشکل و بحران آب در استان تهران و در کشور برداشت، بنابراین باید با مردم تعامل کرد و مشارکت آنان را در مسایل آبی درخواست کرد.
 
وی با بیان اینکه امروز بخش کشاورزی آب بسیار زیادی را مصرف می‌کند، تاکید کرد: موضوع، عدد و درصد نیست بلکه مهم این است که این بخش، آب زیادی را مصرف می‌کند و متاسفانه فرهنگ و اطلاع‌رسانی درست استفاده از آب در آن بسیار اندک است.
 
وی یکی از مشکلات و چالش‌های مهم در کشور را نبود التزام عملی به قوانین و دستورالعمل‌ها دانست و گفت: ما قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بسیار خوبی داریم اما متاسفانه مشکل اینجاست که التزام و اعتقادی برای اجرای آن وجود ندارد و این هم در برخی از مسئولان و هم در مردم مشاهده می‌شود.
 
رضاپور ادامه داد: حفر چاه‌های غیرمجاز، برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، مصرف چندین برابری آب و انرژی نسبت به جهان توسط مردم انجام می‌شود درحالی که منابع آب کشور و استان تهران بسیار اندک و مصرف بالا و بی‌اندازه است.
 
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین با بیان اینکه در سال 82 و 83 بیش از شش میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب در کشور اتفاق افتاده است، اظهار داشت: این عدد متاسفانه در سال‌جاری به بیش از 11 میلیارد مترمکعب رسیده که عدد بسیار بالایی است. همچنین 57 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی را در مدت 10 سال اخیر تخلیه و استفاده کرده‌ایم.
 
وی تاکید کرد: اگر این میزان آب از منابع زیرزمینی برداشت و مصرف شود، اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاد برای منابع زیرزمینی آب نیز خواهد افتاد؛ به همین دلیل است که از میان 600 دشت کشور بیش از 298 دشت ممنوعه و بحرانی اعلام شده است.
 
رضاپور ادامه داد: باید با مردم و ارباب رجوع تعامل و مشارکت او را در حوزه آب دریافت کرد و مشکلات را به‌صورت اساسی و فرآیندی حل و فصل کرد.
 
وی سپس به نیاز پژوهش‌های کاربردی در مباحث کلان صنعت آب اشاره کرد و گفت: مباحث خرد و کلان باید در پژوهش‌های صنعت آب دیده شود و فقط یک بعدی نگاه نشود. اما درخواست من توجه بیشتر به کلان‌نگری پژوهش‌ها و پرداختن به دغدغه‌های اساسی آب کشور است. اگر امروز ما مشکلات و چالش‌های موجود را که از سوی مردم و یا مسئولان ایجاد می‌شود، بازگو نکنیم، چه کسی آن را مطرح خواهد کرد.
 
رضاپور در پایان تاکید کرد: بخش صنعت برای خود طرح‌ها و پروژه‌هایی را تدوین و اجرا می‌کند بدون اینکه آب را در پروژه‌های خود به‌درستی تعریف کند، شهرداری تراکم‌فروشی برای ایجاد درآمد می‌کند بدون اینکه مباحث افزایش جمعیت و کمبود منابع آبی را به‌درستی نگاه کند. بنابراین با وجود الزام دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها به آمایش سرزمین، ارتباط‌ها و تعامل بین دستگاه‌ها اندک است و مسایل کلان آب به‌خوبی دیده و اجرا نمی‌شود.
 
در این آئین از 15 نفر از پژوهشگران برتر شرکت آب منطقه‌ای تهران که در دو سال اخیر بیش از 50 مقاله و اثر پژوهشی را تالیف و به مجله‌های علمی و پژوهشی داخلی و خارجی و همچنین همایش‌های ملی و بین‌المللی ارایه داده بودند، قدردانی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.