گروه میهن / محمود مصدق - پس از روغن  پالم و خمیر مرغ، حالا حرف و حدیثها درباره واکس میوه بالا گرفته است. برخی کارشناسان حوزه کشاورزی و تغذیه بر این باورند که بخش قابل توجهی از واکس‌های میوه که از کشور چین وارد می‌شود،  ...

حراج سلامت میوه با واکس‌های چینی

منشأ شیمیایی دارند و در صورت استفاده از سوی باغداران، سردخانه داران و سورتینگ‌کنندگان نه تنها هدف آنها را در ماندگاری بیشتر میوه ها  تامین نمی‌کند، بلکه به احتمال قوی سلامت مصرف کنندگان هم به خطر می‌افتد.

 

  واکس چوب به جای واکس میوه!

دکتر فرشید سهیلی، استاد دانشگاه و مدیرعامل یک شرکت علمی‌تحقیقاتی با اشاره به اینکه هم اکنون50 درصد واکس‌هایی که در بازار ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، غیر مفید و مضر هستند، به قدس  می‌گوید: واکس‌هایی که در ایران مصرف می‌شوند از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا و ایتالیا وارد کشور می‌گردند و مجوز جهاد کشاورزی را دارند خوراکی هستند و اثر بخشی‌شان تأیید شده است و هیچ مشکلی برای مصرف کنندگان ندارند. در واقع این نوع واکس‌ها ضمن نداشتن عوارض منفی برای سلامت مردم  چون هدف باغداران و ذخیره کنندگان میوه را تامین می‌کنند،  مفید می‌باشند.اما اکنون مشکلی که داریم این است یک عده افراد سودجو اقدام به واردات  نمونه واکسی از کشور چین کردند که اصلا واکس میوه نیست، بلکه واکس چوب است. یعنی دارند واکس چوب را به  میوه ها می‌زنند و به خورد مردم می‌دهند  که نتیجه اش تلخ شدن سریع میوه‌ها و پوسیدگی آنهاست .

وی با بیان اینکه از لحاظ ظاهری و زیبایی درمیوه ای که واکس چوب استفاده شده باشد یا واکس میوه تفاوتی وجود ندارد و مردم قادر به تشخیص آنها از یکدیگر نیستند، می‌افزاید: اما استفاده از واکس ها ی چوب و آنهایی که منشأ شیمیایی دارند، برای سلامتی انسان فوق العاده مضرهستند. البته شاید هم اکنون و با توجه به دوزهایی که دارد استفاده می‌شود آثارش نشان داده نشود، ولی در آینده  به احتمال قوی بروز پیدا می‌کند. ضمن اینکه در این واکس‌ها از ماده شیمیایی استفاده شده که ما هنوز پیامدهای احتمالی‌اش را به خوبی نمی‌شناسیم، بنابراین  نباید تا شناسایی کامل آن وارد چرخه غذایی مردم شود.

قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز که خود یکی از تولیدکنندگان مرکبات است با اشاره به اینکه لایه چربی که پس از کشیدن ناخن روی سیب و مرکبات مشاهده می‌شود و با یک‌بار شستن از بین نمی‌روند، نشان از شیمیایی بودن  نوع واکس استفاده شده در میوه است، تصریح می‌کند: به طور قطع استفاده ازهر ماده  شیمیایی احتمال دارد سلامت انسان را به خطر بیندازد.

دکتر عنایت ا... آقاجان بیابانی با بیان اینکه خیلی از تولیدکنندگان  هم از نامرغوب بودن واکس های وارداتی - بخصوص از کشور چین- دچار زیان شده اند و از این لحاظ ناراضی هستند، می‌گوید: در واقع واکس‌های  شیمیایی وارداتی همزمان به تولید کننده و مصرف کننده ضربه می‌زند، اما اینکه چرا هیچ نظارت و کنترلی بر واردات این واکس‌ها نمی‌شود، پرسشی است که باید متولیان امر پاسخگوی آن باشند.

 تشخیص با وزارت بهداشت است

محمد علی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات  اگرچه استفاده از واکس میوه را در تمام دنیا رایج می‌داند، اما می‌گوید: واکس سیب، آفت کش نیست. یعنی ترکیبات آن عمدتاً از پارافین است بنابراین تشخیص این مسأله که استفاده از واکس مجاز است یا نه، برعهده وزارت بهداشت است.

 

  واکس میوه‌ها مجاز است

با این همه، گویا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  به عنوان متولی اصلی  سلامت جامعه دیدگاه دیگری دارد و معتقد است واکس‌هایی که برای ماندگاری بیشتر میوه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشکل خاصی ندارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که پیشتر  و در اواسط آذرماه امسال  به صورت تلویحی  نسبت به این موضوع انتقاد کرده  و گفته بود استفاده از مواد شیمیایی بر روی میوه‌ها مشکل  جدیدی نیست و  مطالعات انجام شده  نشان می‌دهد میزان نیترات خیار و سیب نسبت به سایر میوه‌ها بیشتر است، بنابراین مردم حتما میوه‌هایی همچون سیب را پوست بکنند، در اظهار نظری تازه  که  در جریان بازدید از بخشهای مختلف آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو داشته  است، می‌گوید: در این زمینه بحث من «واکس ميوه» نبود، بلکه سموم و آفت کش‌هايي است که روي پوست ميوه وجود دارد.

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی‌با اشاره به اینکه واکس ميوه نيز نوعي آفت کش و ضدقارچ است که البته در تمام دنيا هم استفاده مي‌شود، می‌افزاید: به دليل اينکه برخي سموم و آفت‌کش‌ها در پوست ميوه‌ها ذخيره مي‌شوند، توصيه وزارت بهداشت آن است که ميوه‌ها قبل از مصرف به خوبي شسته شده و با مواد ضدعفوني کننده، ضدعفوني شوند. در غير اين صورت محض احتياط، لازم است ميوه پوست کنده شده و سپس مصرف شود.

هدایت حسینی مدیرکل فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز که به نمایندگی از وزارت بهداشت در برنامه «نبض» حضور یافته بود استفاده از واکس‌های میوه را مورد حمایت قرار می‌دهد و با اشاره به نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی از واکس‌های مورد استفاده در میوه‌های جمع‌آوری شده در سطح بازار می‌گوید: به دلیل خوراکی بودن ترکیبات، استفاده از آنها مجاز است و مسأله نگران کننده‌ای درباره این واکس‌ها وجود ندارد.

محمد هاشمی‌ سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در این باره می‌گوید: درباره واکس های میوه که به صورت قانونی در کشور تولید یا از دیگر کشورها وارد  می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد هیچ  دغدغه‌ای نداریم، نگرانی ما از واکس‌های میوه ای است که بدون نظارت و غیرقانونی وارد شده و استفاده می‌شود. خلاصه کلام اینکه آنچه شاهد آن در ماجرای خمیر مرغ یا در رابطه با  استفاده از روغن پالم درشیر و بعضی از فرآورده‌های لبنی  در چند ماه اخیر بوده ایم، درمورد واکس های میوه  هم رخ خواهد داد و بدون آنکه مشکل به صورت اساسی حل و فصل شود به  بایگانی سپرده می‌شود، از این رو به نظر می‌رسد بهتر است سیب، مرکبات، خیار و هر میوه ای که قابلیت پوست شدن را دارد با پوست مصرف نکنیم. به طور قطع این گونه به حفظ سلامتی خود بیشتر کمک کرده ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.