گروه معارف- آمنه مستقیمی - حضرت مسیح (ع) به تصریح روایات یکی از پیامبران الهی هستند که در عصر ظهور و در ایجاد حکومت عدل جهانی حضرت ولی عصر(عج) نقشی اثرگذار ایفا کرده و آن حضرت(عج) را در ساخت آرمانشهر بشری کمک می‌کنند.

جایگاه حضرت مسیح(ع) در عصر ظهور

 از این رو، به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت عیسی بن مریم(ع) در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مؤلف کتابهایی همچون مجموعه چهار جلدی «درسنامه مهدویت» و «فرهنگ‌نامه مهدویت» درباره ارتباط این پیامبر الهی با آنچه در عصر ظهور رخ می‌دهد، به بحث و بررسی پرداخته‌ایم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

 نگاه ما مسلمانان نسبت به حضرت عیسی(ع) چگونه است و چه نقشی را برای ایشان در عصر ظهور و هنگامه قیام جهانی حضرت حجت(عج) قایل هستیم؟

- ما مسلمانان معتقدیم پیامبران الهی و جانشینان آنها همه شعاع‌هایی از یک منبع نور واحد هستند و در پی یک هدف واحده بوده‌اند، یعنی تحقق آموزه‌های وحیانی در بین جوامع انسانی، اما به حسب شرایط هر یک از انبیای الهی و نیز جانشینان آنها مسؤولیت‌های خاصی را بر عهده دارند؛ به عبارت بهتر پیامبران الهی از نخستین آنها تا پیامبر خاتم(ص)، به تناسب مخاطبان و شرایط زمان عهده دار مسؤولیت‌هایی خاص بوده‌اند که گزارشهای قرآن کریم بر این مهم صحه گذاشته است. در این میان برخی انبیا اولوالعزم‌اند و برخی در گستره جغرافیایی کوچک و برخی در مناطق بزرگ رسالت داشته‌اند.

در آیات متعددی از قرآن به زندگانی، نحوه ولادت، زندگی مادر و نیز نبوت آن حضرت اشاره شده است. از آنجا که حضرت عیسی بن مریم(ع) جزو پیامبران اولوالعزم‌اند و رسالتی خاص را قبل از بعثت رسول گرامی اسلام(ص) داشته‌اند، موقعیتی خاص دارند، به نحوی که ما مسلمانان معتقدیم ایشان کشته نشده‌اند و به تصریح آیات قرآن زنده‌اند تا در آخرالزمان که حکومت از آنِ شایستگان می‌شود، یعنی زمان حکومت جهانی امام عصر(عج) نقش کلیدی ایفا کنند.

 

 روایات اسلامی چگونه به همراهی حضرت عیسی(ع) با امام زمان(عج) اشاره کرده‌اند، این همراهی به تصریح روایات از چه زمان آغاز می‌شود؟

- در مراجعه به روایات اسلامی اعم از روایات شیعه و اهل سنت در محورهای مختلف نقش حضرت عیسی(ع) را کلیدی و اساسی می‌یابیم، در میان همه این نقشها آنچه در روایات بیش از همه مطرح بوده، این است که حضرت عیسی (ع) در هنگام قیام حضرت حجت(عج) نزول خواهند کرد و در مراسمی خاص و باعظمت و باشکوه به آن حضرت(عج) در نماز اقتدا خواهند کرد.

در روایات شیعه این مسأله از پیامبر اکرم (ص) و نیز ائمه معصومین(ع) روایت است و آنچه نفس این اتفاق بزرگ را آشکار‌تر می‌کند، این است که حضرت مسیح(ع) به آخرین پیشوا از نسل آخرین پیامبر(ع) اقتدا کرده و ایشان را امام خود برمی گزینند. چنانکه در روایت است مردم و حضرت ولی عصر(عج) خود را آماده نماز می‌کنند که ناگهان حضرت عیسی(ع) نزول می‌کنند، گویا حضرت حجت(عج) بیان می‌کنند که عیسی(ع) امام مردم باشند، اما آن حضرت(ع) نمی‌پذیرند و خود نیز به حضرت حجت(عج) اقتدا می‌کنند.

