رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با اشاره به همکاری محققان مرکز با کشورهای مطرح دنیا در اجرای پروژه راکتور «ایتر» (ITER) گفت: این راکتور گداخت هسته‌یی که قرار است در کشور فرانسه راه اندازی شود، 300 مگا وات برق تولید خواهد کرد و در صورت موفقیت در این پروژه راکتورهای تجاری ساخته خواهد شد.

مشارکت ایران در طرح ساخت بزرگترین راکتور گداخت هسته‌یی جهان

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر محمود قرآن نویس خاطرنشان کرد: بر اساس پیش بینی‌ها قرار است در سال 2021 این راکتور به طور آزمایشی راه اندازی شود.

 

وی با اشاره به موفقیت محققان ژاپنی و آمریکایی و اروپایی در انجام فرآیند گداخت هسته‌یی گفت: این فرآیند تنها برای چند ثانیه قابل کنترل است و برای تولید برق با استفاده از روش گداخت هسته‌یی نیاز به راکتورهای تحقیقاتی دارد که به طور پیوسته کار کند و از آنجایی که ساخت این راکتور هزینه و زمان بر بود، مطالعات از حالت محرمانه بودن در کشورهای پیشرفته خارج شد.

 

دکتر قرآن نویس اضافه کرد: در این راستا محققان کشورهای اروپایی، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و هند با سرمایه گذاری مشترک اقدام به طراحی راکتور تحقیقاتی کردند که برای این منظور هر قطعه از این راکتور در یکی از کشورهای فوق طراحی و ساخته خواهد شد.

 

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دو هدف کلی را دنبال می کند که شامل تحقیقات در زمینه فناوری‌های هسته‌یی همگام با دنیا و انجام تحقیقات صنعتی، کاربردی و پزشکی پیشرفته در فیزیک پلاسما است.

 

دکتر قرآن نویس با اشاره به معضلات نیروگاه های اتمی، گفت: این نیروگاه ها دارای زباله‌های هسته‌یی هستند که باید دفن شوند چرا که برای از بین بردن تشعشعات آن نیاز به یک میلیون سال زمان دارد.

 

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما ادامه داد: با توجه به این معضلات کشورهای پیشرفته به سمت «انرژی هسته یی پاک» حرکت می کنند و مطالعات اولیه آن از سوی محققان روسیه در سال 1960 آغاز شد. در این مطالعات با الگو گرفتن از خورشید به استفاده از روش گداخت هسته‌یی در مراکز تحقیقاتی اقدام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در دنیا 32 راکتور فعال وجود دارد، ادامه داد: هر کدام از این راکتورها که دارای شناسنامه ای هستند و کاربرد متفاوتی دارند و راکتور ایران نیز در زمینه بررسی ناپایداری واندازه گیری پارامترهای پلاسما فعال است.

 

وی اضافه کرد: نام مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما- واحد علوم و تحقیقات نیز در کنار سایر کشورهای مشارکت کننده در پروژه ITER قید شده است.

 

قرآن نویس کمبود نیروی انسانی در حوزه گداخت هسته‌یی را از جمله معضلات جهانی ذکر کرد و افزود: برای اجرای پروژه ایتر نیاز به هزار و 500 متخصص است در حالی که تاکنون تنها 500 متخصص جذب این پروژه شده‌اند که این امر به دلیل جوان بودن این فناوری است.

 

وی گفت: با توجه به تحقیقاتی که در کشور آغاز شده است در واحد علوم و تحقیقات با استفاده از راکتور تحقیقاتی که جزو راکتورهای فعال جهان است اقدام به تربیت نیروی انسانی در این حوزه آغاز شد.

 

رئیس مرکز فیزیک پلاسما با تأکید بر اینکه تحقیقات ایران همراه با 20 کشور دنیا در حال رشد است و اطلاعات علمی میان این کشورها در حال رد و بدل شدن است، گفت: تمام پروژه های گداخت هسته یی انجام شده زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است و مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما نیز دو قرارداد با آژانس به امضا رسانده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.