گروه جامعه  / محبوبه علی‌پور - امروزه خانواده درگیر چالشهای گوناگونی است که می‌توان با تاکید بر استوانه‌های معرفتی و معنوی، این آسیبها را ساماندهی کرد.

 تقویت باورهای دینی، راهکار مصون سازی خانواده است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مساله در حاشیه هجدهمین نشست مشترک ناجا و روزنامه قدس در زمینه آموزش مهارتهای زندگی به خبرنگار ما گفت: مردان و زنانی که زندگی مشترک را آغاز می‌کنند باید به این باور برسند که در کنار هم و با مساعدت یکدیگر قرار است بار زندگی را به دوش بکشند و از محورهای مؤثر در بهبود کارکرد خانواده تقویت باورهای دینی است.

 

 نقش زنان در مدیریت آسیبهای خانوادگی

دکتر عفت شریعتی،  درباره نقش زنان در مدیریت آسیبهای خانوادگی افزود: از کارکرد‌ها و وظایف زنان، ادای امانت معنوی و حفظ حیاست است؛ الگویی که قرآن کریم با بیان مشی دختران حضرت شعیب (ع) تاکید می‌کند که رفتار آنها بر اساس حیا و نیک اخلاقی بوده است. بنابراین آموزه‌های دینی بر حضور مؤثر زنان در جامعه و با تکیه بر حفظ حیا و عفاف صحه می‌گذارد.

شریعتی با تأکید بر ضرورت آموزش مهارتهای زندگی به خانواده‌ها گفت: برای اثربخشی این برنامه‌ها و تقویت بنیاد خانواده، این آموزشها باید مستمر بوده و نقشه راه داشته باشد. همچنین با نیازسنجی همه جانبه گروه‌های مختلف تعریف شود. در این زمینه می‌توان با برگزاری نشستهای مختلف از دیدگاه صاحبنظران بهره‌مند شد.

شریعتی ادامه داد: در گسترش ثمرات این برنامه‌ها نیز رسانه‌ها می‌توانند نقش آفرین باشند. برای بهبود وگسترش پیامهای آموزشی به منظور تقویت بنیاد خانواده ومصونیت بخشی آن باید در قالب یک مثلث این موارد به مخاطب منتقل شود که یک ضلع این مثلت رسانه‌ها هستند. ضلع دیگر آن منابع اطلاعاتی و کار‌شناسان و سرانجام مردم ضلع سوم این روند را تشکیل می‌دهند.

 

 کارکرد مهم خانواده در سلامت جامعه

مشاور وزیر ارشاد اضافه کرد: درابتدای خلقت نیز حکمت آفرینش بر همزیستی و دوستی زن و مرد قرار گرفته و آنها آرامش‌دهنده یکدیگر شده‌اند. همچنین پروردگار، اداره امور هستی را تحت اسمای حسنای خود قرارداده است. از این رو زن نشانی از مهرورزی الهی است. بدین ترتیب وی نقش مؤثری در تربیت فرزند داشته و عنصری مؤثر در فراهم ساختن فضای محبت و مودت به شمار می‌آید.

نماینده پیشین مجلس تأکید کرد: امروز سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده است. از این رو ترجیح مسایل حاشیه‌ای بر تربیت فرزند آثار ناخوشایندی بر کارکرد خانواده دارد، زیرا بنا بر بررسی‌های انجام شده، یکی از دلایل اصلی بروز ناگواری‌ها و مشکلات در خانواده‌ها این است که افراد در جایگاه خود قرار نگرفته‌اند، زیرا نمی‌توان مهر و محبت و فرزندپروری مناسب و تکریم والدین را از مغازه‌ها خرید، بلکه این مسایل باید در خانه‌ها آموزش داده شود آن هم با تعامل سازنده و مؤثر بین اعضای خانواده.