این اتفاق مبارک سبب می‌شود بسیاری از پیروان حضرت عیسی(ع) که معجزات نبوت ایشان را دیده و ایمان آورده‌اند، به حضرت ولی عصر(عج) ملحق شوند و این امر دامنه پیروان و همراهان حضرت حجت(عج) را گسترده‌تر می‌کند.

 آیا پس از نزول حضرت عیسی(ع) باز هم کسی می‌تواند به عنوان مسیحی در حکومت حضرت ولی عصر(عج) حضور داشته باشد و بر دین خود باقی بماند؟

- با توجه به اینکه حضرت مسیح(ع) معجزات دال بر حقانیت نبوت خود را بر مسیحیان عرضه می‌کند، اگر کسی بگوید من نمی‌خواهم پیرو پیامبرم باشم در واقع از دایره مسیحیت نیز بیرون می‌رود یعنی کسی که تصریح بر مسیحیت خود بعد از نزول حضرت مسیح(ع) دارد در واقع مسیحی نیست، زیرا پیامبر او خود به حضرت حجت(عج) نواده پیامبر خاتم (ص) ایمان آورده و او را امام و پیشوای خود قرار داده است.

به نظر می‌رسد با توجه به معجزات ارایه شده حضرت عیسی(ع)، بقا و دوام مسیحیان در یک مرحله خاص یعنی تثبیت حاکمیت حکومت مهدوی معنا ندارد.

باید توجه داشت، حضرت عیسی (ع) ذخیره الهی است که در آخرالزمان نزول می‌کند؛ از طرفی ما معتقدیم حضرت حجت(عج) قیام جهانی خود را به جامعه جهانی تحمیل نکرده و مردم را با اکراه به اجرای عدالت و حکومت الهی دعوت نمی‌کنند، زیرا ایشان پاسخی هستند به عطش وجودی انسانها به عدالت و حق.

البته این بدان معنا نیست که مستکبران و ظالمان در برابر حضرت حجت(عج) نمی‌ایستند و با ایشان جنگ نمی‌کنند، اما طیف کارزار حضرت ولی عصر(عج) محدود به جائران و ظالمان است.

بنابراین نزول حضرت مسیح(ع) و زمینه سازی ایشان برای پیوستن مسیحیان به حضرت حجت (عج) نعمتی است در کنار سایر عوامل برای به بار نشستن قیام موعود منجی.

 آیا روایتها در ارتباط حضرت عیسی(ع) با امام عصر(عج) در موضوع نماز توقف کرده‌اند یا در دیگر موارد نیز به این همراهی و تبعیت اشاره دارند؟

- از دیگر جاهایی که ردپای حضرت مسیح(عج) در ارتباط با موضوع مهدویت دیده می‌شود جایی است که برخی شبهه ایجاد کرده و می‌گویند چگونه ممکن است انسانی پنج ساله بتواند حاکمیت جهان را در دست بگیرد.

این در حالی است که قرآن آغاز رسالت عیسی(ع) را نوزادی بیان کرده و بصراحت می‌گوید وقتی به مریم(س) اعتراض کردند که چطور مادر شده‌ای، بصراحت وجود مقدس حضرت عیسی(ع) به سخن آمده و از طهارت و پاکی مادرشان سخن می‌گویند!

این یعنی تصریح به مقام نبوت و ولایت ایشان فارغ از سن و زمان و مکان و وابسته به شایستگی‌های الهی. بنابراین، نوع ولادت حضرت مسیح(ع) و آغاز نبوت ایشان در نوزادی با تصریح آیه قرآن سند محکمی است بر اینکه می‌شود کسی در سنین کودکی به مقام شامخ نبوت و امامت برسد.

