قدس آنلاین:در آغازین روز از بهمن ماه، پیامی از رهبر معظم انقلاب منتشر شد که با سایر پیامهای ایشان از جهاتی متفاوت بود.  این پیام شاید اولین پیام رسمی با امضای ایشان و  با بهره گیری از شبکه های اجتماعی و در فضای مجازی منتشر شد.

چند نکته درباره پیام مقام معظم رهبری

 صفحه فیس بوکی KHAMENEI.IR که چند سالی است اخبار و سخنان رهبر انقلاب را به زبانهای مختلف منتشر می کند، ساعات پایانی چهارشنبه شب پیامی با امضای سیدعلی خامنه ای برای جوانان اروپا و آمریکای شمالی منتشر کرد که به سرعت در فیس بوک و سایر
 شبکه های اجتماعی بازنشر شد.

موضوع این نامه که دربردارنده نکات اعتقادی با خمیرمایه سیاسی است، از سوی برخی رسانه های غربی به نامه سرگشاده و غافلگیر کننده به غرب تعبیر شده است.

تبلیغات پرحجمی که هر از گاهی به بهانه های مختلف علیه اسلام  در رسانه های غربی انجام می شود، این روزها به بهانه داعش و حمله سازماندهی شده تروریستی در فرانسه، بیشتر شده و در مواردی توانسته است احساسات برخی افراطیون در کشورهای اروپایی را علیه مسلمانان برانگیزد و در سایه حمایت دولتی، متأسفانه تهاجماتی نیز علیه مسلمانان انجام داده اند، اما در آن سو ، طرح پرسش در ذهن برخی انسانهای منصف که تنها درپی پاسخ به پرسش خویش هستند، ایجاد کرده است .همواره پس از هر پروژه اسلامی هراسی که در غرب کلید می خورد، ضمن ایجاد اتحادی که در جامعه مسلمان علیه آن ایجاد می شود، موجب گرایش افراد جدید به دین اسلام می شود .

در پروژه طراحی شده فرانسه نیز علاقه مندان و انسانهای منصفی به دنبال شناخت اسلام هستند؛ و با طرح پرسشهایی از خود، درپی کسب اطلاع از صحت و سقم تبلیغات رسانه های خویش هستند. پرسشهای مطرح در پیام حضرت آیت ا... خامنه ای نیز- که به عنوان یک رهبر سیاسی - مذهبی در بین جوانان غرب شناخته شده اند- در بردارنده نکاتی است که می تواند ضمن ارایه راهکار برای شناخت حقیقی اسلام، به طرح کلید واژه‌های جدیدی نیز پرداخته است.

طرح پرسشهایی چون: آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده اند یا آموزه های انسانی و اخلاقی پیامبر اسلام را مطالعه کرده اند و یا طرح پرسش در خصوص تأثیرگذاری تمدن اسلامی در قرون متمادی نشان می دهد که هدف رهبر انقلاب از مخاطب قراردادن جوانان اروپایی و آمریکایی ،ایجاد مسیر وکانالی مطمئن برای برانگیختن ذهنهای پرپرسش  و هدایت جوانان به سمت کانالهای اطلاعاتی غیر از رسانه های وارونه نگر غربی است.

زمان شناسی و مخاطب شناسی، بعد دیگر این پیام است، چراکه در مقطع زمانی فعلی که اقدامهای داعشی ها، 
چهره ای خشن از اسلام را به تصویر می کشد و موج اسلام هراسی که به بهانه حمله به شارلی ابدو به راه افتاده، انتشار این نامه که به دور از تعصبات مذهبی و به صورت منطقی به طرح پرسش در مورد ماهیت حقیقی اسلام پرداخته، 
می تواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

استفاده از ابزار جدید و البته جوان پسند، نکته دیگری است که در نشر پیام بدان توجه شده است، اما اینکه چرا برای طرح این موضوعات، فضای مجازی انتخاب شده، می تواند حاکی از اهمیت این فضا در معادلات 
رسانه ای و فرهنگی جهان  وبه روز بودن رهبری در این حوزه داشته باشد. برآورد های آماری نشان می دهد، بیش از دو و نیم میلیارد کاربر در شبکه اجتماعی فیس بوک، پیج مخصوص خود دارند. مشترکان فیس‌بوک روزانه بیش از پنج میلیارد محتوای جداگانه روی این شبکه اجتماعی منتشر می‌کنند؛ 79 درصد ورود به شبکه‌های اجتماعی در طول روز مربوط به فیس‌بوک، 12 درصد مخصوص +Google و چهار درصد هم مربوط به توییتر می‌شود. همچنین در حال حاضر حدود  50درصد کاربران اینترنتی در کشورهای اروپایی و حدود 40 درصد کاربران آمریکای شمالی  از فیس بوک استفاده می کنند،  از سوی دیگر بیشترین حملات علیه اسلام نیز توسط رسانه های مختلف اعم از مجازی،مکتوب  ودیداری و شنیداری بیشتر در این کشورها انجام می شود.بنابراین انتخاب این فضا که هزینه چندانی نداشته و مخاطبانی با سلایق و زبانهای گوناگون از ملیتهای متفاوت دارد، مسیری نو برای انتشار حقایق اسلام است که رهبر معظم انقلاب آن را برگزیده اند.

تأثیرگذاری این پیام  ولایکهای آن و همچنین بازنشر پیام توسط دیگر کاربران نشان می دهد، مسؤولان سیاسی و فرهنگی ،حوزویان و مبلغان و دیگر افراد آشنا به فضای مجازی ، باید با تأسی به مقام معظم رهبری تلاش کنند تا پیام اسلام و نظام را با ادبیات رایج در این فضا نشر دهند و به صرف برخی جوانب منفی، بلافاصله حکم به نفی کامل آن ندهند. به راستی درحالی که واتیکان و شخص پاپ با ایجاد صفحه ای در فیس بوک، به تبلیغ مسیحیت 
می پردازد و همه کشیشها را ملزم به بهره گیری از این فضا نموده، حوزویان ومبلغان دین از این منبر که مخاطبان میلیونی دارد و به رایگان می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد، چقدر برای ترویج آموزه های حقیقی اسلام استفاده کرده اند؟چند تیم متخصص توانسته به تولید و باز نشر محتواهایی بپردازند که مطابق با سلیقه جوان امروزی و به زبان روز باشد، تشکیل شده است؟ چرا تاکنون نتوانسته ایم جنبشهای خاص فرهنگی و مذهبی و حتی سیاسی در این فضا ایجاد کنیم؟

به هر روی انتظار می رود شخصیتهای تأثیرگذار در حوزه فرهنگ،دین و سیاست اگر درپی تأثیرگذاری پیام خویش چه در میان طرفداران و مخالفان مذهب و چه آنان که در پی درک حقیقت دین هستند، عرصه مجازی را به فضایی برای ترویج آن نمایند و به زبانی صحبت کنند که هر انسان منصفی، برداشتی درست از حقیقت اسلام وموضوعات مطروحه داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.