 

  خطرهای بی‌توجهی به فرزندان

وی با تاکید بر نقش پیشگیرانه خانواده در بروز آسیبهای اجتماعی افزود: برخی والدین علت بروز چالشها را فناوری‌های نوین و پیچیدگی زندگی می‌دانند و با این مساله غفلت خود را از تربیت فرزندان توجیه می‌کنند، اما همین افراد وقتی برای تهیه یک پاکت شیر اقدام می‌کنند همین گونه بی‌توجه هستند و به تاریخ تولید و انقضای آن و کارخانه تولیدی آن اهمیت نمی‌دهند؟ پس چگونه هر کالایی که در بازارهای مجازی عرضه می‌شود را در اختیار فرزندان قرار می‌دهند؟ درحالی که انتخاب بهترین و مؤثرترین منابع تغذیه‌ای جسمی، روحی و روانی فرزندان بر عهده والدین است، از این رو خدا به کسانی که بهترین منابع را انتخاب می‌کنند بشارت می‌دهد.

شریعتی با تاکید بر نقش انسان در کارگاه هستی افزود: یکی از دلایل نابسامانی خانواده‌ها توجه به ظواهر و سطحی انگاری است، چنانکه حضرت علی (ع) نیز فرموده‌اند: از دلایل زوال ملتها تقدم فروع بر اصول است.

 

 زخمهای کهنه

دکتر ایرج وثوق نیز در هجدهمین دوره آموزش مهارتهای زندگی خانواده گفت: رشد، مانند دالان و گذرگاهی است که پسران و مادران برای گذر از آن همراهی می‌کنند، اما‌ گاه والدین به دلایلی نمی‌توانند این وظیفه خطیر را به انجام رسانند. بدین ترتیب فرد سالیان سال در زندگی خود دچار چالشهایی می‌شود که شاید هیچ گاه درمان نشود.

این روانپزشک با تاکید بر نبایدهای زندگی مشترک افزود: اختلافها و چالشهای خود با دیگران را یا باید ببخشیم یا باید حل کنیم، زیرا تعلل در حل این مسایل چالشها را جدی‌تر می‌کند. ما برای کنترل و اثرگذاری بر اطرافیان نباید از این برخورد‌ها چماق بسازیم.

 

  بازی برد برد همسران

این مشاور خانواده ادامه داد: حال خوب، دستاورد یک رابطه مؤثر است که در قالب ۵ اصل اطمینان، آرامش، امنیت، آزادی و استقلال شکل می‌گیرد. بنابراین زوجین باید به گونه‌ای با هم رفتار کنند که این اصول در زندگی آنها جاری باشد.

همچنین در ازدواج باید هر دو طرف زندگی یعنی مرد و زن رشد کنند و به کمال برسند نه آنکه یکی بزرگ شود و دیگری کودک بماند. پس در زندگی مشترک باید بسترهای رشد همسران فراهم شود، در غیر این صورت فاصله بین زوجین افزوده می‌شود و کارکرد این خانواده تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: به گفته صاحبنظران، عشق پذیرش نامشروط است و این پذیرش نامشروط در گرو فهم و درک متقابل است، زیرا در زندگی مشترک بحث برنده و بازنده نیست، بلکه روند زندگی باید به گونه‌ای باشد که زن و مرد احساس برد- برد داشته باشند.

 

 قدرت نمایی در رابطه همسری ممنوع!

دکتر وثوق افزود: ابراز قدرتمندی در زندگی مشترک باید محدود باشد، زیرا جولان بی‌حد قدرت گرایی سبب از بین رفتن عدالت، انصاف و مهرورزی می‌شود، زیرا نظام خانواده براساس سلسله مراتب قدرت تعریف نمی‌شود، بلکه یک نظام مشخص است که هریک از اعضا در جایگاه خود قرار است مؤثر و کارآمد باشند. برای نمونه در نظام یک خودرو نمی‌توان تأکید داشت یک قطعه اهمیت بیشتری دارد، زیرا یک خودرو برای حرکت به چرخ، ترمز و قطعات دیگر همزمان نیاز دارد.

بدین ترتیب اگر یک زندگی مشترک براساس تصور قدرت‌گرایی شکل بگیرد از طرف مقابل نیز انتظار فرمانبری و اطاعت دارد. درحالی که نگاه ما به اعضای مجموعه نهاد خانواده نگاهی مالکیت محور نیست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.