 آیا از نظر غیبت حضرت مسیح و زنده بودن ایشان در حال حاضر با موضوع غیبت امام عصر و کیفیت آن شباهت وجود دارد؟

- در رابطه با اصل غیبت حضرت حجت(عج) در روایات پیشگویی‌های بسیاری است و در بخشی از روایات مربوط به غیبت ایشان با غیبت برخی انبیای بزرگ الهی شباهت‌ها و ارتباطاتی بیان شده است، اما اینکه بتوان بر اساس روایات بین غیبت کنونی امام عصر(عج) و زندگانی حضرت مسیح (ع) ارتباطی یافت، مستندی در دست نداریم.

ما درباره کیفیت و حقیقت زندگانی حضرت عیسی(ع) اطلاعی نداریم، اما درباره زندگانی حضرت حجت(عج) چنین نیست و روایات تصریح می‌کنند که زندگی ایشان معمولی است و مردم ایشان را می‌بینند، اما نمی‌شناسند، زیرا به خواست الهی بین نگاه انسانها و ایشان حجابی ایجاد شده، اما نحوه غیبت و نحوه زندگانی حضرت عیسی (ع) متفاوت است.

نکته آنکه بر اساس طول عمر حضرت مسیح(ع) که از دو هزار سال می‌گذرد، می‌توان بر طول عمر حضرت حجت(عج) استدلال کرد، وقتی معتقد هستیم ایشان زنده‌اند و حضرت حجت(عج) را در قیامشان یاری می‌کنند، دیگر طول عمر حضرت ولی عصر(عج)، جای تعجب و عدم باور و شبهه افکنی ندارد.

باید توجه داشت شیعه و اهل سنت معتقد هستند حضرت حجت(عج) و حضرت عیسی(ع) در زمانی مقارن با هم تلاقی می‌کنند بنابراین، کسانی که در طول عمر حضرت مسیح(ع) شبهه نمی‌کنند نباید در طول عمر ولی عصر(عج) نیز شبهه داشته باشند. همچنین، حیات دیگر کسانی که ما مسلمانان با وجود گذر قرنها قایل به حیات آنها هستیم خود شاهدی بر این مدعاست.

 کیفیت نزول و همراهی حضرت مسیح(ع) با امام عصر(عج) چگونه است، پیش از ظهور رخ می‌دهد، همزمان با آن یا پس از این واقعه؟

در رابطه با نحوه نزول ایشان که ما هم معنای دقیق این نزول را نمی‌دانیم که آیا از آسمان است (ما خیلی معتقد به آسمان به معنای فیزیکی آن نیستیم) یا اینکه از کره‌ای دیگر.

اما آشکار شدنشان با ویژگی‌های یک پیامبر بزرگ الهی است و این نزول باید همراه با اقامه دلایل باشد، مهم آنکه ایشان در میان مسیحیان شناخته شده‌اند.

اگرچه بسیاری از این گونه مسایل در روایات تصریح نشده و ما اطلاعی درباره آنها نداریم، اما می‌توان با مطالعه روایات به وجوه مشترک موضوع ظهور حضرت ولی عصر(عج) و نزول حضرت عیسی(ع) آگاهی یافت، از این رو توصیه می‌شود به برادران اهل کتاب تا با توجه به مستندات وحیانی و بررسی آنچه در روایات اسلامی آمده، اطلاعات بهتری در این باره به دست آورند.

باید توجه داشت یکی از شگردهای دشمنان ادیان آسمانی این است که این مشترکات حذف شود، ما امروز درباره موعود در ادیان مطالعاتی داریم با توجه به آنچه در تورات و انجیل آمده و نقاط مشترک این اندیشه نجاتبخش درمی‌یابیم که همه اینها شعاع یک منبع نورند، اما ممکن است در گذار تاریخ تغییراتی رخ داده باشد که به روشنی می‌توان بشارت خداوند به یک عصر روشن را دریافت.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.